Avatar billede j_rukov Nybegynder
18. august 2003 - 16:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Optimering af lyd, når man hører musik og radio via PCen

Hej

Jeg opdager efterhånden, at jeg kun hører musik og radio via computeren.

Spørgsmålet er så, hvordan man bedst og mest økonomisk for så god lyd som det nu er muligt ud af det. Kan det betale sig at købe en forstærker og slutte lydkortet til den? Eller er det vigtigere at have et ordentligt lydkort og nogle ordentlige højtalere.

Er der eventuelt en par sites nogen kan henvise til.

Tak, jakob rukov
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2003 - 17:16 #1
Jeg kender ikke umiddelbart links at henvise til.

Men musik og radio via computeren = det må være streamet audio, der menes. Eller er musik afspilning af cd'er/mp3 filer?
Ved modtagelse af streamet audio, kan du ikke gøre så meget. Her er det et spørgsmål om, hvilken kvalitet udbyderen "sender" med.
Ved al lyd spiller højttalerne en stor rolle - men der er ofte "overset". HJvad hjælper det med en superforstærker til et par skod-højttalere?

Du kan vælge enten
1. at købe kvalitetshøjttalere til pc'en med indbygget forstærker (de fleste, også dyrere lydkort, har begrænset effekt.
2. Købe en god, brugt forstærker (Gul & Gratis, Blå avis osv) og tilhørende (rimelig gode) højttalere, hvis du ikke vil/kan bruge dem fra dit stereoanlæg.

Jeg sender selv min pc lyd gennem en ekstern forstærker og finder, det er den bedste løsning.
Avatar billede dytti Novice
19. august 2003 - 00:28 #2
Hvis du sidder ved pc'en og høre musik, vil jeg klart foreslå et par gode hovedtelefoner, ellers holder jeg med halifax - tilslut via stereoanlæg
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
19. august 2003 - 17:28 #3
Ja via et stereoanlæg er klart bedst. Og meget bedre en høretelefoner. Men køb også et godt lydkort, det gør også utroligt meget. Jeg kan fint hjælpe dig med at finde et kanont kort med fde konvertere hvis du beslutter dig for denne løsning.

/JunoLab
Avatar billede j_rukov Nybegynder
20. august 2003 - 11:12 #4
Det lyder som om der kun er en fornuftig løsning.
Morten-> Hvilket kriterie går man så efter på lydkortet. er det sådan noget ala antal kHz ved playback (fx hvis det er 24 Bit / 96 kHz Playback). Hvilket kort kan du anbefale til mit behov.