Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 12:23 Der er 93 kommentarer og
1 løsning

format c:

I XP´s Command Prompt har jeg prøvet følgende efter C:Documents and

Settings...osv:

format c:

hvor den derefter skriver:

The type of the file system is NTFS.
Enter current volume label for drive C: y (mit drevs 'label' hedder y)
WARNING, ALL DATA ON NON-REMOVABLE DISK
DRIVE C: WILL BE LOST!
Proceed with Format (Y/N)? y
Verifying 19091M

Format cannot run because the volume is in use by another
process. Format may run if this volume is dismounted first.
ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD THEN BE INVALID.
Would you  like to force a dismount on this volume? (Y/N) y
Cannot lock the drive. The volume is still in use.

Jeg har også prøvet at starte computeren op med min (lavet i XP)

MS-DOS start disk (floppy), men det hjælper heller ikke rigtigt:

STARTING...

A:\> C:
INVALID DRIVE SPECIFIATION
(C: er for at "skifte" til C drevet, eller ?)

Hvad er det jeg gør forkert ?
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 12:26 #1
Hvad er det du vil ? install Win XP igen eller ? hvis du vil install Win XP igen, så bare smidt cd´en i og boot på den, der kan du jo også formatere drevet.

Ellers plejer jeg normalt bare at bruge, ja enten en start diskette eller også for det meste bare boot op på en win 98 cd.
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 12:26 #2
ved ikke om det gir sig selv men  det jeg vil gøre at formattere min harddisk :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
19. august 2003 - 12:26 #3
Du kan gøre det fra en bootdiskette - du kan ikke gøre det direkte fra prompten på en aktiv partition.
Du kan åbne en anden partition (i dualboot) og gøre det fra diskhåndtering. Eller via Partition magic bootdisketter.
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 12:29 #4
Du må have en Win XP cd, siden du har den OS installed, så bare boot op på den CD igen og så på et tidspunkt kan du remove din partition og så bare oprette den igen og formatere den, så kan du jo altid bare stoppe installationen derefter hvis du ik vil install XP
Avatar billede zylle Nybegynder
19. august 2003 - 12:30 #5
Hvorfor ikke starte boote fra fx. en win98 stardisk, og derfeter fdiske...?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. august 2003 - 12:31 #6
Du kan ikke formater et drev fra Windows, hvis styresystemet (Windows) ligger på dette drev. Derfor gør aridian siger, hvis du da vil installere XP. Lig cd'en i drevet, søg for at bootmenuen står til cd-rom drevet. Når installationen nu er startet op, kan du på et tidspunkt lave en format af din partition.
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 12:31 #7
kan selvfølgelig også gå ind på http://www.bootdisk.com/ og fix en ny bootdisk, men er du sikker på du ik har skrevet: c> istedet for c: efter du brugte din diskette ? med nogle bootdisks bliver dit keyboard layout engelsk, så for at lave en ":" skal man bruge shit+æ
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 12:33 #8
aridian>
Jeg skal installere XP igen, men den vil ikke formattere HDén - derfor prøvede jeg at formattere HD via DOS

sorry hvis mine svar kommer lidt rundt omkring, men jeg kan i gennemsnit være på nettet i 1 1/2 minut inden min com starter sin countdown og restarter..
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 12:36 #9
aridian> ja jeg opdagede godt at mit keyboard gik i engelsk :-)
prøver lige dannyboyds svar
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 12:38 #10
Hvis du bare fjerner din partition i Win XP installationen og opretter den igen bliver den tvunget til at formatere den, da du ik kan bruge en nyoprettet partition.
Avatar billede serverservice Praktikant
19. august 2003 - 12:39 #11
Hvis du har dualboot skal du lige lave en backup af:
Boot.ini
Ntldr.sys
Ntdetect.com
og læg dem på diskette
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 12:40 #12
oohh btw lyder til du har msblast virus :) når den begynder sit shutdown warning, så gå ned i kør og skriv: "Shutdown -a", det skulle købe dig mere tid :)
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 12:46 #13
det er muligt at jeg har fået msblast virus, min com har stået uberørt og slukket i 2 uger, og første gang jeg gik på nettet (efter 2 uger) kom den der countdown efter et par minutter... underligtunderligt - men nu har jeg copy+pasted alle indlæg, så jeg starter lige forfra, og logger ud...

(¤"#¤"lorte#¤#¤com)
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 12:49 #14
en af mine venner loggede på inettet efter 3 uger uden inet, og efter 5 mins fik han den virus :)

men som sagt skriv "shutdown -a" når den countdown kommer, og ellers bare søg efter de 1 mill spørgsmål om den virus som er oprettet på denne side :) den er rimelig nem at fjerne så du ik behøver at reinstall.
Avatar billede serverservice Praktikant
19. august 2003 - 12:49 #15
Her kan du se hvad du skal gøre hvis du har Msblast.
http://www.eksperten.dk/spm/386329
Avatar billede hcma Novice
19. august 2003 - 12:59 #16
her er et link til vejledning om formattering/install o.s.v.
http://www.hcma.dk/formattering.htm
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 13:01 #17
det er alligevel på tide at formattere min HD, men skal da tjekke trådene alligevel, så jeg kan fjerne den næste gang :-)

dannyboyd> hvordan åbner jeg en anden partition i dualboot ? og hvor finder jeg den?
jeg har engelsk XP hvad hedder diskhåndtering der?

AARr

aridian>Hvor i XP installationen fjerner jeg partitionen ?
Jeg har prøvet at smide XP cdén i men den installerer bare XP igen med min 'gamle' HD+ indhold...
Avatar billede hcma Novice
19. august 2003 - 13:05 #18
Diskhåndtening = Discmanagement.
Prøv at læse det link jeg henviste til kl. 12:59:03
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 13:05 #19
hhmmm ja jeg har jo en dårlig hukommelse :) .... men det står der 100% et sted i starten, bare læs alt hvad der står :)

prøv at kig igen, ellers reply herinde igen, så skal jeg tjekke det.
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 13:15 #20
prøvede forresten lige Shutdown -a  hehe kunne dog ikke få fjernet mblasteren med de links - anyway, nu prøver jeg lige at fortsætte med at læse catbodys link, havde ikke set den før nu
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. august 2003 - 13:15 #21
muffenet> #hvordan åbner jeg en anden partition i dualboot ? og hvor finder jeg den?#

Du kan ikke aabne en anden partition i dualboot med mindre du har et andet operatissystem installeret... <(
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 13:17 #22
For lige at tage metoderne i rækkefølge:
1) Formatering af en ntfs partition fra en DOS boot disk:
Du skal have følgende på din boot diskette:
        1) Fdisk og 2) format
a) Boot på disketten og skriv "fdisk", svar ja til stor disk og ja til NTFS understøttelse.
b) vælg slet "non-dos" partition, svar Ja til alle spørgsmål.
c) Voila Partitionen skulle nu være væk.
d) Vælg 1 (opret) og vælg din partitionsstørrelse, hvis du ikke vælger default værdierne er det vigtigt at du sætter din disk som "aktiv" i en af de andre menuer.
e) afslut fdisk og reboot
f) efter reboot skriver du bare format c: læner dig tilbage og venter tålmodigt. (skulle du være heldig og have "oformat" istedet, kan du skrive "oformat c: /q")
Du har nu en harddisk formateret i FAT32.

Det andet alternativ:
2) Formatering under installation af Windows XP:
a) Boot på CD-rommer som normalt, tast F8 hvis du anvender raid controller eller lignende. (Lad være med at vælge "R" for repair)
b) Når du skal vælge hvor du vil installere, får du mulighed for at slette den eksisterende partition (mener det er "L"), gør det.
c) Opret herefter en ny partition ("O") og svar ja til at lave den - vælg "Hurtig NTFS format" )
d) XP skulle nu blive installeret på en "blank" harddisk.

Husk at have din computer frakoblet internettet!
Slå din Firewall til (XP's indbyggede virker fint til dette)
Tilslut internettet og hent patchen mod RPC-exploited som noget af det første.

Jeg håber du for styr på din maskine nu.

/iTopia
Avatar billede cp1 Nybegynder
19. august 2003 - 15:29 #23
til en anden gang (hvis det sq ske)så hent denne her "Killdisk"
http://www.killdisk.com/
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 15:50 #24
Hvis du har Ghost fra Symantech, så har du også et lille program ved navn "GDISK", det kan også fjerne uønskede partitioner.
Jeg mener switchene er noget i denne stil:

Gdisk 1 /delete
Gdisk 1 /cre /pri /for /q (create primary, then format quickly)

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 15:52 #25
iTopia>
så fik jeg min com til at køre igen ved at installere XP igen, men min HD er  dog ikke blevet formateret. Jeg prøvede dit 'andet alternativ' men der kom ikke noget valg som hed "L" kun setup, Repair og QUIT... jeg prøvede dog "R" dog uden held, for den ville selvfølgelig ikke formatere C drevet imens den bliver brugt. - nu vil jeg dog prøve alternativ 1, som jeg så har et spørgsmål til: Fdisk og Format. Hvordan får jeg det ned på min floppydisk?
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 16:02 #26
jeg har ikke ghost, og jeg har kun een 20 GB HD, altså den er ikke opdelt, hvilket jeg godt kunne tænke mig på den nyformatterede HD
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 16:13 #27
Format ligger under "C:\WINDOWS\system32" (Format.com)

Fdisk er lidt værre, jeg kan ikke finde en udgave sammen med Win XP.

Men jeg har fundet en "freeware" version på http://ffdisk.webaps.de/fdisk121.zip

Prøv den, ifølge siden skulle den være "mage" til.
(http://www.23cc.com/free-fdisk/)

Lav en bootbar diskette og kopier FORMAT.COM samt FDISK.EXE (ligger Program i zip filen) til disketten.

/iTopia
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 16:15 #28
Du skal vælge "setup" og lidt senere spørger den hvor du vil installere XP - det er her du kan vælge at slette partitionen.

Når du bruger Fdisk skal du bare slette partitionen, så får du mulighed for at oprette en ny af XP setup programmet.

/iTopia
Avatar billede hcma Novice
19. august 2003 - 16:23 #29
her er lige en lille vejledning i at oprette partitioner:
http://www.hcma.dk/partitionering.htm
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 16:23 #30
Hvis du vil læse lidt mere om fdisk er her et link til en gammel hlp fil:

http://www.fdisk.com/fdisk/FDISK.HLP.zip

Vælg 3. Delete partition or Logical DOS Drive
Vælg 4.  Delete Non-DOS Partition

tryk ESC for at vende tilbage til hovedmenu.
Vælg 1. Create DOS partition or Logical DOS Drive
Vælg 1. Create Primary DOS Partition
Svar Nej : Do you wish to use the maximum available size for a Primary DOS Partition and make the partition active Y/N
Indtast din størrelse, min. 8 GB til XP boot partition (system disk)
Gå til hovedmenu og vælg 2. Set active partition
Skriv 1
Exit programmet og reboot.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 16:29 #31
ok. når nu min com har snøvlet det hele ned på en og samme diskette, så rebooter jeg med disketten OG XP cd´en eller kun med disketten ?
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 16:31 #32
og forresten: er FORMAT en MS-DOS application ?
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 16:42 #33
her er lige en lille vejledning i at oprette partitioner:
http://www.hcma.dk/partitionering.htm
catbody> takker, jeg havde set tråden, og der sker ikker en skid når jeg trykker f12 :-(
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 16:43 #34
Format er en msdos app, ja.
Du skal kun have disketten i.

Vælg evt. en bootmenu (F8, F10 eller F12) hvis den ikke selv vælger at boote fra floppy før den forsøger at boote fra din harddisk.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 16:45 #35
aiight jeg prøver :)
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 17:40 #36
iTopia>
jeg prøvede at boote/restarte med disketten med MS-DOS start disk, fdisk og FORMAT. Den booter direkte fra disketten med det samme. Efter nogle sekunder kommer noget der til forveksling ligner DOS: (A:/ eller hvordan det nu ser ud) hvor man så kan indtaste noget efter A´et, men meget mere sker der heller ikke. Jeg prøvede bla. at skrive format c: men den siger at den ikke kan køre i DOS (?!).
jeg prøvede med begge FDISK som du linkede til, men uden held...
Jeg prøvede osse linket: www.fdisk.com/fdisk/FDISK.HLP.zip men hjælpefunktionen ville ikke gå igang.

har du andre forslag ?
/jesper
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 17:43 #37
fuck nu stener jeg lige, jeg fulgte jo sletslet ikke vejledningen posted: 13:17:10.....
UPS! sorry :) prøver lige een gang til
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 19:57 #38
iTopia>
Så tror jeg sku at den har gjort det med FDISK´en, der stod ihverfald noget med 2 opdelinger..
Nu er jeg så blevet nöd til at låne min nabos computer for at kommer på nettet, for jeg havde lidt svärt med at EXIT programmet. Jeg kan godt restarte med CTRL+ALT+DELETE, og så tage disketten ud (eller omvendt). XP cd´en sidder nu i drevet og den läser fra den men den eneste meddele som kommer op på skärmen er:
Error loading operating system_ (sort skärm hvid skrift)
hvis jeg sätter disketten i og restarter kommer det blinkende A hvor jeg kan skrive fdisk (og det virker fint)...
Men hvordan får jeg den til at läse fra Cd-rom drevet så XP kan installeres igen ? Det er vel igennem XP installitionen at min Hd bliver formateret?
/jesper
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 19:57 #39
" format c: men den siger at den ikke kan køre i DOS (?!)"

Shit det lyder som om det er en 32bit version af format du har fået ned - min skyld jeg kontrolledrede det ikke ;-(

Men du har ikke brug for format - bare få slettet partitionen som beskrevet, boot nu op på din XP-CD og kør installationen forfra - nu kan den ihvertfald ikke installere sig oveni din gamle opsætning.
Du kan også vælge størrelse på partitionerne herfra.

/iTopia
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:00 #40
Hmm, du SKAL exite vha. ESC, ellers gemmer den ikke informationerne på disken.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:04 #41
Det med störrelsen på partitonerne skulle vist väre iorden, det er mere det at nu vil den ikke läse fra cd-rom drevet overhovedet! CD'en körer (og lyder som normalt) men der er bare ingen respons..
Eller måske.. ved du hvad rekommenderet partion opdeling skal väre men XP? for så kan jeg vel bare rette den, måske er det derfor den siger 'error loading operating system' ?
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:05 #42
når jeg trykker ESC hopper den tilbage til 'det blinkende A' :) hvis jeg skriver EXIT gör den ikke noget, jeg sidder med begge COM her hvis vi skal tage det trin for trin..
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:09 #43
Du skal trykke ESC - der kommer en meddelelse om at du skal reboote for at ændringerne træder i kræft - efter et reboot skulle det så være i orden med partitioneringen.
Jeg vil anbefale min. 10 GB til XP, jeg tror MS siger 6GB...

Den har tidligere booted fra cdrommen?

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:11 #44
Den har tidligere booted fra cdrommen?
Ja, men det var inden der blev pillet ved partionerne :)
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:12 #45
og ja der står at man skal reboote, men hvordan gör man det (foruden CTRL ALT DELETE) ? hvis jeg rebooter og tager disketten ud kommer error loading... fejlen
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:16 #46
ok jeg starter helt forfra med at skrive fdisk. > 'Do you want to use large disk (FAT32) support (Y/N).' her kan man så skrive Y eller N
jeg studsede lidt over at den hedder FAT32 nu, jeg kan ikke välge noget andet
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:21 #47
Det er korrekt - du kan kun vælge Fat32, og du skal svare Y til det, ellers kan du max lave partitioner på 2 GB.

Hvis du har yderligere problermer så hent de 2 filer i:
http://212.242.60.180/ekspert
Det er fdisk fra MS samt et lidt ukendt format program der hedder oformat, også fra MS.

oformat kan quickformatere en harddisk også selvom man lige har fdisked den.

oformat c: /q    og svar J (ikke Y) til spørgsmålet om man er sikker.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:27 #48
OK det her er helt fra begyndelsen EFTER jeg har booted op fra disketten og skrevet fdisk:

'Free FDISK is capable of using large disk support to allow you to create partitions that are greater that 2,048 MB by using FAT32 partitions.
If you enable large disk support, any partitions or logical drives greater than 512 MB will be created using FAT32.
IMPORTANT: If you enable large disk support, some operating systems will be unable to acess the partitions and logical drives that are over 512 MB in size.

Do you want to use large disk (FAT32) support (Y/N)?'

har du et godt forslag, skal jeg pröve YES eller NO..? :)
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:28 #49
YES
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:29 #50
jeg siger yes, og körer med instruktionen du gav mig tidligere.. 2 sec
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:37 #51
delete partition or logical DOS drive >
delete Non-DOS Partition>
så kommer der en blinkende WARNING og en valgmulighed 'What Non-DOS PArtititon do you want to delete 1 or 2'
Jeg har 2 nu (eftersom jeg har kört den tidligere idag)
1) status A Mbytes 2052 System FAT16 Usage 11%
2)          Mbytes 17040 System FAT32 L Usage 89%
skal jeg slette den lille eller den store?
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:38 #52
Slet begge 2.
Jeg mener du skal slette 2 først og dernæst 1.
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:39 #53
Hov de er begge 2 DOS, så det kan være du skal slette dem via en anden menu.

/iTopia
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:40 #54
Og nøjes med at oprette 1 partition på 8-10 GB.
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:47 #55
har nu en på 8003 Mbytes System FAT32 Usage 42% som er aktiv
den eneste valgmulighed nu er ESC... (trykkrt på ESC)
current fixed disk drive:1
nu er det mulighederne om at
'1. create DOS partition or logical DOS DRIVE
2. Set Active partitorn
3. delete partition or logical DOS drive
4. display partition information'

Enter choice.
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:49 #56
hov forresten nederst står der press ESC to exit FDISK - den tager jeg
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:50 #57
You MUST restart your system for your changes to take effect.
Any drives you have created or changed must be formatted AFTER you restart.

Press Esc to exit FDISK

skal jeg så trykke Esc eller Ctrl Alt Delete ?
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:51 #58
ESC igen, og reboot din maskine (CRTL+ALT+DEL) når du er ude i dos-prompten.

Forsøg at boote på din CD-rom.

Hvis den fejler igen, så boot på din diskette - hent oformat programmet nævnt længere oppen og sørg for at det ligger på disketten.

skriv: oformat c: /q
Svar J til spørgsmålet om du er sikker.

Prøv at boote på cdrommen igen.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 20:56 #59
oki det virker stadig ikke med hverken CDén eller disketten, pröver lige at hente oformatprogrammet og smide det ned på disketten, skal jeg slette noget fra diskettet? fdisk eller skal den supplere?
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 20:57 #60
Den skal supplere, slet evt. den anden format.
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:02 #61
hm hentede de 2 filer (den erstattede selv FORMAT) rebootede KUN med disketten i (prövede med CD og disketten först)
A:\>oformat c: /q
Incorrect MS-DOS version
hmm..
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:06 #62
Crist, hent gdisk fra samme sted.

gdisk 1 /del /all (Sletter alle partitioner)
gdisk 1 /cre /pri /for /q (Opretter 1 partition på hele disken og formaterer den)
gdisk 1 /cre /pri /sz:10000 /for /q (Opretter 1 partition på 10000 MB af disken og formaterer den)

Gdisk er det eneste program du behøver på din diskette (foruden boot-filerne)

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:16 #63
ok jeg pröver at reboote, med CD´en nu
Avatar billede hdp Nybegynder
19. august 2003 - 21:17 #64
har du sikret dig at din bios vil starte fra cd-rom ?
Ellers får du den aldrig til at sluge installations-cd'en...
og hvis du får startet installationen kan du på et eller andet tidspunkt breake ud og starte dos-prompt og derefter gå til cdrom og finde format.exe på den. Så vidt jeg husker fra sidste uge hvor jeg prøvede noget lignende *S*
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:19 #65
Format.exe finde ikke på min WinXP Cdrom...

Han har tidligere kunnet boote fra CD-rommen, så det tyder på at det er den halvt formaterede HDD som laver numre - det har jeg set før.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:19 #66
den läser fra CD´en men den vil sku ikke köbe noget... rebootede igen med disketten og er tilbage ved A:\>      (?!)
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:21 #67
når jeg kun har CD´en i skriver den:
'Invalid system disk
Replace the disk, and press any key'
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:23 #68
Det lyder som om den ikke booter på CD-rommen, kan du checke din bootrækkefølge i Bios? (er lidt underligt når den har virket tidligere...)

/i
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:26 #69
jeg tror at jeg har en nyformatteret HDnu, hvis jeg skriver:
A:\>C:
C:\>dir
Volume in Drive C has no lavel
Volume serial Number is 3B46-1CDF
Directory ofC:\
file not found
19,082.56 MB free
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:27 #70
hvordan tjekker jeg booträkkefölgen i Bios ?
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:32 #71
Jeg fatter ikke en meter.
Men jeg har naturligvis en løsning...

Hvis du ikke får den til at boote vha. ovenstående, så hent de 2 nye filer jeg har lagt under /ekspert:
dcf.exe og boot.dcf

Læg dem samme i samme mappe på din computer.
Kør dcf.exe
Vælg "R" for Read
Vælg "File"
Indtast "boot.dcf"
Vælg "W" for Write
Vælg "Drive A"
isæt en blank diskette (eller en du vil have slettet)

Boot på den diskette, den booter med cd-rom drivere.

Dit CD-rom drev bliver til drev N:

Find mappen N:\WINNT og kør filen winnt.exe

Nu skulle den køre installationsprogrammet.

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:33 #72
hvis jeg rebooter, kan jeg höre CD-rom drevet köre som normalt, men hvis jeg nu skriver:
A:\> C:
C:\> D:
så siger den:

Invalid drive specification (D plejer at väre mit CD- ROM drev og E, F eller G siger det samme )

så den er sku nok väk :(
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:34 #73
Bootrækkefølgen:
Det er foskelligt fra bios til bios, men de fleste har en eller anden form for menu hvor det kan gøres.
Enten "BOOT", og så kan man vælge prioriteten.

Eller også ligger det under generel opsætningen.

Det er lidt svært at sige 100% når jeg ikke kender din bios.

/iTopia
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:35 #74
Det kræver en CD-rom driver installeret.
Det disk image jeg har lagt til dig booter op med en driver der lægger CD-rom drevet på Drev N:

/i
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:37 #75
oki pröver på en ny diskette
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:39 #76
hvordan körer jeg dem.. ? skal jeg skrive dcf.exe efter reboot ?
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:40 #77
Du skal køre DCF på den computer du hentede dem ned på.
Det laver en diskette ud fra imaget "boot.dcf"

/i
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 21:45 #78
og det fucker jeg ikke min nabos dyrebare labtop op med ;-)
jeg er igang med at hente begge filer til samme mappe på desktop..
2 sek
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 21:47 #79
Næh, jeg har testet det program under alt fra Dos, Win3.11, Win95, win98, ME, 2000 og XP - så længe han ikke kører Linux, så skulle det nok gå.

Og den er lige blevet virus scannet...

/i
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:00 #80
ok den finder N :-D
når jeg så efter N:\> skriver WINNT siger den (nu på dansk) Forkert kommando eller filnavn...
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 22:07 #81
Det er nok bare mig der ikke kan huske filnavnene.

Det er : N:\i386\winnt.exe
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:11 #82
nu fik jeg da en blå skärm istedetfor, så er det bare 'the right path' som mangler :-D
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 22:12 #83
n:\i386
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:12 #84
tror ikke at winnt.exe er med.. pröver lige
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:12 #85
jep
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 22:14 #86
Øhm, hvad mener du - du fik da startet installationen med "winnt.exe" - den blå skærm der beder om en path.

Det havde jeg iøvrigt glemt - det er lidt af en "bagvej" det her... og det er noget tid siden jeg sidst brugte den (installerede XP på en bærbar der ikke havde et CD-rom drev - boot op med netværksdrivere og installere via netværket...)
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:17 #87
nu er den sku igang med at kopiere til HD´en  :-D happyhappy
den skrev godt nok noget om smartdrive som ville 'improve setup' ?! men nu ser det ud til at den körer alligevel... - Jeg skal vel forvente noget tid för setup er färdig ik´?
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:22 #88
installere via netvärk ? wow lyder som lidt af et projekt, men det var vel mere eller mindre det vi lige har gjort, godt nok et noget större net :-)

Jeg siger hundrede tusinde tak for hjälpen, det ser ud som om det bare körer:
Windows XP Professional Setup
Please wait while setup copies files to your hard disk.

/jeg er en meget taknemmlig man du! :-)
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:25 #89
og så vil jeg da lige undskylde for de svenske öä´er det var alt hvad vi kunne stöve frem med et modem!

/Jesper
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 22:27 #90
Der går noget tid med det ja, hvis den har problemer med at kopiere en fil, så bare retry.

Når den er færdig installeret kan det være du får en bootmenu med et punkt der hedder noget i stil med "MS DOS" eller "Windows", det sletter du under egenskaber for systemet:
Fanebladet "Avanceret"
Klik [Indstillinger]4 for "start og genoprettelse"
Klik [Rediger]
Fjern den linie der indeholder det forkerte Boot-valg

/iTopia

PS: Ingen problemer med sproget fra min side...
Avatar billede itopia Nybegynder
19. august 2003 - 22:28 #91
Hvis du har flere problemer bliver det først i morgen jeg kan hjælpe...

Sengetid, du ved...

/iTopia
Avatar billede muffenet Nybegynder
19. august 2003 - 22:32 #92
jep det samme her!

endnu en gang takforhjälpen
Avatar billede muffenet Nybegynder
20. august 2003 - 18:32 #93
/iTopia>

efter et par forsøg gik det sku!

jiiiha
Avatar billede itopia Nybegynder
20. august 2003 - 20:20 #94
Det er jeg glad for at høre...

Til alle andre: Jeg har fjernet filerne igen, så hvis i har lignende problemer må i forsøge at fange min opmærksomhed i en ny tråd...

/iTopia