Avatar billede diverx Nybegynder
05. august 2003 - 16:19 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Udskiftning af strømforsyningsblæser til en mindre støjende

Hej

Jeg overvejer om jeg skal skifte min strømforsyningsblæser ud til en mindre støjende.

Men jeg kan ikke helt finde ud om det er noget man som "civil " skal vove sig ud i.

Jeg har selv bygget de 3 sidste PCer jeg har haft og har OK tjek på indmaden i en PC, men PSUen er jo lidt speciel.

Det er hovedsagligt økonomi der gør at jeg ikke gerne vil skifte hele strømforsygningen ud

Hvad siger I?
Avatar billede chalde Seniormester
05. august 2003 - 16:24 #1
Her kan du få en idé til hvordan det gøres: http://www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/psumod/1.htm
det er ikke så svært, men garantien ryger.

Køb en papst blæser hos www.studiedata.dk
Avatar billede diverx Nybegynder
05. august 2003 - 16:26 #2
garantien er røget kabinet som strømforsyningen kom med er fra 1997
Avatar billede chalde Seniormester
05. august 2003 - 16:28 #3
jamen så er det bare at gå i krig.
Det mest tricky er at få psu skilt ad. Skulle "stjæle" blæser fra en 8 år gammel psu, men den var ikke i nærheden af nem at skille ad. Blev nødt til at bruge lidt vold.
Men andre psuer er nemmere.
Avatar billede chalde Seniormester
05. august 2003 - 16:32 #4
Du skal bare huske at den blæsere du får fat på bruger samme strømstyrke osv.. Du kan som regel læse det på selve blæseren. Men de fleste blæsere bruger standard kabinetblæsertyper, hvilket den 8år gamle gjorde.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. august 2003 - 16:36 #5
jeg har puttet en 12db 80mm blæser i min aopen 300 watt PSU - det kører fint nu - på >6måned
Avatar billede diverx Nybegynder
05. august 2003 - 16:49 #6
det er netop et Aopen kabinet jeg har HX08 mener jeg (fulltower) med en 300 W strømforsyning
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. august 2003 - 16:51 #7
jamen så bare gør det.
det skal lige siges at jeg har 3 harddiske - hvoraf de to kører i raid - så der er meget varme der...
jeg har så sat 3 80mm 12db papst blæsere i - så den kører fino
Avatar billede diverx Nybegynder
05. august 2003 - 16:53 #8
metal_hansen >> chalde taler om at det kan være svært at skille strømforsyningen af. Hvad er dine erfaring med det?
Avatar billede chalde Seniormester
05. august 2003 - 16:57 #9
Det var en strømforsyning af ældre dato (dengang modding ikke fandtes i det danske sprog, hehe)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. august 2003 - 16:58 #10
det er nemt nok i den vi har.
lidt svært at komme til måske, men det er 1.gang jeg har prøvet det - og jeg kunne finde ud af det, såååh  ;)
Avatar billede diverx Nybegynder
05. august 2003 - 16:59 #11
ok jeg tror jeg prøver...............

tak til jer begge

Chalde>> smid lige et svar så deler jeg pointene
Avatar billede chalde Seniormester
05. august 2003 - 17:00 #12
ok, velbekomme. Og god fornøjelse.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. august 2003 - 17:02 #13
og så fik jeg mindst point *G*
Avatar billede diverx Nybegynder
05. august 2003 - 17:02 #14
chalde får 8 for hurtigt svar ;-)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. august 2003 - 17:04 #15
;P
Avatar billede chalde Seniormester
05. august 2003 - 17:12 #16
:-)
Avatar billede diverx Nybegynder
06. august 2003 - 12:03 #17
Metal_hansen>> Nu har jeg tjekket pabst blæser men de fås jo i flere udgaver/hatigheder (høj hastighed=støj og højhastighede=mere køling)
Hvilken hastighed vil du abefale er 1500 rpm nok (det er jo den mest støjsvage)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
06. august 2003 - 13:37 #18
det er den jeg bruger. Men du kan roligt købe en 16db - den er ligesåstille
Avatar billede diverx Nybegynder
12. november 2003 - 16:20 #19
hmmm lige en ting til:

Jeg har nu sat min ny blæser i (Jeg troede først den ikke kørte så stille var den :-) )

Så fandt jeg specifikationerne for den gamle blæser og sammenlignede og jeg kan se at CFM væddien dvs det luft blæseren flytter er ca 34 for den gamle og kun ca 20 for den nye. Bliver det noget problem?

Jeg har 1 brænder og 1 cdromdrev og 2 HDer i et fulltower samt et Gerforce2MX med passivkøling, Cpuen er en Duron 1300 med en copper heaven light køler