Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 00:53 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

hvordan vælger man bedste opløsning

JEg har et problem når jeg skal lave en hjemmeside.
Hver gang jeg laver en side - kan jeg ikke rigtig blive ening med mig selv, om siden skal optimeres til 800x600 eller 1024x768!

Hvad værre er, når jeg så har lavet en hjemmeside, synes jeg aldrig jeg rammer de rigtige mål.

Hvis jeg vil lave en hjemmeside, der er optimeret til 1024, hvad skal målene så være på hjemmesiden?

... og hvad er jeres mening og hvad den bedste optimering er - 800x600 eller 1024x786

Håber nogen kan hjælpe mig ud af denne pine :D
EsbWeb
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. august 2003 - 00:58 #1
Når man laver design til en 1024*768 skærmopløsning skal du ca. regne med at du har 955*590 pixels at bruge til din side.

Jeg plejer gerne at lave mine sider så de kan ses i både 800*600 og 1024*768, med den begrundelse at der stadig er ca. 40% der kører med den lave opløsning, og dem synes jeg ikke der er nogen grund til at udelukke.

Men selvfølgelig, laver du en side til E-brugere, vil du sikkert nemt kunne lave den til 1024*768, da de fleste vil bruge det eller højere opløsning.

Så valget af opløsning må jo gå på hvem det er du regner med der skal se siden.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
11. august 2003 - 00:58 #2
EsbWeb lyder som et webdesign firma. Hvis du laver websites mod betaling, bør du helt sikkert optimere dem til 800x600.
Det behøves ikke nødvendigvis gøres med det sædvanlige <table width='750px'>, men man kan da sagtens lave en flydende løsning mde procenter, hvor et par felter har en statisk størrelse, mens f.eks. indholds tekst feltet fungerer som "wildcard".
Avatar billede prowler Nybegynder
11. august 2003 - 01:06 #3
Det du skal huske på, er jo at browseren "æder" pixels pga. adresselinien m.m. Og den nemmeste måde at finde ud af, hvor meget det er, er ved at indstille din skærmopløsning til f.eks. 800x600 og tage et screenshot af en side på nettet, og måle indholdsvinduet i browseren i f.eks. Photoshop. Så har du et nøjagtigt mål for, hvordan andre vil se siden (medmindre du har ændret på stadartopsætningen i din browser)
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 01:08 #4
EsbWeb er bare et navn - jeg bor i esbjerg og jeg var på "Web" den dag jeg skulle bruge et nyt nick :D
Så blev det EsbWeb - og jeg har ikke tænkt mig at blive i Esbjerg - jeg bryder mig ikke om byen - intet ondt om den - men det er ikke min by!

Så et firma der hedder EsbWeb - nej - ikke fra min side i hvert fald :D

Men hvad så med et design optimeret til 800 x 600 ?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. august 2003 - 01:09 #5
prowler >> det var da lidt en besværlig måde. I f.eks. dreamweaver kan man vælge hvilken opløsning man vil lave sit design til, og der står det skrevet at man skal regne med 955*600 pixels ved en 1024*768 opløsning.

Min erfaring er så at man lige skal trække lidt fra i højden, da brugeren nogle gange har flere toolbars etc.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. august 2003 - 01:10 #6
Optimeret til 800*600 der hedder målene 760*410 (760*420)
Avatar billede prowler Nybegynder
11. august 2003 - 01:11 #7
Besværlig måske :D  -men den virker... Desuden ejer jeg ikke dreamweaver, da jeg kun laver grafisk materiale, og så bliver man jo nødt til at finde på alternativer :-)
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 01:25 #8
ok - jeg må prøve de mål...

Det kan sagtens værer der kommer flere spørgsmål :D
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 02:01 #9
ok - hvis jeg så ville ramme begge grupper - ville det så være smart at bruge et script der læser den besøgendes opløsning og derfra vidersender brugeren til den rigtige side - alt den optimerede hvad enten det er 800 eller 1024!?

Problemet er for mig - at jeg synes jeg har for lidt "Plads" på en 800 pixels side, så jeg føler mig "indeklemt" - hvis i forstår mig, men jeg vil jo heller ikke have at selv dem med 800 x 600 ikke skulle kunne se hvad jeg har lavet - nu skal jeg lige sige, at siden jeg skal til at lave, faktisk er til et kollegieNet - Internet og Intranet - så det kunne jo sagtens forekomme at nogle kørte 800 mens andre kørte højere!

Hvad er jeres holdning til at se hjemmesider der er lavet til 800 pixels?
og ville løsningen med scriptet være smart... i så fald - hvordan kommer jeg nemmest uden om ikke at skulle lave en masse "l...." arbejde, når jeg jo helst vil have at begge sider skal være ens ?! :D

Som i nom har fattet nu - så er jeg stadig meget grøn på dette område :D
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 02:01 #10
AV - DEN VAR LANG :D
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 02:03 #11
jeg er lige kommet til at tænke!
JEg må jo egentlig kunne lave hele designet til hjemmesiden i Photoshop!
Så det eneste jeg skal tilføje - er selve indholdet - altså teksten og hvordan siden skal opføre sig?!
Den må jeg lige arbejde lidt med i mit hoved!
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 02:04 #12
men problemet for mig der er så bare - at når jeg gør det - så bliver min hjemmeside da meget "tung" - hvordan optimere jeg grafikken, så brugere selv på 56K modem kan læse siden...

og endelig - skal jeg holde mig til Web-Safe colors??? (216 farver) ??
Avatar billede prowler Nybegynder
11. august 2003 - 05:22 #13
Når du trykker "save as" i photoshop eller "save for web", så står der et cirka tal for, hvor lang tid siden vil tage at loade med et modem.
Avatar billede prowler Nybegynder
11. august 2003 - 05:24 #14
"og endelig - skal jeg holde mig til Web-Safe colors??? (216 farver) ??"

- ikke nødvendigvis, men hvis du planlægger at smide f.eks. et logo ind med "samme" baggrundsfarve - så skal du... ja! Ellers kan man ofte fornemme en kant om logoet.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. august 2003 - 07:44 #15
nu hvor vi har fat på logo - jeg har et lille problem ... jeg har et logo jeg er ved at lave - logoet er 140 x 150 pixels (bred x høj), der er en meget lille tekst i midten - den er ikke større end 10 pixels, for at kunne være der - men teksten ER MEGET UTYDLIG - jeg har set flere steder på nettet hvor det lykkeds dem at få det tydlig... hvordan det?
åhhh - i Photoshop 7 :D
Avatar billede exp Juniormester
11. august 2003 - 12:12 #16
Hvis din tekst skal være tydelig ned i disse små skrifttyper, skal du bruge en pixelfont...

Her skulle du nok kunne finde en go' en:
http://www.dsg4.com/04/extra/bitmap/
Avatar billede nintoman Nybegynder
12. august 2003 - 15:00 #17
ved en opløsning på 1024x768, kan din tabel-width være op til 759px...
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
01. september 2003 - 19:00 #18
Tak til jer alle - det var nyttige ting jeg fik ud af det hele - så tak :D