Avatar billede brinkoman Nybegynder
09. august 2003 - 13:17 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Opdatering til BIOS

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde en ny bios til mit M6VBE-A bundkort?

Jeg har netop købt mig en 80GB harddisk, som jeg tænkte at jeg ville slutte til min halv-gamle computer derhjemme.
Men BIOS kan ikke finde den... den fryser ved auti-detection af Primary master, hvor den nye disk sidder...
Så er det vel fordi at bios skal opdateres?

Jeg har flash-programmet og det hele, men jeg mangler den nyeste .bin-fil!
Avatar billede frewald Nybegynder
09. august 2003 - 13:31 #1
Avatar billede frewald Nybegynder
09. august 2003 - 13:31 #2
skulle havde været et svar :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2003 - 13:51 #3
Sidder der mere end en harddisk i, og er de i så fald jumpet rigtigt?
Er du 100% sikker på at IDE kablet vender rigtigt?
Avatar billede toocool Nybegynder
09. august 2003 - 16:56 #4
prøv om du kan jumbe disken, så den bliver begrænset til 30-40 gb.... hvis pc'en så kna finde den, fejler disken sikkert ikke noget.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. august 2003 - 00:22 #5
Hvem taler om, at disken skulle fejle noget. Det svar er vist too cool = uanvendeligt.

Der er kun en BIOS upgrade til M6VBE-A (frewalds link ovenfor). Det er version 1.1 af 24.04.2000.

IDE Controleren understøtter UltraDMA33/66 - husk af bruge 80-pins fladkabel for UDMA66.

Måske skal du bruge et diskinstallationsprogram som MaxBlast for Maxtor og DiskWizard for Seagate diske. Disse programmer "overrides" BIOS barrieres som 8.4GB, 32GB osv.
Hvilket mærke er din ny disk?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. august 2003 - 00:28 #6
Halifax>>Det er nok et disktool vi skal have fat i, men hvis diskene ikke er jumpet rigtigt, som der er noget der tyder på kommer vi ikke videre.*S*
Svar udbedes Brinkoman.*S*
Avatar billede brinkoman Nybegynder
13. august 2003 - 15:08 #7
ok.

Undskyld jeg ikke har svaret lidt før, men jeg har bøvlet med frewald's link i et par dage + jeg er flyttet væk fra computeren, så der går noget tid imellem mine forsøg + skole er startet igen!

Nå, men jeg kan fortælle at disken virker på en anden, nyere computer. Og jeg kan fortælle at det ikke virker at opdatere med den BIOS på frewald's link.
Hjælper det jer?

Harddisken er en Seagate 80GB, og det lyder ret godt med det diskinstallationsprogram. Hvad er det for noget, og hvor finder jeg det?
Avatar billede halifax Nybegynder
13. august 2003 - 15:29 #8
DiskWizard fra Seagate henter du her
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
Avatar billede brinkoman Nybegynder
13. august 2003 - 15:51 #9
Ok. Det lyder godt...

Jeg kan desværre ikke prøve det af lige nu, men så snart jeg kommer "hjem", vil jeg!
Avatar billede brinkoman Nybegynder
13. august 2003 - 16:03 #10
Men hov. Jeg kan forstå at man skal boote fra en diskette for at få sat harddisken op, men det kan jeg jo ikke når computeren går i stå ved bootning... Når den viser den skærm hvor man ser en tabel over komponenter, og den når til harddisken, stopper den efter den har skrevet DMA66, eller noget..!?
Avatar billede brinkoman Nybegynder
13. august 2003 - 16:47 #11
nu har jeg lige læst lidt videre på Seagate's hjemmeside, og har fundet ud af at det ikke er alle kabler der understøtter "cable select"-jumper-opsætningen, som jeg tilfældigvis bare bruger, fordi jeg tror det er det man skal gøre... kan det være at mit bundkort/kabel ikke inderstøtter den funktion, og jeg skal sætte jumperne til "Master or single drive"-opsætningen, da harddisken er tilsluttet Primary master...

Hmmm, det skal i hvert fald prøves! Når jeg kommer hjem...
Avatar billede brinkoman Nybegynder
13. august 2003 - 16:56 #12
eller:

Limit drive capacity.
Use this when either you start up your computer and see the message, "Hard disc drive controller failure", your computer does not recognize your newly installed hard drive, or your system stops responding during the boot process after installing this new drive.

This occurs in some computers that do not support high-capacity drives. To address this problem, install the capacity-limiting jumper on your new hard drive, as shown in the figure above (this will not affect the storage capacity of your drive).

After setting the capacity-limiting jumper, run DiscWizard Starter Edition to allow your computer to recognize the full capacity of the drive.
Avatar billede brinkoman Nybegynder
13. august 2003 - 20:30 #13
Øv.
Ingenting af de overnævnte virkede :-(

Når man sætter jumperne, så den skulle vise 33,8 GB istedet for 80, siger BIOS bare at der slet ikke er nogen harddisk. Har prøvet det på en nyere computer, hvor den fandt den!

Jeg må snart give mig, og så købe et Controller-kort til at sætte i pci, så det går helt uden om bios.

Hvad skal jeg så købe? Harddisken kører på ATA/100. Kan jeg fx godt købe en kontroller som bruger IDE133 eller hvad det hedder??
Avatar billede halifax Nybegynder
13. august 2003 - 23:57 #14
Surt at det ikke virker - er lidt uforstående over for det.
Du bør jumpe disken som "Master" såfremt det er den eneste disk, der er tilsluttet på Primær IDE.
Du mangler lige at bekræfte, om du bruger et 80-pins fladkabel.
Ellers er jeg ved at være tom for forslag.

Såfremt du køber et PCI IDE controlerkort, kan du roligt købe et IDE133, da standarden er bagud kompatibel.
(de ses også benævnt som ATA133 og UDMA133)
Avatar billede brinkoman Nybegynder
17. august 2003 - 15:47 #15
Jeg har købt et Promise Ultra100 kort, og nu kan harddisken findes.

Det eneste problem er nu at Windows ikke vil installere... det har jeg oprettet et nyt spm. om -> http://www.eksperten.dk/spm/388332

Jeg deler pointene mellem frewald og halifax, da frewald fandt den .bin-fil, som jeg oprindelig spurgte til, og halifax kom med en masse andre gode idéer og hjælp.