Avatar billede pera Nybegynder
11. august 2003 - 10:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trådløs nætværk på ca 1 km

Hej..

Jeg skal til at lave et trådlåst netværk hvor der sidder ca 15 arbejdstationer 1 km fra serveren.

Nogle der har gjort det før og har ideer til hardware mm.
det må gerne være 22 eller 44 mbit

Per
Avatar billede -42- Nybegynder
11. august 2003 - 10:50 #1
Niels brock på fiolstræde og kultorvet havde det før i tiden, du kan evt. kontakte dem
Avatar billede kenp Novice
11. august 2003 - 11:18 #2
Det du skal bruge er nogle netværks bridges og så nogle kraftige antenner, bla. D-link laver noget som kan bruges, men det er dyrt.
Avatar billede pera Nybegynder
11. august 2003 - 13:20 #3
Hej igen...
Jeps jeg ved det er dyrt...
Men har i en konkret forslag til hardware ?
Avatar billede kenp Novice
11. august 2003 - 13:51 #4
De her f.eks. det er udedørs bridges! de kan række!
http://www.d-link.co.uk/304.htm
Avatar billede trille Nybegynder
11. august 2003 - 14:16 #5
Det du skal have fat i Butler Networks, TDC, eller en af de øvrige carriers som opstiller mikrobølge links eller radiokæder. Man kan ikke få de konventionelle WLANs til at række så lang. Du kan ikke bare stille noget hardware op selv, da udstyr med en sådan rækkevidde kræver en speciel licens.

www.butlernetworks.com

Venligst,
Claus
Avatar billede gojoy Nybegynder
12. august 2003 - 09:34 #6
Hejsa,
Det kan godt ladesig gøre .. dog skal man have nogle lidt andre antenner.
Tjek evt. www.rlan.dk det er godt nok kun 11Mbit - men mener du kan bruge de antenner til 54Mbit's udstyr.

Mvh
Ronni
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 10:48 #7
Eftersom det sædvanlige tråløse internetudstyr (det på 11Mbit) anvender IEEE 811.b standarden der ligger med en basefrekvens på 2,4GHz er det nok lidt urealistisk at håbe på at få det ud på mere end ca. 600m. Samtidig skal man huske at båndbredden automatisk nedsættes når kvaliteten af signalet daler så det der er en 11Mbit forbindelse ved korte afstande bliver hurtigt til en 2Mbit.

Derudover er 2,4Mhz båndet også kaldet sørøverbåndet fordi det er et bånd der ikke kræver særskilt licens. Det gør at fx. microbølgeovne og en masse andet udstyr til trådløs kommunikation anvender det samme bånd hvilket giver en del støj, specielt hvis man vil ud på de store afstande.

Så vil du mere end 600m væk, så skal du nok som anbefalet ovenfor allierer dig med et af de selskaber der har licens til FWA fx. arrowhead.
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. august 2003 - 15:09 #8
hvad med laser? Min arbejdsplads havde i en periode en laserforbindelse til et kontor ude i byen.
Hastigheden var vist nok på 33Mbit.
Prisen ligger på ca. 100.000kr så det skal være mission critical hvis det er løsningen...

Ulempen er, at der i meget tæt tåge eller slem snestorm ikke kan oprettes forbindelse mellem stationerne:-(

Vi endte med at få gravet kabler ned ved TDC...

/J
Avatar billede pera Nybegynder
25. maj 2004 - 22:41 #9
Problemet blev løst med to antenner og et bridget netværk samlet pris 5000

Per