Avatar billede charley78 Novice
19. august 2003 - 14:13 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

spam og virus/worm

jeg er blevet spammet hele dagen,men har tilsyneladende ikke nogen virus. Dette har jeg tilladt mig at konstatere i tillid til diverse virusscannings programmer og på rods af denne meddelelse tidligere på dagen:

Kan nogen fortælle mig hvad årsagen kan være til at det stadig spammer ind af døren på min tdc-adresse?

Og - ikke mindst - hvem har et godt alternativ til et midlertidigt antivirusprogram som jeg let kan downloade og indstallere - og ikke mindst avindstallere, når der min Norton Antivirus forhåbentlig snarest bliver aktiv igen (se evt. http://www.eksperten.dk/spm/389436)
Avatar billede charley78 Novice
19. august 2003 - 14:15 #1
meddelelsen skulle have været:
"This e-mail is generated by the mail.djh.dk mail server to warn you that the e-mail sent by min.mailadressehos@tdcadsl.dk to kaso@mail.djh.dk is infected with virus: Win32/Sobig.F@mm." fra RAV AntiVirus for Linux i386 version: 8.4.0 (snapshot-20020919).
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. august 2003 - 14:35 #2
Måske denne grund. Har lige fået oplysningen om denne nye orm, men vi vil komme med mere info på http://www.spywarefri.dk lige så snart vi ved mere.

http://itsvar.dk/news/news.aspx?id=28722

På spywarefri kan du under menuen virus finde free antivirus programmer. Et godt bud kunne være AVG som opdaterer sig selv.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. august 2003 - 14:46 #3
Info om vius'en:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sobig.a@mm.html

Direkte link til et removal tool:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sobig.a@mm.removal.tool.html

Og i parentes bemærket kan det være at du faktisk slet ikke er inficeret. Den bruger sin egen mail engine og er derfor istand til at sætte en hvilken som helst afsender på de mails den sender ud. Din mailaddresse har muligvis blot været på den inficerede pc. Men det er gætteri. Prøv at køre det removal tool, og hvis du kører windows xp eller me skal du slå systemgendanelse fra først.
Avatar billede charley78 Novice
19. august 2003 - 14:48 #4
... nu har jeg endda meldt mig ind, men hvor (HVOR) finder jeg dog det AVG antivirusprogram at downloade fra www.itsvar.dk?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. august 2003 - 14:49 #5
Og ellers kan jeg anbefale stinger, som ikke er et decideret antivirus program, men som fjerner en del virus'er fra din maskine, herunder sobig. http://vil.nai.com/vil/stinger/
Avatar billede charley78 Novice
19. august 2003 - 14:50 #6
- det skal være Sobig "F" og ikke "A"!
Avatar billede charley78 Novice
19. august 2003 - 14:54 #7
- jeg har også kørt stinger, tak!

Jeg vil spørge aovergaard, om han ikke vil være så uhyre elskværdig at lade denne gruppe vide, når han evt. kommer nærmere ind på oplysninger og i bedste fald, en kur mod den nævnte virus Win32/Sobig.F@mm..
Det vil være dejligt med et svar på dette spørgsmål :o)

Navnet (med @) lyder jo også lidt som at noget af den ærnde måske netop består i at generere masser af irriterende mails!?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. august 2003 - 15:12 #8
Her er en side om virus'en og med link til removal.
http://www.europe.f-secure.com/v-descs/sobig_f.shtml

Sorry, havde overset det at det var sobig.a jeg havde linket til først.
Avatar billede nidyahou Praktikant
19. august 2003 - 15:20 #9
Virusen går ind og tar en fra din adresseliste og knalder hans email på, så tar den faktisk bare og siger open attached file og de fleste der har tillid til deres venner gør det..
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 15:24 #10
Avatar billede henriksr Nybegynder
19. august 2003 - 15:26 #11
for at komme lidt på forkant med det hele så burde du sætte en extention blocker op.. Win32/Sobig.F@mm kommer bla. som mail og benytter .scr og .pif extention filer som attachment.

du kan læse lidt mere om det på http://vil.nai.com/vil/content/v_100561.htm

når du blokerer så er der jo selfølgelig en chance for at filer du gerne ville have haft ikke kommer frem..

bare en ide
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. august 2003 - 16:09 #12
Ligger vandret lige nu, men jeg skal nok vende tilbage
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. august 2003 - 16:15 #13
Så lige at du akut manger Antivirusprg. http://www.spywarefri.dk/virus.htm Godt halvvejs ned på siden her ligger flere gratis programmer. AVG er nok det bedste idet det opdaterer sig selv.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. august 2003 - 16:24 #14
Kør det prg. som henriksr har givet dig link til. Meget vigtigt sørg for at deaktiver systemgendannelse hvis du kører med enten ME eller XP du kan se her hvordan du deaktiver det: http://www.spywarefri.dk/virus.htm#alle

Når du har fået fjernet din virus vil jeg så tjekke om der ligger nogle rester og flyder. Hent HijackThis: http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#18 Installer programmet. Kør exe filen. Klik på scan. Save log. Find log og kopier den herind så kigger vi på den.
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 16:29 #15
forstår ikke helt at din norton er inaktiv - det du køber med Norton er opdatering af virussignaturer - den burde køre videre på den sidste virus signatur fil du har modtaget . Er du sikker på den behøver være stoppet ?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. august 2003 - 16:34 #16
Det kan være virus som har stoppet Norton. Virus fornemmeste opgave er at stoppe antivirusprogrammerne.
Avatar billede adh88 Nybegynder
19. august 2003 - 17:36 #17
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php Her kan du downloade AVG som er meget godt pga det er gratis og det opdatere sig selv!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. august 2003 - 17:54 #18
I det andet spørgsmål han linker til, forklarer han at Norton licensen simpelthen er udløbet og de ikke rigtigt har fået registreret at han har betalt for en ny periode.
Avatar billede cygnet Praktikant
19. august 2003 - 19:04 #19
henriksr > hvordan laves denne blokker ? Kan den laves i Microsoft Outlook ?
Avatar billede charley78 Novice
19. august 2003 - 19:39 #20
tak for de gode råd. Heldigvis er min pc jo ikke inficeret lader det til,men det er rart at vide hvilke forbehold man kan tage - og hvis uheldet er ude, hvordan man så gør.

Mvh Charley (også af hunkøn)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. august 2003 - 19:44 #21
Takker for point :-)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. august 2003 - 19:53 #22
takker for point;)
Du skal lige have lidt mere info. Det med alt det spam er pga. den nye virus sobig f. Vi har lige om 5 min. link på siden som afhjælper dette. http://www.spywarefri.dk/virus.htm#Sobig.F
Avatar billede charley78 Novice
20. august 2003 - 09:57 #23
Til aovergaard,
med mindre der er noget jeg skulle have overset, har du i det sidste link du sender vist ikke tilføjet flere informationer end vi havde på banen i forvejen:
1) en antivirus - til hvis uheldet skulle være ude
2) en påmindelse om at opdatere windows

- eller... ?!
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. august 2003 - 10:32 #24
Du har ret vi var vist alle alt for fovirret igår. Håber på en fredelig dag idag ;)