Avatar billede robotten Praktikant
12. august 2003 - 12:54 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

TDC Pro access på lokalnet; kan ikke få forbindelse til router

Hej

Står med et lokalnetværk, hvorpå der skal kobles en TDC adsl forbindelse op på.

Det kører fint, hvis der kobles en enkelt pc på, og denne kører direkte via X-kabel.

Kobles den nu på lokalnettet via en switch, også med X-kabel (tog lidt tid at finde ud af, men sådan skulle det åbenart være), kommer der fint nok forbindelse til switcen da der kommer lys i porten.

Den eksisterende NT server frakobles DHCP servicen, og nu skulle routeren tage over.
Det gør den bare ikke, og TDC forklarer, at routeren skulle være konfigureret til at kunne give ca. 200 interne adresser via dhcp fra sig.

Er der noget, jeg har glemt at tage højde for, da det undre mig forbindelsen skabes, men routeren kan ikke pinges eller videregive adresser?
Avatar billede frewald Nybegynder
12. august 2003 - 12:58 #1
Har du prævet med en klient istedet for serveren ? Og du er sikker på at den står til dynamisk ip? Har du prøvet med at skrive 'ipconfig /release' og derefter 'ipconfig /renew' ? Hvilken adresse får maskinen så?
Avatar billede henriksr Nybegynder
12. august 2003 - 12:58 #2
måske du har en krydsning for meget.. har du prøvet med et ikke krydset kabel?
Avatar billede robotten Praktikant
12. august 2003 - 13:01 #3
frewald>> noter mig det lige...
henriksr>> Ja, og det kom der slet ingen forbindelse ud af.
Avatar billede frewald Nybegynder
12. august 2003 - 13:03 #4
'noter mig det lige...' - øhhh jeg er næsten lige stået op - skær lige den sætning ud i pap for mig :-)
Avatar billede robotten Praktikant
12. august 2003 - 13:06 #5
Oki. Kan først kigge på det i morgen, nemlig. Så jeg noter mig bare de gode råd bag øret.
Avatar billede frewald Nybegynder
12. august 2003 - 13:06 #6
hehe fint - lad os vide hvordan det går
Avatar billede b4nd1t Nybegynder
13. august 2003 - 09:43 #7
er der ikke nogen uplink port i din switch, evt port 1

det virker forkert at bruge et X kabel
Avatar billede robotten Praktikant
13. august 2003 - 09:47 #8
Ja, det virker meget forkert at anvende et X kabel. Men som skrevet, tog det også lang tid at finde ud af, at det tilsyneladende var et sådant der skulle anvendes. Men har fundet ud af, at port 0 el. 1 skal anvendes, da denne jo også har en X funktion. Så måske jeg alligevel er på rette spor...
Avatar billede b4nd1t Nybegynder
13. august 2003 - 13:33 #9
du kan evt. sætte en PC på med fast IP, sådan at den har den nødvendige konfiguration til at kunne gå igennem routeren. Altså manuelt sætte IP Adresse, default gateway, DNS, og Subnetmask.

kunne osse være at router og klient ikke er på samme subnet, hvis subnet mask er sat forskelligt i router og DHCP ell. server
Avatar billede robotten Praktikant
13. august 2003 - 15:13 #10
Nå, har fået kigget på det nu. Uanset havd, vil dhcp'en i routeren ikke give noget fra sig. Sættes klienterne manuelt op med fast ip, dns osv. kører det som det skal. Men dhcp havde nu været en rar ting at have.
Avatar billede b4nd1t Nybegynder
13. august 2003 - 15:49 #11
så må du jo få TDC til at kigge på routeren, eller selv gøre det. De fleste har et web interface og det er ikke så svært at finde ud af så, ihvertfald ikke sværer end på NT
Avatar billede robotten Praktikant
13. august 2003 - 15:58 #12
Man må ikke pille ved tdc routere :(
Avatar billede bizty Nybegynder
13. august 2003 - 16:03 #13
TDC er mærkelige... På min gamle skole satte jeg netværket op efter at tdc havde installeret pro acces med sektornet. Vi havde fået en kæmpe cisco router, men den uddelte ingen ip'er, og tdc ville ikke sige hvad kodeordet til at sætte den op var. Så jeg måtte manuelt konfigurere alle klienterne ud fra det papir vi havde fået om hvilke ip'er der var vores. (ja vi havde nemlig fået 100 internet ip'er!)
Avatar billede robotten Praktikant
13. august 2003 - 16:30 #14
bizty>< Lige nøjagtig havd vi har oplevet, og gjort for at afhjælpe problemet. Må have fat i TDC...
Avatar billede robotten Praktikant
13. august 2003 - 16:31 #15
Fik jeg forklaret, at klienterne er Win98? Men det gør jo ingen forskel.
Avatar billede robotten Praktikant
15. august 2003 - 10:16 #16
Tilsyneladende er der pt. lige intet, der hjælper.
På WinNT serveren er DHCP'en deaktiveret som den skal, og som TDC folket siger den skal. Så skulle routeren overtage, men nej.
Jeg må rode videre med problemet hen ad vejen.
Avatar billede robotten Praktikant
15. august 2003 - 10:16 #17
Kan i ikke lige kaste et par svar for forsøgene?
Avatar billede frewald Nybegynder
15. august 2003 - 10:56 #18
fyr tdc :-)
Avatar billede b4nd1t Nybegynder
15. august 2003 - 11:27 #19
god ide, men hvordan kommer man så på internet ;)
hvis det ikke virker, så fejlmeld routeren, så må de jo komme og rette det

jeg kommer lige til at tænke på om de der win98 klienter for de rigtige IP adresser fra routeren. Jeg syntes at kunne huske noget om at win98 har et problem hvis man manuelt tilføjer en DNS eller en WINS server, at det så på den måde ikke får en IP af routeren
Avatar billede robotten Praktikant
17. august 2003 - 09:14 #20
Har på fornemmelsen, at TDC ikke har leveret den ønsekde vare. Har desværre oplevet det før. En bruger skulle flere pc'er på et tdc modem, og efter lidt tid fandtes derud af, at der kun var leveret ip'er til to stk. pc'er, i stedet for det antal kunden bedte om. For dårligt, til tide rtænker de kun på at sælge, i stedet for at følge brugernes behov.