Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 10:58 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor har jeg hele tiden Packet Loss?

Hey!

Når jeg spiller online har jeg konstant pl på 2-5%, hvordan dælen kan det være? Jeg har 256/128kbit adsl fra TDC, vi er godt nok 3 om at dele den. Men selv når deres computere er slukkede har jeg PL, fatter ikk helt hvorfor! Kan det være fordi jeg har et dårligt netkort, eller er det TDC's skyld?

/Ronni
Avatar billede ird Praktikant
20. august 2003 - 11:02 #1
Køre der mange programmer i baggrunden??
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 11:08 #2
Nu ved jeg ikke noget om spil.

Men jeg ved lidt om netværks programmering.

Hvis det er UDP pakker og der kan komme mange ind samtidigt, så
er det vigtigt hvilken buffer der sat af.

Hvis den er for lille så taber du pakker.
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:08 #3
Nej. Har popup-killeren Pow!, noget nVidia crap, deamon tools og noget clonecd haløjsa kørende.
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:09 #4
Hvor og hvordan indstiller man den buffer?
Avatar billede ird Praktikant
20. august 2003 - 11:10 #5
Som er det nok det Arne snakker om ja! Men burde jo ikke ske når de andre pc'ere er slukket! Måske er problemet et andet sted.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
20. august 2003 - 11:11 #6
Umiddelbart vil jeg mene at det er fordi der ikke er flow control på forbindelsen, således at båndbredden reguleres af TCP/IP netop ud fra tabte pakker. Jeg vil tro at det skal være sådan.
Avatar billede quark1 Nybegynder
20. august 2003 - 11:13 #7
Tror alle for tiden har dårlig ping/packetloss/choke. Jeg tror det skyldes den forbandede orm der belaster netværk og servere rundt omkring.
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:13 #8
flow control?
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:14 #9
og nej har ikk noget med ormen at gøre, for det var der før det skete!
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 11:17 #10
Sådan er det :-) Vil du undgå pacet-loss så må du betale kassen for en ordentlig forbindelse. IP-nettet fungerer ved at hvis der ikke er plads nok i systemet til en pakke, så dropper den bare skidtet.

Det er også her forskellen på UDP og TCP kommer ind i billedet. TCP kontrollerer om en pakke er kommet ordentlig igennem systemet og sender en ny hvis det ikke er tilfældet. UDP er bare ligeglad :-)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 11:18 #11
Og flowcontrol har ikke direkte noget med pakketab at gøre. Din adsl-box vil pænt melde tilbage til dit netkort når den ikke kan modtage mere data.
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:20 #12
Så det vil sige at jeg altid vil have PL? :-(
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 11:21 #13
Ja, i større eller mindre grad. Det kan også skyldes fysiske forhold, så som at dine 230V kabler og dine netværkskabler ligger filtrede sammen på gulvet i et stort rod (ligesom alle vi andres :-)
Avatar billede quark1 Nybegynder
20. august 2003 - 11:24 #14
Hvis du spiller CS så prøv at sænke din rateværdi. Feks. hvis din rate står til 8000 så prøv at sænke den til 6000. Du kan også prøve at lege med værdien for cl_updaterate. Jeg Vil nok anbefale en rate 6500 og cl_updaterate 25 med den båndbredde du har. 3 personer på en 256/128 er også for meget efter min mening.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
20. august 2003 - 11:26 #15
Internt på dit netværk, med flow control aktiveret og under forudsætning af at du ikke benytter HUB's kan du forvente at der ikke er packet loss. Ellers ikke. Går du ud af huset er der garanti for packet loss.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 11:31 #16
Med 3 brugere på 1 ADSL, så er en hub måske ikke helt usandsynelig ...
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:35 #17
Jeg spiller Tactical-Ops, som er en mod til Unreal. Og ja vi bruger et hub, men jeg tænkte på om det kan have nogen betydning at det er lange kabel vi har trukket, altså fra min computer til huben går der et kabel på ca 10-12m, og fra huben går der et kabel på ca 30m til adsl-boxen.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 11:37 #18
IEEE 802.3u der er den ethernet standard der benyttes i de fleste små hjem i dag forskriver en max udbredelsestid på omkring 512ns dette giver i løbende kablings meter en maxafstand mellem to computere eller computer-switch på ca. 100m. Normalt regner man vist med 85m max for at være på den sikre side.
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 11:40 #19
Arne V, helt korrekt. Det er møg træls. Godt nok er pl træls, men det er mere irriterende hvis en af de to andre surfer, for med det samme de surfer ind på en ny side så stiger min ping omgående. :-( ..kan der forresten gøres noget ved det? :-)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 11:44 #20
Jep, TDC sælger nogle hårde ST1 forbindelser på 155Mbit. Invester i sådan en, så burde dit problem være løst. Derudover hænger du vist på den, en Toyota kommer aldrig til at køre som en Merc. ligegyldigt hvor meget man ønsker det.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
20. august 2003 - 11:59 #21
Du kan skifte din HUB ud med en switch, så taber du lidt færre pakker. Jeg tvivler dog på at du vil kunne mærke forskel.

Når I nu er 3 til at dele, hvorfor så ikke bare betale lidt mere for en hurtigere forbindelse?
Avatar billede ronnib Nybegynder
20. august 2003 - 12:07 #22
det er en lang historie, men kort og godt - my dad got the power! :)
Avatar billede quark1 Nybegynder
20. august 2003 - 12:09 #23
521/512 adsl og alt over regnes for at være optimal båndbredde til 1 person når man spiller online. Altså noget større båndbredde end du bruger til 3 personer. Jeg har selv leget lidt med forskellige båndbredder hos Cybercity og jeg måtte op på en 768/256 før jeg var tilfreds med pingtid osv.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
20. august 2003 - 13:22 #24
Hvis du er så heldig at du kan få webspeed er det måske endda ikke dyrere end den nuværende forbindelse.
Avatar billede ird Praktikant
06. oktober 2003 - 12:30 #25
http://www.ebruger.dk/faq/#behandling_af_svar

Er det ikke ved at være tid til du giver lidt god feedback i denne tråd, eller lukker den ned igen
Avatar billede ronnib Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:52 #26
Nej for jeg har ikk fået et ordentligt svar..
Avatar billede ird Praktikant
01. november 2003 - 14:46 #27
Kunne du ikke komme med lidt feedback eller en afslutning her. Ville være dejligt at vide om problemet blev løst eller andet!!
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2003 - 14:49 #28
Ja og jeg synes da at der er kommet adskillige gode forklaringer: hub og WAN
giver begge packet loss.
Avatar billede ronnib Nybegynder
03. november 2003 - 08:26 #29
Hehe jeg er flyttet og har købt ny computer. Men jeg har endnu ikke fået internet i min nye lejlighed, så jeg ved ikke om det er løst, men det håber jeg. Takker mange gange for alle jeres gode råd :)
Avatar billede ird Praktikant
21. november 2003 - 17:31 #30
Er du ikke en guttermand og smide et indlæg om hvordan det skrider frem eller lukke idet mindste hvis du fik løsningen! :-) og skal man smide et svar her?
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 08:37 #31
Fik du tid til at smide lidt feedback ind til os???