Avatar billede jones Nybegynder
14. december 2000 - 15:01 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvornår her man licens ?

Hvornår har man egentlig licens til et stykke software ? (vi snakker microsoft software) er det når man har bogen (med licensnummer) og original kode ?

problemet er at jeg har bøgerne, men licenskode og orignalcd til følgende software
ms win 98, nt, nt server4. når jeg har min egen licenskode er den så lovlig ?

spg. 2 jeg starter virksomhed 1/1-2001 hvordan skal jeg så købe mit software ind i firmaet ?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
14. december 2000 - 15:05 #1
Ja så har du licensen men da den er købt i privat embede tvivler jeg på om du må bruge den til erhvervs embede

MC.Lucifer
Avatar billede ruprect Nybegynder
14. december 2000 - 15:11 #2
Nej jeg er sikker på at du ikke behøver at indkøbe softwaren til din virksomhed - Så længe du har det installeret på samme computer.
Avatar billede ruprect Nybegynder
14. december 2000 - 15:11 #3
Priser for windows of f.eks. office pakken er den samme.

Med mindre selvfølgelig at du har købt en student licens.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. december 2000 - 15:12 #4
Køb software som du plejer, kun store firmaer får gode aftaler, men snak eventuelt med dem hos www.benau.dk, de har godt styr på Microsoft.

Så skal du jo gemme alle kviteringerne, så du kan få momsen retur fra told+skat.
Avatar billede cstern Nybegynder
14. december 2000 - 15:15 #5
det er korrekt som ruprect skriver - MS operativsystem licens følger PC\'en. Dvs hvis du køber/sælger/flytter en PC med gyldig licens følger denne med. Hvis derimod du køber en ny PC må du aldrig installere det MS operativsystem du har licens til allerede - ikke engang hvis du kasserer den gamle PC.
Avatar billede jones Nybegynder
14. december 2000 - 15:43 #6
cstern >> Jeg har engang købt en pc i aldi ! hvor der fulgte win 98, word 2000 & works med. må jeg ikke købe det ind i firmaet ? (hvis nej ,hvorfor?)

Jeg har installeret linux på aldi pc´en.

Jeg køber en computer ind i firmaet (uden software og det er der jeg vil bruge min software fra aldi)
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2000 - 16:03 #7
Jeg har også haft linux på min Aldi PC. Det køre fint. I det hele taget køre den fint, hvis blot man selv installere fra bunden af :0)
Avatar billede linuxmand Nybegynder
14. december 2000 - 16:05 #8
kharder >> det var ikke det der var mit spm , mne ja det køre fint !
Avatar billede cstern Nybegynder
14. december 2000 - 16:09 #9
jones, sådan er reglerne som M$ har sat nu engang. Det er formentlig fordi de vil tjene flere penge. Hvis du skal bruge licensen og følge MS\'s regler kan du kun gøre det ved at benytte den samme PC som havde softwaren installeret oprindeligt. I praksis er det nok temmeligt vanskelligt at kontrollere med mindre der står ALDI hen over CD-rommen.

Jeg kan citere fra MS\'s licens-info (til systembyggere):

Can my customer transfer their operating system license from an old PC to a new one?

NO, current OEM licenses for all operating system products are not transferable from one machine to another. The ability to transfer the OEM operating system software depends on the End User License Agreement (EULA) that you accepted when you first used the product. Note: some legacy EULAs for copies of certain OEM operating system products (i.e., MS-DOS, Windows 3.1 and Windows for Workgroups 3.1) distributed in 1995 or earlier may permit transfer of the OEM operating system software license under limited circumstances. (See Software Product Transfer section of your End User License Agreement)

Dette gælder altså for den pre-installerede software, dvs den type der normalt følger med en ny PC, som din ALDI PC.
Avatar billede jones Nybegynder
14. december 2000 - 16:09 #10
Øhh halloo linuxmand ?????

Kna vi komme tilbage til mit spørgsmål ???
Avatar billede jones Nybegynder
14. december 2000 - 16:12 #11
Konklusion jeg skal altså købe nyt software, men det er umuligt at se om det høre med til aldi pc´en !

Avatar billede jones Nybegynder
14. december 2000 - 16:13 #12
lige en sidebemærkning til kharder (kender du linuxmand´en ?? )
Avatar billede cstern Nybegynder
14. december 2000 - 16:14 #13
du må drage dine egne konklusioner - men teknisk set er det ulovligt.
Avatar billede jones Nybegynder
14. december 2000 - 16:20 #14
Men konkusionen af den tekst og mit spm er at jeg skal ud og købe nyt software,

medmindre.
jeg har lyst til at køre det ulovligt
Avatar billede cstern Nybegynder
14. december 2000 - 16:26 #15
De maskiner der skal bruge i dit firma har vel også installeret software du kan bruge?. Og reglen gælder i øvrigt ikke alle produkter - det kan f.eks. meget vel tænkes at din NT4 server er købt som stand-alone produkt (altså ikke preinstalleret). I det tilfælde tror jeg du kan flytte softwaren. Der må du kikke på licensbetingelserne der ligger sammen med manual og CD, - eller ringe til MS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. december 2000 - 09:03 #16
Jones>> Koden du taster ind for at verificere at det er original software er bestemmende for hvilken leverandør der har været på softwaren, Foreksempel Dell eller en anden OEM leverandør.

Ring og spørg MS: 4489 0190 De vil gerne svare.

Avatar billede jones Nybegynder
15. december 2000 - 09:45 #17
James dvs. at ms. ved hvilket selskab de har givet hvilke serials ?

Men det er også ok jeg har bare lagt ind i mit budget at der skal være 10-12.000 kr software.

og så tror jeg at det bedre kan betale sig at købe en ny pc ! med yilhørende oem software !

f.eks. denne !

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?b=17511&m=dkk&l=da&s=dkbsd

Det er da ikke noget dumt køb vel ?