Avatar billede ALS Praktikant
20. august 2003 - 15:18 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Printerserver under Win XP Home Edition

Jeg har en lille printerserver, TRENDnet TE100 PS3+, som har virket fint under Windows-98 det sidste år (http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94131).

Nu er jeg ved at kører en PC op, der er installeret med Windows XP Home Edition og kan ganske enkelt ikke få den til at se printerserveren. Det kniber også med at finde et sted hvor man kan installere "IPX/SPX kompatible protokol".
Jeg syntes noget begynder at pege i retning af at printerserveren ikke kan anvendes sammen med Windows XP Home Edition. Kan det virkelig have sin rigtighed?

Ifølge producenten skulle TE100 PS3+ være "Windows XP kampatibel" http://www.trendware.com/downloads/info/WinXP.htm

Nogen forslag til hvordan jeg får min printerserver til at virke fra en PC med Windows XP Home Edition?
Avatar billede nmh Nybegynder
20. august 2003 - 15:26 #1
Når man ikke har printserveren styret af en server (Standard TCP-IP print) kræver det normalt, at man installerer et lille program på hver maskine, der skal bruge printserveren.
Følger der ikke sådant et system med?
Avatar billede ALS Praktikant
20. august 2003 - 15:28 #2
nmh >> Jeps.
Et lille program, der hedder "PS-Admin". Det er dette program, der ikke kan se printerserveren på min XP-maskine.
Avatar billede nmh Nybegynder
20. august 2003 - 15:30 #3
Så er din printserver måske en DP-101p+ fra D-link?
Avatar billede ALS Praktikant
20. august 2003 - 15:32 #4
Nej, det er en TE100 PS3+ fra firmaet TRENDnet.
Avatar billede nmh Nybegynder
20. august 2003 - 15:35 #5
Nåja, det kan jeg jo se øverst. :o)
Men skal den ikke have en brugbar IP-adresse før du kan bruge den.
Nogle gange styres det via et krydset kabel, som man forbinder fra en maskine, der er kommet på nettet. Andre gange kræver det at den styres over IPX-protokollen.
Det kan være bøvlet.
Avatar billede ALS Praktikant
20. august 2003 - 15:38 #6
Jeg mener at det styres via IPX-protokollen, men jeg kan ikke finde nogen steder at installere den på min XP-maskine.
Avatar billede nmh Nybegynder
20. august 2003 - 15:45 #7
Højreklik på netværksteder i menuen start (jeg sidder godt nok med en win xp pro, men jeg tror det er det samme).
Vælg egenskaber.
Nu kan du se din lan-forbindelse.
Højreklik på den og vælg egenskaber.
Klik på 'Installer'
Marker protokol.
Tryk på 'Tilføj'
Nu skulle du have mulighed for at installere IPX-protokollen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. august 2003 - 15:48 #8
Under WinNT/2000/XP bruger man normalt ikke installation af printserveren. Her bruger man typisk direkte TCP/IP trafik.

Når du installerer printeren, kommer der et punkt hvor man kan vælge hvilken port den skal skrive ud på. Man har her muligheden for at oprette en ny port - bl.a. en TCP/IP port, og så er det bare at jokke printserverens IP adresse ind - så burde det virke.

Hvis ikke du kender printserverens IP adresse, fordi du ikke har brugt det før, giver det jo et problem. Men typisk kan man tildele den en ny ip adresse med kommandoen ARP (ARP -s 192.168.1.5 00-40-1c-08-9f-bc) - hvor det hexadecimale tal er printserverens MAC adresse - også ofte serienummeret.

Når man efterfølgende laver en ping til 192.168.1.5, får printserveren tildelt adressen automatisk.

Bemærk dog at ip adressen skal være på samme segment som PC´en man ARP´er fra, samt at man skal være lokaladministrator.

Når først printserveren har en IP adresse, kan resten (normalt på nyere printservere) konfigureres via en almindelig internet browser, hvor man blot skriver IP adressen i adressefeltet.
Avatar billede ALS Praktikant
20. august 2003 - 16:02 #9
nmh >> Så fik jeg installeret IPX-protokollen, dog uden resultat :o)

ole_madsen >> Det ser ud til at du har ret. Jeg har nu fundet en "Windows XP TCP/IP installation notes." på http://www.trendware.com/asp/download/fileinfo.asp?file_id=89&B1=Search
Jeg prøver lige om det hjælper.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. august 2003 - 16:36 #10
Her er nogle notes incl dem til XP-håber du kan bruge dem
http://www.trendware.com/asp/download/fileinfo.asp?file_id=89&B1=Search
Avatar billede ALS Praktikant
21. august 2003 - 10:09 #11
Så lykkedes det at få XP til at printe :o)

Jeg kan stadig ikke få "PS admin" til at virke under XP.
"PS Admin" køre over IPX-protokollen og skal bruges for at konfigurere print-serveren til at benytte TCP/IP (printserveren kan ikke nåes via et internet browser).
Jeg har nu konfigureret printserveren fra min gamle Windos-98 PC og så kan jeg også få XP til til at printe via TCP/IP.

Nogen forslag til hvordan jeg får XP til at kunne se printserveren i "PS Admin"?
På et eller andet tidspunk har jeg jo ikke min Win-98 maskine mere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2003 - 10:18 #12
Du kunne prøve, om printserveren har TELNET enablet.

Du kalder Telnet fra Start->Kør

Skriv simpelthen Telnet efterfulgt af IP adressen.

De fleste printservere, der ikke har en HTTP indgang, kan benytte telnet. Jeg har i hvert fald ikke mødt nogen der ikke har den.
Avatar billede ALS Praktikant
21. august 2003 - 10:43 #13
ole_madsen >> Ja, man kan sørme benytte TELNET :o)
Lidt mere besværligt end "PS Admin", men kan fint benyttes, hvis jeg ikke kan få "PS Amin" til at virke og ikke har en Win-98 PC mere.

Smider I ikke lige nogen svar, så jeg kan dele nogen point ud :o)
Avatar billede nmh Nybegynder
21. august 2003 - 11:47 #14
her er et svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2003 - 12:54 #15
.
Avatar billede ALS Praktikant
21. august 2003 - 13:19 #16
Tak for hjælpen :o)
Avatar billede nmh Nybegynder
21. august 2003 - 13:24 #17
Selv tak, det var så lidt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2003 - 13:34 #18
Ja selv tak...
Avatar billede kjsksed Nybegynder
16. november 2008 - 13:10 #19
PS-Admin fungerer under Win XP, men kræver at man installerer både Netvare klient og Nware protokol (indeholder både NetBios og IPX).
Så virker det.