Avatar billede miss_lea Nybegynder
06. august 2003 - 17:57 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til valg af grafikkort?

Hej eksperter,

Jeg står for at skulle købe et nyt grafikkort og håber at få jeres råd med på vejen, da jeg ikke selv ved så meget om lige om dette ;o(

Mit motherboard er et ASUS P4C800 Deluxe og har vist nok AGP Pro/8X slot!

Det er ikke så vigtigt om det er godt til spil, men derimod vigtigt at det ikke larmer så meget og at det er super godt til DTP! Jeg bruger Photoshop, 3ds Max osv.

Jeg vil gerne takke for Jeres hjælp på forhånd og håber at nogen vil guide mig til det rigtige valg!
Avatar billede beorndesign Nybegynder
06. august 2003 - 18:08 #1
ATI 9000, er et godt bud på et billigt grafikkort, som yder rigtig godt til prisen. Det er ofte ATI-kort der sidder i en Mac! Så til DTP vil dette kort være godt. Vil du ofre mere på kortet, kan du købe et 9700 - kanon kort!
Avatar billede miss_lea Nybegynder
06. august 2003 - 21:41 #2
beorndesign -> Før jeg giver dig point, kunne Du så ikke udybe lidt, jeg mener lidt mere end chipset? Jeg har kigget lidt på www.edbpriser.dk og der mange forskellige producenter...? Jeg har engang fået fortalt at producent som Hercules eller Point Of Veiw skulle være godt!?

En forhandler har meget stærkt anbefalet mig et ATI Fire GL Z1 128MB AGP - Hvad er der at sige om det?

Lad mig høre fra dig og jeg lover dig de 30 point er dine :o)
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. august 2003 - 00:12 #3
prøv at se: http://www.tech-report.com/reviews/2003q2/geforcefx-5600/index.x?pg=12

Et radeon 9500 pro er klart at foretrække, men det handler jo også lidt om din pengepung, da det koster 1700 kroner!

ang. støjen skulle du se: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/20/8037259

Et geforce 3 ti 200 er måske det bedste bud til dig! Jeg kører selv med det, og har sat Zalmans passive køler på http://www.studiedata.dk/product.asp?product=693&page=1 og nu larmer den OVERHOVEDET ikke!

Desuden har jeg aldrig oplevet noget det ikke kunne trække, og jeg spiller grafiktunge spil!

Det har desuden 128 Mb DDR ram og kører 4x AGP

Tobias
Avatar billede beorndesign Nybegynder
07. august 2003 - 18:37 #4
Nu vil jeg bare lige nævne at et ATI Fire GL Z1 koster omkring 400$, så hvis du sidder og arbejder seriøst med AutoCad og 3DS Max, er det et virkeligt godt kort. Men hvis du vil skal bruge 3DS Max meget og vil investere i et dyrt kort, så vil jeg hellere anbefale dig et Quadro4 750XGL til omkring 350$ - Se test: http://www6.tomshardware.com/graphic/20030321/firegl-05.html. Til DTP og mindre ting i 3DS Max, vil et mainstream ATI kort sikkert være det bedste.

GeForce har lanceret en ny serie FX-kort - men de bliver pænt varme og kræver en enorm afkøling, der larmer som en støvsuger :-) Derfor anbefaler jeg ATI, som jeg vil mene er førende på markedet i øjeblikket.

Der skulle ikke være den store forskel på producenterne, da det er de samme chips der sidder på kortene, men jeg har hørt godt om Tyan. Jeg har selv Hercules, som jeg er godt tilfreds med, bortset fra at køleren er begyndt at larme - og der kan jeg som tobias28 anbefale Zalmans passive køler...

Går du efter ATI 9700 - så lad være med at købe pro-udgaven (med mindre prisforskellen er meget lille), da der er meget lille forskel på ydelsen. Men igen afhænger det jo af hvad du vil bruge på kortet?

Jeg håber du fik noget ud af mit svar – der er jo ikke noget entydigt svar desværre!

/Beorn
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. august 2003 - 23:24 #5
geforce 3 ti 200 koster forresten kun ca. 750 kroner!

...kan ikke se du behøver et kort til over 2000 kroner for at køre de programmer!

om ikke andet så tag da et radeon 9500 pro til 1700 kroner! Mere behøver du absolut ikke!

mht. zalmans køler kan nævnes, at den ca. tager 3 kvarter at sætte på, og overdriv ikke med kølepastaen! Det giver nemlig den modsatte effekt som jeg selv har erfaret! http://www.eksperten.dk/spm/360696

Held og lykke!

Tobias

Ps. skriv endelig hvis der er mere!
Avatar billede miss_lea Nybegynder
08. august 2003 - 18:15 #6
I skal begge have tak for hjælpen, at det ikke er et entydigt svar gør ikke noget, jeg har få meget ud af det alligevel!

Dog lige et sidste spørgsmål før jeg lukker tråden.

Hvor mange mb ram bør jeg minimun vælge mit grafikkort med?

Ok, mange tak for hjælpen :o)

Miss Lea

P.S. Hvis det er muligt må I meget gerne komme med nogle direkte links til køb af de grafikkort I anbefaler og hvis ikke er det også ok ;-)
Avatar billede 7degreez Praktikant
08. august 2003 - 18:17 #7
Det bedste grafikkort til dato er Geforce 5900 ultra
(And thats a fact;)
Avatar billede beorndesign Nybegynder
09. august 2003 - 14:53 #8
Butikker: http://www.midtdata.dk/ og http://www.shg.dk/

I følge denne test: http://www.tomshardware.com/graphic/20030512/geforce_fx_5900-14.html
Er Geforce kommet med igen, men til priser, som er noget over Radeon's. Du kan spare 1000 kr, ved at Radeon 9800 i forhold til Geforce 5900, hvor forskellen i hastighed kun svagt kan ses i de allernyeste 3D-spil. På nuværende tidspunkt er det for dyrt! MEn det kommer sikkert snart ned i en pris, hvor flere kan være med.
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. august 2003 - 22:23 #9
tak for point! ;-)

Synes forresten at 128 Mb Ram ville være at foretrække! Så er du også rimelig fremtidssikret!

Tobias