Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 13:57 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Opsætning af PC som server

Hej.
Jeg ønsker at andre skal kunne gå ind på min PC og se min hjemmeside.
Jeg har en fast IP-adresse og Router og kører IIS i XP, men når jeg forsøger at taste de forskellige oplysninger IP-adresse, DNS, WINS ind i TCP/IP, IIS og Routeren får jeg en fejl 404, når jeg kalder min IP-adresse i Explorer, men når jeg kalder servernavnet (http://servernavn), kommer hjemmesiden frem.

Jeg har ikke fulgt en vejledning, så der er sikkert mange fejl jeg har lavet, da jeg ikke kender så meget til forskellen mellem LAN/WAN og fast/dynamisk IP.

Håber nogle kan hjælpe

Mvh
Avatar billede fiskemanden Nybegynder
12. august 2003 - 13:59 #1
Hvilken router og internetudbyder er det?
Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 14:01 #2
Det er TDC og en linksys
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2003 - 14:11 #3
Prøv at læse lidt her. Synes den forklare det meget godt:
http://webdevelopment.developersnetwork.com/Articles.asp?Article=22
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2003 - 14:11 #4
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 14:22 #5
Du kan ikke kalde din ip-adresse fra din egen computer.Det kan du kun gøre fra en anden computer !.Du har sikkert ikke lavet noget forkert.Prøv at tilgå tin hjemmeside fra en anden forbindelse.
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 14:25 #6
Hvis du skal checke fra egen server er der noget der hedder at 'pinge' - gøres via nogle dos-kommandoer og du får så svar tilbage.Prøv at søg her på E m.h.t. at 'pinge' - der har været mange svar omkring det, det er vist ikke så svært - og så er det osse lidt sjovt - på en måde ?.
Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 14:32 #7
Jeg kan pinge min IP adresse uden problemer, og jeg ved at man kan gå ind på sin egen server via sin IP-adresse igennem Explorer (har gjort det før!)
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2003 - 14:34 #8
janbb >> Hvad skulle han pinge hans egen IP for ?
Jeg tror problemet er opsætningen af IIS, der er problemet.....
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2003 - 14:34 #9
mortenrye >> Har du kigget på de guide jeg har lagt ?
Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 14:37 #10
phatlasse>> Ja, men de var ikke til megen hjælp... Jeg havde sat IIS op på den måde :(
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
12. august 2003 - 14:39 #11
Janbb har ret, de fleste routere tilbyder ikke loopback. Det vil sige du kan ikke tilgå dit egen ip adresse(eksterne), du skal benytte den interne. Du kan evt sætte din egen lille dns server op som peger over på din server.

Du skal være opmærksom på hvordan din Linksys router er konfigureret. Standard opsætningen fordeler ip adresserne i forhold til port nr.
Dvs at trafik til port 21 bliver sendt til xxx.xxx.xxx.002 port 80 til xxx.xxx.xxx.003. Jeg kan ikke huske routing tabellen i hovedet(står i dine papirer fra tdc), så det kan godt være en anden rækkefølge end den jeg lige angiver, men det er det koncept tdc sætter deres linksys udstyr op efter.

Dvs du skal gøre følgende : find ud af hvad du vi åbne for på din server, port 21 = ftp, 80 = http.

Du kan så enten tildele din server flere faste ip adresser, eller ændre din router konfiguration så de alle peger på den ip adresse du vælger at benytte(internt).

Jeg vil anbefale at tildele din server de faste ip adresser som repræsentere de ønskede porte i din router, for så skal du ikke ændre på din router opsætning.

Du kan ikke rigtigt bruge ping til noget i denne sammenhænge for det vil være din router som svarer og ikke din server.

Der efter er det blot at gøre som janbb skriver find en andne forbindelse og se om du kan finde din server.
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
12. august 2003 - 14:41 #12
Du har sat din iis korrekt op, da du kan se den når du taler til maskinen direkte. prøv at skrive serverens interne ip adresse (172.168.1.2 er den adresse som typisk benyttes hos tdc, dette burde også vise dig hjemme siden, problemet bør kun være der når du skriver din eksterne ipadresse (den faste som
tdc har tildelt dig)
Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 14:50 #13
Darkwingduck>> Når jeg skriver 192.168.1.2 i Explorer kommer fejl 404 igen. Jeg kan kun se min hjemmeside når jeg skriver servernavnet.
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 14:50 #14
Vi kunne jo hurtigt checke for dig om den virkede - evt ved at sende din ip med mail, hvis du ikke bryder dig om at adressen skal stå her til evig tid.
Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 14:54 #15
Jeg har fået en kammerat til at tjekke den... Han kan heller ikke se den! Men jeg ved at routeren kan se min IP-adresse. Jeg har fået den til det før! Men som sagt, er jeg lidt grøn på det her område.
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 15:13 #16
tdc's routere besidder jo den bemærkelsesværdighed at deres serveradresse ikke er den der ender med 1, men derimod med 3 som man skal tage højde for i  TCP opsætningen.Har du gjort det ?.Har du desuden checket om webstedet 'kører' i dine administrative værktøjer ?.
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 15:15 #17
192.168.1.2 lyder i hvert fald 'forkert'.
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 15:38 #18
prøv i din lanforbindelses egenskaber for TCP/IP at skrive 192.168.1.3 i stedet for - så tror jeg du har en hjemmeside.
Avatar billede janbb Juniormester
12. august 2003 - 15:45 #19
Og jeg vil give dig ret i at denne 192.168.1.3 adresse burde give dig din hjemmeside 'hjemmefra', men det er jo ikke den, der kan kaldes externt, hvor du har et andet ip-nummer (leveres sammen med instruktionen).Servernavnet kan heller ikke bruges i eksternt sammenhæng.Det lyder som om du er på ret 'køl'.
.-]
Avatar billede mortenrye Nybegynder
12. august 2003 - 16:01 #20
Mit websted kører... Jeg har nu prøvet at ændre min IP til 3 til sidst, men jeg kan stadig ikke se min hjemmeside. Jeg prøver lige at kigge lidt mere på den, og så vender jeg lige tilbage...
Avatar billede mortenrye Nybegynder
13. august 2003 - 22:43 #21
Nu virker min hjemmeside efter at jeg har re-installeret IIS og hentet updates til min Router, men mange tak for hjælpen
Avatar billede janbb Juniormester
14. august 2003 - 00:57 #22
Flot og held og lykke med den.Tag dog nogen af dine points tilbage.Det var jo ikke så svært og da kan jo få brug for dem.Du skal bare selv skrive et svar og så give de andre nogen.Jeg behøver ikke nogen dennegang.
Avatar billede janbb Juniormester
14. august 2003 - 00:59 #23
Nå jeg havde vist heller ikke svaret.
Avatar billede janbb Juniormester
14. august 2003 - 00:59 #24
jo for pokker, men så mange tak for points.