Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 16:48 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

No hard disk detected

Jeg er i gang med at installere "Debian GNU/Linux (non-us) 3.0r1 (i386)" på min computer med disse specifikationer:

Harddiske: 2 stk. "IBM 75GXP, 30 GB, ATA-100, 7200 rpm, 2MB Cache", begge harddiske er blevet formateret for et øjeblik siden.
Bundkort: ASUS A7V-133-RAID med Award Medallion BIOS v6.0.

Når jeg putter Debian-CD-Rom'en i maskinen under opstart, booter den fint til installationen og jeg vælger så installationssprog og keyboard-layout. Derefter får jeg følgende besked om at ingen af mine harddiske kan findes:

"No hard disk drives were detected. You either need to load special drivers from a floppy, or you plan to install the system on a diskless workstation which uses NFS in place of local disk."

Dette synes jeg naturligvis er meget mystisk da jeg sagtens kunne se harddiskene i Windows og stadig kan se dem med en Windows 98 startdiskette. De er forresten begge formateret som FAT32 og er placeret som sekundær master og sekundær slave.

Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der har et løsningforslag til dette meget mystiske problem.. Evt. et sted man kan finde den nævnte IBM harddisk-driver til Linux.
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 16:53 #1
Vil det forresten være bedre hvis jeg sætter harddiskene som primær master+slave og så sætter cd-rom+dvd til sekundær master+slave? Jeg undrer mig lidt over at de sidder på denne måde.
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 16:55 #2
Jeg vil mene at den ene SKAL være primær master for at du kan se den i bios ...
Avatar billede allanfo Praktikant
19. august 2003 - 16:56 #3
Det er næsten sikkert, at din installationsCD kræver, at den harddisk, som styresystemet skal installeres på, er på den primære kanal.
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 16:58 #4
hjælper det ?
Avatar billede m86 Nybegynder
19. august 2003 - 16:59 #5
Tror jeg også. Kan man se dem i BIOS?
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:01 #6
Helt i starten (fem sek. efter power-on) står der også bare:

Secondary Master: NONE
Secondary Slave: NONE

Men harddiskene bliver så fundet alligevel lidt efter på et senere "BIOS-skærmbillede" så jeg kan bruge harddiskene i Windows og med en Windows 98 startdiskette...

Prøver lige at bytte om på primary <-> secondary. BRB
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:18 #7
Tidligere var det som sagt harddiskene der ikke kunne findes i BIOS da de var secondary master+slave. Nu sidder min Cd-rom brænder og mit DVD-drev så på hhv. Secondary Master og Secondary Slave, men ingen af disse drev kan nu findes i BIOS. Hvad gør jeg?
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 17:21 #8
Du skal mounte dine cd drev i linux senere ...
dit spørgsmål går vist på at finde hdd i linux installationen - lykkes det ?
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 17:23 #9
aha - du kan ikke installere din linux cd *gg*

Sæt 1 hdd som primær master og 1 cd drev som primær slave  og 1 hdd som sekundær master og 1 dvd som sek slave. ( du blir god til jumpere *S* )
Avatar billede -mundi- Nybegynder
19. august 2003 - 17:25 #10
nu skal indlæse nogen raiddrivere (hvis du bruger raid controlleren), med mindre den bliver fundet automatisk
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:28 #11
Er det virkelig ikke muligt at få den til at autodetecte det hele? Det mener jeg at jeg tidligere har fået den til.

Ellers må jeg i gang med din lidt vilde løsning, hehe damn. Ved slet ikke om ledningerne er så lange at de kan nå både en harddisk og et dvd-/cd-drev hver. ;)
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 17:29 #12
har du forsøgt at detecte drevene i bios under opstart ?
Du skal vist sætte dem til autodetect derinde ...
Avatar billede lassevang Nybegynder
19. august 2003 - 17:29 #13
Jeg  har haft et lign. problem men prøv at se om der er en diskette i for det var der ved mig og efter det virkede det fint nok
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:30 #14
mundi -> Bruger ikke RAID. Det er en temmelig dårlig ide med RAID på to IBM-harddiske og en endnu dårligere ide på to harddiske fra IBMs 75GXP-serie hvis du forstår, hehe :)
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:31 #15
Prøver dit første forslag, hdp. Ser om jeg kan få det til at virke.. BRB
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:45 #16
Juhuuu, det virker nu :)
For kort tid siden er jeg af en eller anden grund kommet til at placere Cd-rom + DVD-drevets IDE-kabel i den ene del af RAID-kontrolleren.. Men nu er den bare flyttet på plads til Ultra100 tror jeg den hedder(?).
Mange tak skal I have alle sammen :)
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:49 #17
Forresten.. (hvis I lige har lidt tid tilovers :):

Er det bedst at placere Master som det første drev på IDE-kablet eller er det lige meget?
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 17:53 #18
Jeg har aldrig mærket forskel på placering *S*

God fornøjelse
Avatar billede viciodk Praktikant
19. august 2003 - 17:54 #19
Okay, tak :)