Avatar billede per_s_n Nybegynder
18. august 2003 - 10:03 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Streaming på nettet og koda

Hej.
Jeg skal til at streame en koncert på nettet og er lidt i tvivl om hvorledes der skal betales afgift til koda.
Koncerten er optaget med mit eget digitale kamera og jeg har fået lov af selve orkersteret til at streame deres koncert ud på nettet.
Syntes ikke at kodas hjemmeside er såå informativ lige på det område med hensyn til video.
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. august 2003 - 10:19 #1
under internet -> priser ....skriver de om prier for at benytte koda's repertoire....tjaa...det er lidt utydeligt, men tror også gerne at de vil dække den afgift lidt ind, da den virker ulogisk! Men det virker uanset om hvad du vil med musikken, skal du jo have indhentet en tilladelse skriver de, så i samme ombæring kan du jo spørge omkring afgiften!

Tobias
Avatar billede popsy Novice
18. august 2003 - 10:19 #2
Tilladelse fra KODA/NCB
Dem som komponerer og skriver musik har ophavsret til musikken (se ophavsretslovens § 1). Ophavsretten indebærer, at ophavsmændene skal give deres tilladelse, hvis musikken bruges på Internet (se ophavsretslovens § 2). På det område adskiller Internet sig ikke fra andre medier. I Danmark repræsenterer KODA/NCB komponisterne og sangskriverne, jf. nedenfor om KODA/NCB's repertoire.

Det kan derfor entydigt fastslås, KODA/NCB's tilladelse skal indhentes, hvis man ønsker at gøre brug af beskyttede musikværker på Internet. Dette gælder uanset hvilken form, musikken anvendes i. KODA/NCB's tilladelse skal indhentes uanset om der udbydes hele musikværker eller kun lydprøver. Kravet om tilladelse gælder også uafhængigt af, hvilket format musikken udbydes i, ligesom KODA/NCB's tilladelse skal indhentes, uanset om det er en privat person eller et firma, som gør musikken tilgængelig på Internet.

fra http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/sider/inter_infomusiknet_musikpaainternet

Som jeg læser det, så skal du uanset hvilken tilladelse du har fra bandet, samtidig indhente tilladelse fra Koda.
Jeg foreslår at du sender dem en mail.
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. august 2003 - 10:19 #3
prier -> priser ;-)
Avatar billede popsy Novice
18. august 2003 - 10:20 #4
Ikke meningen at kopiere dit tobias, jeg så ikke du havde skrevet.

Se venligst bort fra mit svar.
Avatar billede per_s_n Nybegynder
18. august 2003 - 10:23 #5
Det var også lidt det jeg nåede frem til, så vil skrive et brev til koda for at være helt sikker.
Tak for hjælpen.
ehhh... kan man ikke give jer 15 point hver.. det var nu derfor at jeg hævede den til 30... hu..
Avatar billede popsy Novice
18. august 2003 - 10:24 #6
Der var ingen grund til at hæve pointene, du skulle bare have afvist mit, eftersom jeg sagde det samme som tobias, bare lidt for sent :)

Tobias, pointene er dine hvis du vil ha dem?
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. august 2003 - 10:34 #7
popsy -> no problem! som du kan se er vores svar kun 23 sekunder fra hinanden! Det svar er vi vist lige gode om!

Hygge! (og al støtte til lrd)
Avatar billede mat Nybegynder
18. august 2003 - 10:38 #8
Det skal måske noteres at hvis bandmedlemmerne ikke er medlem af koda eller deres numre ikke er registrerede hos koda, kan de ikke sige noget til det.
Avatar billede per_s_n Nybegynder
18. august 2003 - 10:45 #9
Da det er et orkester der spiller bla. Abba's musik tror jeg ikke at de falder ind under ikke registrerede musik hos koda. desværre. ;)
Ellers kunne det være det nemmeste.
Tak for jeres kommentarer.
;)