Avatar billede snie97 Nybegynder
05. august 2003 - 09:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Blænde - lukker udregner

Da jeg gik på teknisk skole havde vi fotografi...

Her lærte vi at udregne hvor stor blænden skulle være ved en given lukketid eller omvendt...

Men hvordan er det nu lige man gør, jeg har fuldstændig glemt det...
Avatar billede clauspersson Nybegynder
05. august 2003 - 10:29 #1
Avatar billede snie97 Nybegynder
05. august 2003 - 10:33 #2
ikke helt den jeg leder efter, jeg leder efter en der er uafhængig af isofølsomhed...
Avatar billede clauspersson Nybegynder
05. august 2003 - 10:43 #3
hvorfor det?
de 3 ting hænger da sammen, hvis du skal have et korrekt exponeret billede
skal du bruge både blænde, lukketid og iso.
Avatar billede snie97 Nybegynder
05. august 2003 - 10:47 #4
jeg kan bare ikke genkende EV-tallet...

Det blev slet ikke brugt - det vi fik fortalt var, at man med en given lukkehastighed kunne udregne den optimale blændeværdi...

og det er det jeg vil lære igen ;)
Avatar billede zerana Nybegynder
05. august 2003 - 12:41 #5
jamen som clauspersson siger, er den optimale lukketid/blændeværdi afhængig af isoen...
Avatar billede dosmer Nybegynder
06. august 2003 - 21:01 #6
Tænker du på blænde 11 reglen? Det er en tommelfingerregel, der siger, at på en solskinsdag sættes blænderåbningen til 11, og lukkertiden til filmens isoværdi (altså ca. 1/200 sek. til en 200 iso film), så bliver billedet korrekt eksponeret. Hvis man så går et blændertrin op til blænde 8, skal lukkertiden halveres (altså til ca. 1/400 sek med den samme film.)

Men som de andre siger, er du altså bare nødt til at indregne filmens lysfølsomhed! Det kan du da også sige dig selv, hvis du lige tænker dig om!
Avatar billede bdo Nybegynder
18. august 2003 - 00:57 #7
Jeg kan heller ikke forstå hvoror du ikke kan bruge det første svar, men tænker du på noget med at hver gang du går et trin ned i lukker tid (d.v.s. fordobler eksponeringstiden fra f. eks. 1/500 til 1/250 sek.) så kan du gå et trin op i blænde (f. eks. fra 2,8 til 4).

Hvis du derimod tænker på beregningen af blænden ved blitzoptagelser - ja så er du på alle kameraer med spaltelukker (spejlrefleks) nødt til at køre med en bestemt lukkertid (typisk 1/60) og så kan du udregne blænden udfra blitzens ledetal og afstanden til motivet. Men, men også her er du nødt til at inddrage filmhastigheden (ISO'en) idet ledetallet for blitzen ændre sig med dette.

Håber du komer i tanke om noget mere - ellers gå på biblioteket.
Avatar billede dosmer Nybegynder
18. august 2003 - 15:30 #8
Til bdo: "alle kameraer med spaltelukker" passer ikke. Jeg har f.eks. et spejlreflekskamera med spaltelukker, som med en original systemflash kan synkronisere ved alle lukkertider!
Avatar billede bdo Nybegynder
18. august 2003 - 23:06 #9
Jeg ved at der findes kameraer som kan klare det ved 1/125 og jeg vil ikke afvise at der i dag findes dem som kan gøre det ved kortere tider, så det lyder spændende (dosmer) hvad du fortæller.

Hvad er det for et kamera du har og ved du hvordan det bliver gjort? Hvorfor skal det være en original systemflash?
Avatar billede dosmer Nybegynder
19. august 2003 - 00:24 #10
Canon Eos 50 (QD). Modellen udgik for et par år siden - den tilsvarende nye model hedder Eos 30 (eller 33, hvis man vil have den uden øjekontrolleret autofokus), men også de dyrere modeller, Eos 3 og Eos 1 kan. Muligvis også Eos 300 ?
De originale Canon-flash (nogle af dem i hvert fald) har en funktion, der hedder "highspeed-syncro", som jeg ikke har set på de uoriginale, og som netop tillader synkronisering ved alle lukkertider. Rækkevidden af lyset er selvfølgelig lille ved hurtige lukkertider, men er glimrende som udfyldningsflash ved portrætter, da det giver mulighed for at kombinere flash med stor blænde selv ved fuldt dagslys.
Canon har desuden udviklet noget, de kalder E-TTL ("Evaluated Through-The-Lens") der udnytter kameraets multizone lysmåler også ved flashfotografering, hvilket giver suverænt gode flashbilleder. Da jeg købte kamera, var der så vidt jeg ved ikke andre, der havde fundet på det - jeg ved ikke om der er nu.
Avatar billede dosmer Nybegynder
19. august 2003 - 00:36 #11
Min flash hedder Canon Speedlite 380 EX. De nye hedder vist 420 og 550. (ledetal henholdsvis 38, 42 og 55)
Avatar billede bdo Nybegynder
19. august 2003 - 00:42 #12
Hvad koster sådan en flash i dag? og er du glade for dem? det er pæne ledetal (jeg går udfra at det er ved 100 ASA)
Avatar billede dosmer Nybegynder
19. august 2003 - 00:51 #13
Ja, det er ved 100 ASA/ISO. Jeg er meget glad for min som kostede ca. 1800 for 3-4 år siden. Jeg er ikke helt sikker på priserne i dag, men 550'eren er dyr - over 5000 kr., vist. Men så har den også stroboskob-funktion, og der er mulighed for at styre op til 3 flasher samtidigt trådløst - lige noget for en prof eller et legebarn med tegnedrengen i orden!
Avatar billede dosmer Nybegynder
19. august 2003 - 01:27 #14
Hos Canon i Tyskland står de til priserne 459 Euro for 550'eren, 299 for 420'eren og 199 for 220'eren - svarende til ca. 3450, 2250 og 1500 kr. Highspeed-syncro virker kun med Canon-kameraer der har E-TTL.
Avatar billede clauspersson Nybegynder
19. august 2003 - 08:34 #15
man skal helt klart handle i tyskland, tjek www.gunstiger.de priserne i tyskland, svarer næsten til priserne i dk UDEN moms, til sammenligning, tjek www.goecker.dk og endelig www.valutakurser.dk
jeg har en kammerat som har købt et Nikon D100 og når det skal repareres eller renses sender han det til nikon i københavn, delvom det er købt i tyskland.