Avatar billede styrup Nybegynder
13. august 2003 - 21:56 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Døde harddisks

jeg har følgende:

AOpen Tower kabinet
Asus A7V133
TBird 1000, med Silent Viking køler
1,5 Ram
1 stk 40 GB IBM deskstar
1 stk 60 GB IBM deskstar
1 stk 120 GB IBM deskstar
1 stk CDRW
1 stk CD

Problemet er, at jeg inden for det sidste halve til hele år har oplevet at min system-HD er blevet ødelagt. (har haft to IBM40deskstar som er brændt af, samt en tilsvarende som gik helt død, men som efter en formattering kom igang igen)

Mit spørgsmål er: kan det skyldes varmen i kabinettet, at jeg har så store problemer med HD's der går ned ??? min comp står i forvejen under et bord, og der kan til tider blive godt vejr dernede...

(eller er jeg bare en af dem der trækker IBM's fejlprocent op...)

hvad har folk af erfaring med at sætte kølere til sine HD'er, og kan det anbefales ???
Avatar billede smitx Praktikant
13. august 2003 - 21:57 #1
IBM er bare noget lort i harddisk

Har selv haft en 45GB jeg måtte få byttet 3 gange

en 60 GB jeg måtte ha byttet 2 gange
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
13. august 2003 - 21:59 #2
jeg vil sige at det er IMB skoddiskenes skyld.
Jeg har en kammerat med samme tower, og IBM-diske - og han oplevede at 6(!!) IBM diske gik døde. Nu kører han med Maxtor, og der har ikke været problemer siden.
Jeg kører også med 4stk maxtor i et aopen hightower - i 2 RAID 0-arrays - dvs de kører konstant.
Der er heller ingen problemer.
jeg har dog også 3stk 80mm papst blæsere i kabinettet for airflow.
Avatar billede smitx Praktikant
13. august 2003 - 22:00 #3
Sikken en enighed :o)
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
13. august 2003 - 22:01 #4
Det bør ikke være nødvendigt at sætte en køler på sin hdd. Jeg tror ikke det er et varmeproblem. Du kan roligt regne med at din harddisk går i stykker på et eller andet tidspunkt men hvornår er ikke til at vide. om 10 minutter.. om 10 år tja. Jeg tror bare du har været uheldig det er der en del der er. Du skal bare punke IBM for en ny fordi det er deres fejl.

/Christian
Avatar billede serverservice Praktikant
13. august 2003 - 22:02 #5
Hvis Harddisken crasher er der vel ikke noget at gøre - prøv et andet mærke. f.x. maxtor, seagate eller western digital.
Jeg har ikke oplevet at det var nødvendigt med kølere til harddisk, men de findes da.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
13. august 2003 - 22:06 #6
IBM er også fine  nok ... men 40 gb og 60 gb modellen har haft super mange fejl
Avatar billede styrup Nybegynder
13. august 2003 - 22:06 #7
har det noget at sige i sammenhængen, hvis bundkortet eller andre dele af comp. bliver for varme ??
Avatar billede styrup Nybegynder
13. august 2003 - 22:07 #8
altså i sammenhæng med harddisks...
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
13. august 2003 - 22:07 #9
hmmm har ikke hørt om det
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
13. august 2003 - 22:08 #10
nej, det skulle ikke ha noget at sige!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 22:46 #11
sørg altid for at have god afstand mellem 2 harddiske, nyere HDD har det med at blive meget varme og jeg tror Maxtor angiver 45° som maximum.
Jeg har et Chieftek kabinet, hvor der er god plads til blæsere og netop i holderen til mine 2 Maxtor er der afsat plads til en blæser + plads til 4 andre 80mm blæsere.
Mine HDD holder en temperatur på 36°
Avatar billede jonbdk Nybegynder
13. august 2003 - 22:49 #12
Jeg har nu også haft uheldig oplevelser med maxtor... 2 diske (80 gb model 740) er døde for mig.
Bestilte en 30/40 gb (kan ikke lige huske) også model 740 (utrolig fed disk - som er 'mindre' i højden end normale diske... men den virkede ikke... Fik den byttet 4 gange (tog ialt ca 3,5 måned) og havde til sidst større slagsmål med midtdata, men endte med at få penge tilbage for hvad harddisken koster nu (4 mdr senere)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 22:57 #13
he, jeg havde en Maxtor 40Gb forrige år, den brød også sammen, men jeg sendte den til Maxtor i Irland og fik den byttet u/b, den kom hjem 1 måned efter, sådan.

Jeg kører stadig med Maxtor, men som jeg skrev bliver de kølet ned.
Avatar billede styrup Nybegynder
14. august 2003 - 07:48 #14
tak for indlæggene...

jeg vil tage mine indkøb af IBM HD's til efterretning, og overveje at købe nogle andre. (IBM har vel også solgt deres produktion til hitachi ?!)

mht. pointfordelingen bliver den som følger, med top til metal_hansen for det første svar...
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. august 2003 - 10:25 #15
takker for pointene..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
14. august 2003 - 11:46 #16
ja jeg takker også :)
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
14. august 2003 - 19:40 #17
tak for points :)