Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 18:27 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Harddisk Installering

Jeg står lige og mangler et par gigabyte på en computer og så kommmer jeg i tanke om at jeg har en harddisk fra en gammel computer derhjemme. Jeg sætter jumperen (eller hvad det nu hedder) på det jeg mener er den rette indstillimg (slave indstilling ifølge instruktion på harddisken) sætter harddisken i computeren, tilslutter kablerne og tænder computeren. Computeren starte men kan hverken finde den originale harddisk (som jeg overhovedet ikke har rørt) eller den nye. Hvad gør jeg nu?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. august 2003 - 18:30 #1
prøv at sætte dem på forskellige ide (flad) kabler uden andre enheder.. dvs, kun de 2 harddiske.
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 18:31 #2
jeg prøver....
Avatar billede bredker Nybegynder
17. august 2003 - 18:34 #3
kan du se dem i bios
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 18:36 #4
Jeg koblede cd-drevet og diskettedrevet fra og satte den nye harddisk på cd-drevets stik og nu kunne den i det mindste finde den gamle harddisk. Skal jeg gå ind i bios-opsætningen for at få den til at søge efter den nye harddisk eller hvad?
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 18:36 #5
Hvilken windows version kører du med?
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 18:39 #6
Jeg køre xp home.
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 18:43 #7
har du fået computeren til at se disken i bios?
Når det er sket, går du ind i kontrolpaneelt/ administration/computeradministration/lager/diskhåndtering
her skulle du kunne se din nye disk.
Jeg sidder nu ved en win xp pro maskine.
Jeg går lige op og checker på en win xp home maskine.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 18:44 #8
Nogle diske kan godt indstilles til at kører single. Hvis din nuværende disk er sat til dette, og du sætter en ny disk i som slave, så vil det sikkert ikke virke. Check at din oprindelige disk er master, og at den sidder for enden af IDE kablet, og den nye disk er sat som slave, og sider midt på IDE kablet. Så burde det virke.

nmh >> Hvilken OS han kører med, har da ikke noget med dette at gøre :o)
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 18:45 #9
nmh >> Nå, så ikke dit nye indlæg :o)
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 18:45 #10
Jo det er det samme på win xp home.
Derinde kan du så oprette en udviddet partition og derefter en eller flere logiske drev.
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 18:47 #11
Du bør søge i Bios på den nye først.
Hvis den ikke findes så gør som phatlasse foreslår.
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 18:48 #12
Jeg har lige lidt problermer med at komme ind i bios menuen. Jeg skal bruge et kodeord som det lige vil tage et par minutter at finde.
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 19:21 #13
Nu har jeg kodeordet og jeg kan ikke se Den nye harddisk i bios-menuen.

Hvad fanden betyder "køre single"?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 19:29 #14
Det betyder, hvis du kun har en disk på dit IDE kabel...... for fanden :o)
Dette er noget du kan indstille med jumperen.

Har du checket at dine diske/kabler sider som jeg har beskrevet ?
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 19:29 #15
Det betyderat din harddisk er sat op til at være alene på fladkablet.
Du skal sætte jumperen så din gamle disk er master og din nye er slave.
Det plejer at stå på diskene, hvordan det skal gøres.
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 19:32 #16
phatlasse>>Vi talte i munden på hinanden.;0)
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 19:33 #17
Jeg har sat jumperen på den nye harddisk til at være slave som beskrevet uden på disken.

Når jeg kobler hardiskene til (som phatlasse har beskrevet) kan computeren hverken finde den gamle eller den nye harddisk.
Hvad nu?
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 19:37 #18
Er den gamle master?
Du kunne også prøve at lade den nye (og det er i virkeligheden en gammel du har haft liggende) være helt alene på kablet som master, blot for at se, om den kan genkendes af din maskine.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 19:38 #19
Ja, hvis din nuværende disk er sat som master, og du har gjort som beskrevet, så må der enten være noget galt med din nye disk, eller et defekt kabel. Men jeg gætter dog på at det er din disk. Prøv f.eks. at sætte dit CD-ROM på som slave og se om det virker
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 19:38 #20
Jeg prøver...
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 19:40 #21
Hvis det går godt, så kunne du prøve at sætte den over på den anden IDE-indgang på motherboardet (det kræver selvfølgelig 2 fladkabler)
Er du sikker på kablerne er rigtigt placeret? den røde stribe  på den rigte side?
Nogle gange mangler den lille "dut", der forhindrer forkert placering.
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 19:46 #22
Den kan ikke se harddisken er den så i stykker eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 19:47 #23
sikkert. Prøv at pille din gamle disk ud, og sæt så din nye i for enden af IDE kablet. Husk at sætte den som master. Hvis ikke det virker, så er din disk fucked
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 19:48 #24
Ja, hvis din disk nu er alene på kablet og er master eller sat til at være alen, er det mest sandsynlige, at den er defkt.
Avatar billede oste Nybegynder
17. august 2003 - 19:52 #25
Jeg har en til hardisk liggende som jeg vil prøve i stedet men jeg tror jeg holder en pause for idag. Jeg vender tilbage i løbet af ugen :0)
Avatar billede nmh Nybegynder
17. august 2003 - 19:53 #26
Ok, så kan jeg kun ønske held og lykke med projektet.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 19:57 #27
Vi glæder os til at hører resultatet :o)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 03:29 #28
Dette spørgsmål mangler input.
Det kan f.eks. være at spørgeren mangler at acceptere/afvise svar/komme med feedback, eller af en svarer mangler at lægge et svar/komme med feedback.
Avatar billede oste Nybegynder
10. december 2004 - 15:28 #29
lukker
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. december 2004 - 22:52 #30
Hehehe... det tog kun 1 år :-)
Hvad er grunden til at du lukker spm'et?