Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
15. august 2003 - 13:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Virus angreb på Unix systemer

De herrer (og damer). Jeg har en Unix (Solaris 10), maskine stående hos en kunde, den er på netværk med en række NT maskiner. Disse NT maskiner har været angrebet med "blasteren". Når man tager NT/XP's opbygning i betragtning, mener jeg (ikke nødvendigvis rigtigt) at de er bygget åp en Unix kerne. Kan man med det i baghovedet forestille sig at virusen også angriber Unix maskinerne (de er begyndt at opføre sig meget mærkeligt).
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. august 2003 - 13:25 #1
Nej... Virussen kan IKKE inficere et Unix system. NT/XP bygger ikke på en Unixkerne, omend der efterhånden er visse lighedspunkter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 13:27 #2
Helt enig. Den exploit virus'en udnytter "Dcom" findes ikke på en unix, og derfor kan den ikke skades/inficeres af blasteren.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 13:29 #3
Men den øgede netværkstrafik (storm) kan måske have noget at gøre med at din Unix hænger lidt.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
15. august 2003 - 13:45 #4
Problemmet ligger i at Unix maskinen, som kører med en US Solaris, efter at der har været virus på netværket pludselig mangler partitioner. Når jeg prøver at kører en jumpstart floppy for at kunne "starte forfra", kommer den med fejlmeddelelser på svensk (det foregår i Sverige), på trods af at det er en US-version. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan fa'en det kan lade sig gøre.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
15. august 2003 - 14:00 #5
BTW, denne jumpstart floppy er lavet på et US system.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. august 2003 - 14:07 #6
Jeg vil nu kreditere det til tilfældigheder.

Jeg går ud fra Unixmaskinen oprindeligt kører med en svensk sprogpakke. Jumpstart floppyen læser nogle værdier fra det oprindelige system.

Det er ingen rar ting med de manglende partitioner. Jeg kan ikke svare på hvad det kan være, uden en grundig analyse af systemet. Her ville jeg nok kontakte noget lokal support, hvis ikke i har kompetencen inhouse.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
15. august 2003 - 14:28 #7
Jeg har selv installeret den, og der har aldrig været svensk sprogpakke i nærheden af den, så........jeg synes sku det er sært. Anyways hvis ikke det kan lade sig, så kan det ikke lade sig gøre. Tak for hjælpen og god weekend (jeg skal vist reinstallere det meste af min)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. august 2003 - 14:31 #8
selvtak da... og god fornøjelse ;)