Avatar billede snails Nybegynder
09. august 2003 - 21:59 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Windows Logon HJÆLP

Hej

Jeg har et lille problem som meget hurtigt kan blive til en katastrofe. Jeg havde fået lov og låne min fars maskine og det første jeg gjorde var jo at ændre fra domaine til abejdsgruppe og kaldte den spil som jeg plæger at gøre ved min egen pc, så genstertede jeg og nu kan vi ikke komme ind i windows da vi ikke længere er med i domainet.
kan vi på nogen som helst måde havke os ind så vi kan ændre det tilbage til det den stod på før.

det er en arbejdsmaskine så vi ved ikke hvad den hedder.
--
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. august 2003 - 22:02 #1
Du skal melde maskinen ind igen ved at højreklikke på denne computer -> egenskaber -> identifikation.

Det kræver at du har forbindelse til domænet og har rettigheder til at melde maskinen ind igen (det har normale brugere ikke)...
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. august 2003 - 22:03 #2
Pt. kan du kun logge på lokalmaskinen med lokale bruger konti. Formodentlig eksisterer kun Administrator - og du har ikke passwordet til den.

For at få den på domænet igen, skal din far nok henvende sig til netværksadministratoren...
Avatar billede snails Nybegynder
09. august 2003 - 22:04 #3
jeg kan slet ikke logge ind den kommer der hvor man skal skrive password og skirver tjek domaine novn og brugernavn
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. august 2003 - 22:07 #4
Ja - du kan kun logge på lokalt som Adminstrator, dvs. under domæne skal du vælge lokalmaskinen.

Jeg antager at du ikke har passwordet...
Avatar billede snails Nybegynder
09. august 2003 - 22:09 #5
jo vi har passwordet men ikke brugernavn den hedder noget helt specielt og vi kan heller ikke komme ind ved at skrive administrator og password
Avatar billede frewald Nybegynder
09. august 2003 - 22:12 #6
Heller ikke hvis du ikke vælger domænet, men vælger 'maskin-navnet'. Normalt er administror brugernavnet bare 'administrator', men man kan godt lave det om... Good luck :-)
Avatar billede snails Nybegynder
09. august 2003 - 22:15 #7
nope for vi har ikke maskin navnet
Avatar billede frewald Nybegynder
09. august 2003 - 22:17 #8
Du kan normalt vælge mellem domænet og maskin-navnet i en dropdown menu i login prompten. Altså username, password og domain. Domain skal du så sætte til den lokale konto
Avatar billede snails Nybegynder
09. august 2003 - 22:18 #9
det kan man ikke her
Avatar billede frewald Nybegynder
09. august 2003 - 22:19 #10
tough one 2 break - jeg melder pas ...
Avatar billede swootech Nybegynder
09. august 2003 - 22:23 #11
Hvis det er ok at ændre det lokale administrator password, så er det nok det nemmeste. Boot f.eks. med en linux floppy eller hvis du har adgang til en CD med Super Utilities 2003 (http://members.rogers.com/khauyeung/SUPERUTL.HTM).
Så har du adgang til SAM'en og du kan nemt resette det lokale Administrator password. Vil du ha' oplyst det eksisterende password skal du ha' dig en god hurtig maskine ved siden af og et værktøj som John the ripper eller LC4. Er du ikke helt sikker inden for SAMs og hvilke tools du skal bruge, så læs her:
http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm

Det med at få maskinen tilbage på domænet er en anden sag - det er muligt at din far kan klare det selv når han er tilbage på firma-netværket hvor domænet høre til, men som der er blevet skrevet er det ofte ikke noget normale brugere har rettigheder til. Så må man ha' fat i en sys-admin :/

Enjoy!
Avatar billede snails Nybegynder
09. august 2003 - 22:28 #12
jeg har denne 2400mhz som jeg sider ved men fatter ikke helt hvad du mener

hvad er SAM'en og hvad gør den det er det at det koster 1200 i timen for en sysadmin
Avatar billede swootech Nybegynder
09. august 2003 - 22:43 #13
Ok, SAM er der hvor Windows har passwords til de forskellige brugere gemt. Den er der normalt ikke adgang til når Windows kører med en normal bruger. Men...hvis du booter op med en Linux elle en DOS disk med NTFS-adgang, så kan du kopiere eller ændre i den liste af password hashes. Hvis du kopiere SAM'en over på en anden maskine kan du sætte den til at bryde alle de password der er til de lokale brugere. Det er måske ikke helt trivielt, men hvis du læser det link om glemte passwords kan du sikkert finde ud af det. Det du kan opnå er passwordet til den lokale administrator account - eller en hvilken som helst anden lokal account.

- Det vil IKKE løse problemet med at få maskinen tilbage på domænet -

Bare en kommentar...ved ikke helt om det er den vej du vil gå.
Avatar billede swootech Nybegynder
09. august 2003 - 22:50 #14
Ohh, en lille sidebemærkning...Hvis du resetter et password for en bruger uden om Windows, så vil filer krypteret med Windows' indbyggede Encrypted File System ikke længere være tilgængelige. Hvis den lokale Administrator account normalt ikke bliver brugt er det dog ingen fare for den slags - men pas på :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. august 2003 - 23:20 #15
Her er en linux bootdisk, der kan ændre lokale passwords. Hvordan du lige får den tilbage på domænet, skal jeg ikke gøre mig klog på, men bootdisken virker. Har selv brugt den på nt, 2000 og xp. http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/
Avatar billede snails Nybegynder
10. august 2003 - 01:09 #16
nu virker det men vi kan ikke få den på domainet
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2003 - 01:13 #17
Som sagt, den del kan jeg ikke rigtigt hjælpe med. Jeg har kun erfaring indenfor workgroups. Vi kører netware på arb. og har derfor intet MS domæne.
Avatar billede nuna Nybegynder
10. august 2003 - 01:22 #18
Computeren må have et ipnummer, gå ud i dos med cmd kommandoen og skriv ipconfig /all så må du da få et forbindelsesspecifikt servernavn :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2003 - 01:24 #19
nuna >> Når han allerede har lavet den om til arbejdsgruppe og ændret pc-navnet, vil der vel ikke stå noget om tidligere computernavn ??

Smider lige et svar, hvis der skulle falde lidt af *s*
Avatar billede frewald Nybegynder
10. august 2003 - 07:40 #20
du kan først putte den tilbage på domænet når den fysisk sidder på netværket.