Avatar billede kaddafi Nybegynder
20. august 2003 - 16:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker simple ignitor circuit?

Jeg poster nu endnu et spørgsmål til dette simple ignitor circuit:

http://www.rotteneggs.com/re_egg_display.php3?eggid=5358

Hvilken tændspole skal jeg bruge, hvor køber jeg den (hos brinch?), og er det spolen der laver gnisten eller hvad?
Avatar billede scb Praktikant
20. august 2003 - 16:50 #1
Du skal til en auto ophugger og købe en gl. tændspole fra en bil.
Det er spolen der transformerer spændingen op, 10000 gange, så der kan frembringes en gnist.
-SCB
Avatar billede kaddafi Nybegynder
20. august 2003 - 17:23 #2
tak for hjælpen!
Avatar billede kaddafi Nybegynder
21. august 2003 - 19:38 #3
Nu har jeg anskaffet mig en tændspole. Og lavet et print efter tegningen.

Hvad gør jeg nu? Hvordan laver jeg en gnist?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. august 2003 - 19:56 #4
på den tændspole du har er der en stel og ledning der skal gå til et f.eks. tændrør, tag fat i dem og tænd så for kredsløbet, så kan du mærke om det duer og så smider du det garanteret fra dig ;o)
Avatar billede scb Praktikant
22. august 2003 - 17:41 #5
Din strømforsyning skal kunne give 12 volt og ca. 5 ampere, så det kunne jo være at det var derfor det ikke virker.
Men hvis du som retaxes skriver tager den ledning der skal gå til tændrøret og holder ½ cm fra stel skal der springe gnister.
-SCB
Avatar billede kaddafi Nybegynder
22. august 2003 - 18:30 #6
øv bøv jeg kan ikke få det til at virke. jeg giver op.

Tak for hjælpen
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2003 - 18:40 #7
kadaffi> hvis meningen var at du vil lære noget om elektronik, så var det ikke det bedste kredsløb at starte med.
Gå på biblioteket og lån en eller flere bøger om elektronik og sæt dig ind i de mest elementære grundregler, så kommer du meget længere.

Kan du ikke undvære at se hvordan det virker findes der programmet til computeren, hvor man uden loddekolbe kan sætte små kredsløb op og se dem virker.
Et af programmerne har sågar Oscilloskop, ton/impulsgenerator og multimeter der ses på skærmen når kredsløbet skal afprøves.