Avatar billede osdeburger Nybegynder
10. august 2003 - 19:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

trykknap styring

hvis man har 4 dioder, og man gerne vil have to trykknapper (de der der kun sender strøm igennem når knappen er inde). Nr 1 tænder dioderne 1,2,3. og Nr. 2 tænder dioderne 2,3,4(nr. 1 slukker så igen) hvad skal man bruge af elektronik for at det kan lade sig gøre?
Avatar billede htm Nybegynder
10. august 2003 - 19:19 #1
Tja umiddelbart ville jeg sige 4 LED dioder to switche (trykknapper) og 2 dioder (ensrettere) og så selvfølgelig noget forsyningsspænding!
Avatar billede htm Nybegynder
10. august 2003 - 19:21 #2
Er ikke den store diagram tegner og er ikke sikker på symbolerne. Men dette burde efter min mening kunne gøre det.

http://www.munchi.dk/dioder.jpg
Avatar billede osdeburger Nybegynder
10. august 2003 - 19:23 #3
okay.. jeg prøver tusind tak for det hurtige svar...!
Avatar billede speedy Nybegynder
10. august 2003 - 19:46 #4
Må man være så nysgerrig at spørge hvad det skal bruges til? :)

/SpEeDy
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
10. august 2003 - 22:25 #5
Du skal nok lige overveje at smide nogle formodstande på de LED's, hvis du ikke vil brænde dem af.

/* helmer */