Avatar billede martinhrj Nybegynder
13. august 2003 - 13:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opgradere fra NT4 servere

Jeg har p.t. et netværk med 2 NT4 servere... jeg har nu købt en ny server, og en win2003 og vil gerne have den nye server til at køre i stedet for de 2 NT4 servere. Er det muligt at "opgradere" netværket, uden at skulle rundt til alle klienterne? Det må gerne skulle gøres "gradvist"... men jeg vil have NT4 serverne HELT ud, og kun køre med min nye 2003-server!

Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
18. august 2003 - 08:15 #1
Slet ingen forslag? Mit største problem er, om det er muligt at overføre domain controller-rollen til den nye 2003-server. Ellers skal jeg jo netop rundt og tilslutte alle klienterne til et nyt domæne!

Men det kan da ske, at jeg bliver nødt til det :(

Nogle input?
Avatar billede dimling Nybegynder
18. august 2003 - 13:38 #2
Lav en midlertidig server (f.eks. en workstation) som NT4 BDC. Tag den af nettet og opgrader den til PDC - sluk den så (backup)
Lav en midlertidig server som NT4 BDC-PDC-Opgrader til 2K3. Lav din nye W2K3 server som en ren installation, overfør alle roller fra den anden W2k3 server og du har et W2K3 domæne. Dine NT4 BDC'er vil stadig virke. Overfør alle netværks services til din W2K3 DC og reinstaller en af dem som W2K3 DC så du har to. Sluk så for den sidste NT 4.
Inden du går i gang kan du f.eks. kigge her:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/upgrading/nt4/default.mspx
Avatar billede martinhrj Nybegynder
18. august 2003 - 14:14 #3
Hjælp! Det var en ordentlig omgang! Det er lige før det er nemmere, at smide hele det gamle ud, og starte forfra :)

Jeg læser på det! Hvis du smider et svar, dimling, får du point!
Avatar billede dimling Nybegynder
18. august 2003 - 20:45 #4
Hehe - det er stort set også en reinstallation du foretager, men der er nu ikke så slemt. Jeg prøver at være lidt mere specifik:
Check her: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/upgrading/nt4/default.mspx
Ellers:
Lav en NT4 BDC - tag den af nettet, promote den til PDC og sluk den (dette er en backup - hvis noget går galt)
Lav en NT4 BDC - opgrader den til PDC og videre til Win2K3 (så er dit domæne på W2K3 - Check nu at dine klienter kan komme på uden problemer)
Lav en W2K3 DC - overfør alle roller fra den første W2K3 og denote den første igen. (På den måde har du et forholdsvis rent miljø uden opgradere servere)
Reinstaller så vidt muligt dine NT 4 servere, fremfor at opgradere dem
Husk alle dine netværksservices fra NT 4 miljøet (DHCP, DNS, WINS osv. Husk at DHCP skal autoriseres inden den virker)

Mvh
Karsten
Avatar billede martinhrj Nybegynder
18. august 2003 - 21:08 #5
Jeg takker igen! Men jeg har i dag fået at vide at "vi" gerne vil have nyt domænenavn :) Så mon ikke jeg laver et helt friskt miljø, og skifter ud over en weekend.

Men du får selvfølgelig point alligevel. Og tak for svaret!
Avatar billede dimling Nybegynder
18. august 2003 - 21:34 #6
Jo, så starter du bare ud med en ren Win2K3. Der er forskellige muligheder for at overføre dine brugere, grupper, computere osv over i det nye miljø, men hvis du ikke har et kæmpe miljø kan man selvfølgelig også lave det manuelt og så overføre folk løbende, eller i en weekend :-)  -det er herligt at have it ansvar ;-)