Avatar billede langben Nybegynder
14. august 2003 - 22:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Guidelines til backup af SBS med Veritas SBS edition

Hej Eksperter,

Har lige sat en SBS 2000 op og er nu lidt i tvivl om korrekt backup procedure - feks. hvad det er hensigtmæssigt at backe up.

Som det er nu laver jeg en fuld backup hverdag idet alt pt. kan være på et bånd (ca 8 gb). Her mener jeg altså alle drev, system state og exchange mailboxe og public folders. Det kører udmærket bortset fra den ikke kan gemme 6 bestemte filer på C: fordi de er i brug.

Jeg er dog blevet lidt i tvivl da jeg har læst forskellige steder på nettet, at det ikke er smart at backe operativsystemet op. Det er i katastrofetilfælde bedre at reinstallere alt og så restore via den gemte "systemstate". Hvad siger i til det?

Og hvad med det virtuelle drev M som exchage laver? Skal man backe det op også når man samtidig kører exchangeagenten i Veritas, der jo tager mailboxe og folders?

På forhånd tak.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. august 2003 - 22:37 #1
Fortsæt med at lave fulde backups. Det er korrekt, den nemmeste disaster recovery ved totalt nedbrud er at reinstallere software manuelt, og derefter restore data og opsætninger. Men en fuld backup kan være rigtig rar ved delvise nedbrud. Begynder det at knibe med pladsen på dine bånd, bør du i stedet overveje et andet medie. DLT drev er ved at være nede i et overkommeligt prisleje.

Du behøver ikke backuppe det virtuelle drev. Men har du ikke pladsproblemer, skader det ikke. Jeg kan godt lide at gå med livrem og seler.

Glem alt om incremental og sequential backups. Det er for besværligt, når du pludselig skal lave fuld disaster recovery.

En god backupplan kunne være:

4 dagsbånd
5 fredagsbånd
12 månedsbånd
og så ét bånd pr. år. Eventuelt gemmes månedsbånd 12 som årsbackup.
Avatar billede langben Nybegynder
14. august 2003 - 23:18 #2
ok, lyder som om jeg er nogenlunde på sporet :) Er dog stadig lidt i tvivl om visse fremgangsmetoder: Hvad betyder for en disasterrecovery via Veritas at de 6 filer ikke er backet up? Og hvad med DR-filen som bruges ved recovery - det kan vel ikke være meningen man skal update sine disaster-boot-disks efter hver eneste fulde backup (det vil sige hver dag i øjeblikket) med den nye DR-fil?
Avatar billede mcp Nybegynder
02. september 2003 - 00:04 #3
Hej

Q1- Hvad betyder Disaster Recovery?
A1- Det betyder totalt nedbrud af din Windows Installation, Hvor hele serveren
skal genskabes fra bunden tilbage til sin forige tilstand!

Q2- De 6 filer der ikke er backet up?
A2- Disse filer er typisk f.esk dhcp.mdb , wins.mdb databaser som er konstant opdaterende og andre filer som allerede bliver backed up via Systemstate. Det kunne også være SQL/Exchange DBér & Logs! som også bliver backed up via en Agent (API). Alle denne type filer kan man hvis man ved at de tages via et andet flueben i backup jobbet roligt skippes i C:,D:,E: mappe træet.
(Er du i tvilv om hvilke type filer der skippes kan du lige poste deres navn og sti! - så kan jeg måske forklare dig hvor vigtige de er !)

Q3- Skal jeg tage backup af M:
A3- Dit Exchange M: drev må ikke backes up &&& der MÅ ALDRIG restore via af dette drev. Dette drev er kun til brug for Exchange selv ! og alle dit brugbare restore data tages via 'Microsoft Exchange Information Store' eller 'Microsoft Exchange MailBoxes' som er en ekstra ganular service backup af din Information Store som giver dig mulighed for restore af individuele opjekter fra databaserne som f.eks Email, Public Folders, Kalender Aftaler m.m. og denne backup kan ikke bruges til restore af en ødelagt Exchange server installation.

5Q- skal man update sine disaster-boot-disks efter hver eneste fulde backup?
5A- Nej, under Disaster Recover med IDR er der mulighed for at scanne sit A:\ efter en NetbiosNavn.DR fil, hvilket betyder at man blot skal kopiere filen fra Backup server eller den alternative lokaion, hvis Backup Serveren ikke er tilstede når uheldet er ude !

VERITAS Certified Data Protector ;)
Avatar billede mcp Nybegynder
03. oktober 2003 - 18:52 #4
Tak fordi du ikke vende tilbage !
Avatar billede langben Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:15 #5
For pokker - den (jeg) kagede i det. Du skulle have haft 30 point mcp. Opret lige et svar mere så får du point. Og undskyld den lange svartid, har været væk et godt stykke tid.