Avatar billede elvissa Nybegynder
21. august 2003 - 20:31 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Fjerne andre OS, Installere Win XP

Jeg skal installere WinXP. Helst som det enest OS. Har pt installeret det, og i installationsprocessen specificeret, at det skulle lægges i samme partition som det gamle OS.
Dette gør, at jeg i opstart skal vælge det på en liste. Jeg ønsker ikke nogen form for dual-boot option!

Nu er det, at jeg gerne vil formattere mit eneste HD - c:, og lægge den nye WIN installation på en ren disk. Jeg går i DOS-prompt og skriver "format c:"
Men det er jo der, C:, jeg laver kommandoen fra, så jeg får besked om at jeg ikke kan formattere, fordi drevet er i brug.

Hvad skal jeg gøre for at få nuket (formatteret) mit HD?

Hvor meget plads fylder en WIN XP installation typisk?

xx

Elvissa
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 20:33 #1
bare smid windowx xp cden i og boot op på den
derfra kan du formatere og instalere.
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 20:34 #2
du kan ikke formatere inde fra windows af på den partition som styresystemet ligger.
Avatar billede bredker Nybegynder
21. august 2003 - 20:35 #3
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Bid mærke i punkt 8.
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 20:35 #4
og hvad det fylder ved jeg ik .. men jeg vil gætte på en 600-800mb

og husk at køre windows update lige så snart du har instaleret.
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 20:36 #5
ellers kommer der nok en vis Msblaster worm forbi.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 20:38 #6
Loadet>>Hvad er det for en worm, den har der da ikke været noget om? *G*
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. august 2003 - 20:38 #7
ja, hiv netstikket ud inden installation, sæt firwall på, og gå på windowsupdate.
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 20:39 #8
http://www.hcma.dk/formattering.htm

Faktisk en god lille sag jeg fandt
Avatar billede elvissa Nybegynder
21. august 2003 - 21:35 #9
Tak, bredker, for dit indlæg.

System booter ikke fra CD.

Jeg kan ikke komme i BIOS, da jeg ikke kender det passwrd jeg bliver promptet for.

Har downloaded en xp-bootdisk fra www.bootdisk.com. Den skal køres fra win - ikk?

Efter et stykke tid får jeg at vide, at jeg skal indsætte en disk for write, og hverken boot-disketten eller en tom diskette accepteres.

Nogen forslag?

Kan man få de basale DOS-kommandoer på en disk, og lave format c: derfra?

Point gives, når jeg har fået lavet installationen :-)

xx

Elvissa
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. august 2003 - 14:07 #10
jeg ville reset bios .. det kan vist gøres ved at fjerne batteriet på bundkortet et lille stykke tid.
og så sætte bios op og boote på cd'en
Avatar billede elvissa Nybegynder
22. august 2003 - 16:31 #11
Tak for din kommentar, loadet. Jeg vil huske tricket. Det er ikke fedt med en BIOS man ikke kan komme ind i!
Jeg følger pt. udviklingen i denne tråd

http://www.eksperten.dk/spm/390366

Da der der er en, der har samme problemer som jeg.

xx

Elvissa
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2003 - 17:20 #12
Ved du hvad dit bundkort hedder, det kan være der lige skal flyttes en jumper for at resette din BIOS.
Hent en win98 bootdisk på www.bootdisk.com, hvis du bare vil formatere dit drev.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2003 - 17:21 #13
Hvis din disk altså ikke er NTFS formateret, så er det Fdisk først.