Avatar billede -42- Nybegynder
10. august 2003 - 09:00 Der er 29 kommentarer

MAC på pc netværk

Jeg har lige fået en gammel imac til mit køkken. Hvordan sætter jeg det op så den kan komme på mit allerede eksisterende netværk?

Det netværk jeg har nu består af tre computere, hvor en af står som server, og de andre to er tilkoblet via en switch.

Mac'en skal kunne komme på internettet, og dele filer på en dedikeret harddisk
Avatar billede oktober Nybegynder
10. august 2003 - 09:59 #1
God fornølelse, det lyder til det kan give en del problemer....
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. august 2003 - 10:13 #2
Hvilket styresystem anvender du på serveren?
Hvilket styresystem anvender du på din iMac?

/per
Avatar billede -42- Nybegynder
10. august 2003 - 10:33 #3
XP pro og MAC OS 8.5
Avatar billede runeba Nybegynder
10. august 2003 - 12:23 #4
jeg har ikke ret meget tjeck på det, men vil tro du skal køre linux på din server for at det kan fungere - ?
Avatar billede -42- Nybegynder
10. august 2003 - 12:24 #5
Jeg ved det kan lade sig gøre...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. august 2003 - 12:35 #6
Hvis du opgraderer din Mac OS til version 8.6, så kan du anvende DAVE.

Link: http://www.thursby.com/products/dave.html

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. august 2003 - 12:38 #7
Avatar billede janpo Nybegynder
10. august 2003 - 18:30 #8
http://www.miramar.com/ Kig på PC MacLan.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
11. august 2003 - 14:37 #9
Første trin er som sagt ovenfor at opdaterer dit system på Mac-en. OS 8.5 er lidt noget junk mht. at få op på et PC netværk. Det optimale system er OS 10.2 der er både nemt og hurtigt at få op på et PC netværk. Ellers så vælg OS 8.6 der er en gratis opdatering og findes et eller andet sted i dybet på Apples hjemmeside.

OS 10.2 deler filer med windows som stort set alle windows maskiner gør (faktisk bedre en win 98 :-)
Avatar billede -42- Nybegynder
11. august 2003 - 15:32 #10
men kan en imac køre os 10.2
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 08:18 #11
Ja, de kan med fordel udstyrres med 128Mb RAM, men selv med orginalkonfigurationen kan de ældste I-Macs køre Mac OS 10.2. Har selv sat 2 stk. op uden de store problemer.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. august 2003 - 09:56 #12
Hvor mange Mhz er din iMac på?

Jeg vil helt klart vælge at anvende DAVE, hvis det er en gammel iMac.

/per
Avatar billede -42- Nybegynder
12. august 2003 - 10:12 #13
Jeg er ikke lige i nærheden af den lige nu, men den skulle være enten 266 eller 333
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. august 2003 - 10:21 #14
Ok! Så kan du godt glemme alt om Mac OS X, og nøjes med at installere Mac OS 8.6.

/per
Avatar billede -42- Nybegynder
12. august 2003 - 10:22 #15
Nu kender jeg ikke så meget til mac, men jeg syntes også det lød usandsynligt.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 10:25 #16
Det er jeg nu ikke helt enig i. Mac OS 10.2 kører faktisk rimeligt ok selv på de ældre G3 maskiner. Jeg har installeret en 10.2 på både de gamle 133 I-macs og på et par G3 PowerBooks. Med 128Mb RAM kører det faktisk helt ok. Hvis bare man kobler lidt af de fancy grafikefekter fra så virker det fint.

Sagde en mand der i 5 år har kørt et mac-netværk med ca. 70 macs
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. august 2003 - 10:27 #17
martin.jensen>Jeg har selv haft en G3 der anvendte Mac OS 9.1, og den var faktisk ret sløv.
Jeg har over 20 års erfaring med Apple computere, så jeg kender dem faktisk ret godt!

/per
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 10:31 #18
Eftersom OS 9.1 var den største fejl af et system som Apple nogensinde har udgivet er der ikke noget at sige til at en G3 kører sløvt. Men eftersom der er en rimelig stor forskel (læs enorm) på system 9.1 og system 10.X så er der vel ingen grund til at blande dette ind i en sammeligning.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. august 2003 - 11:26 #19
martin.jensen> Kan du henvise til det link? Jeg har haft problemer med alle MacOS efter 8.6, og Mac OS X fylder faktisk alt for meget til at køre på en gammel G3'er. Desuden skal den bruge alt for mange Mbyte ram, så den er helt klart udelukket på en G3 platform.

/per
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 11:33 #20
Jeg har desværre ingen link, kun praktisk erfaring.

Vil du have en 3-mands mening så prøv http://come.to/macvaerk, det er MAC brugergruppen på Danmarks tekniske universitet. Maskinen der kører denne hjemmeside er forresten en gammel grå G3 med en mac OS X server.

Lige fra G3-eren var gammel og grå har der siddet diske på 4Gb eller mere i dem. Størrelsesmæssigt er det fint, man kan faktisk presse en OS X ned på en af de første G3 powerbooks en 133MHz maskine med 2Gb diskplads. Der er så selvfølgelig ikke ret meget plads til overs til programmer, men det kan køre, også uden særlige problemer (og ja, det er prøvet i praksis).

Regel nummer et er dog at alle "gamle" mac programmer skal sløjfes. Hvis man kun køre Mac OS X programmer så kan selv de gamle G3 maskiner sagtens klare det (dog er 128MB RAM en fordel).

Dette er skrevet fra en Apple PowerBook G3 med 4Gb disk og 128MB ram der fint kører Mac OS 10.2.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 11:47 #21
Ifølge Apple er der intet i vejen for at anvende en I-Mac

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html
Avatar billede -42- Nybegynder
12. august 2003 - 11:51 #22
>>martin.jensen  Nu har jeg overværet jeres diskussion lidt, og syntes at du virker ret overbevisende...

Per plejer nu ellers ikke at være så tosset at lytte til, hvilket han stadig ikke er *G*
Avatar billede -42- Nybegynder
12. august 2003 - 11:52 #23
Hvordan fungere fildelingen så med os 10.2 og XP pro
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. august 2003 - 11:52 #24
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men jeg vil personligt ikke anbefale det.

/per
Avatar billede -42- Nybegynder
12. august 2003 - 11:54 #25
... jeg trækker mig lige tilbage igen, og venter på at der bliver smidt et håndklæde i ringen...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. august 2003 - 11:56 #26
Når du skriver; Hvis man kun køre Mac OS X programmer så kan selv de gamle G3 maskiner sagtens klare det. Så fortæller det de fleste fornuftige mennesker, at det ikke kan anbefales.

/per
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 11:59 #27
Sidst jeg var hjemme og besøge min forældre med min G4 PowerBook OS 10.2, smed jeg en stak billeder af min datter over på min fars Win XP maskine ved at drible et neværksstik fra hans net i min Mac, trykke "æble-k" vælge hans XP maskine på listen der kom frem og indtaste hans brugernavn/kode. Så trak jeg billederne fra mit skrivebord og til hans disk.

Det er faktisk rimeligt simpelt.

Hvis man kan holde sig fra de gamle mac programmer "Classic" så kører MAC OS 10.2 fint, også på de gamle maskiner.

Det eneste problem jeg har været ude for var på et par grå G3 maskiner med 14" skærme med maxopløsning på 640x480, denne opløsning er simpelthen for lav til Mac OS X. Ellers kørte det fint der.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
12. august 2003 - 12:03 #28
Hvorfor skulle man køre Classic-programer ??
Avatar billede -42- Nybegynder
06. maj 2005 - 12:46 #29
nogle der vil have lidt point?