Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bærbar kan ikke starte op i win2000

Hej Eksperter

Jeg har en Compaq Armada 1750 med win2000 installeret. Den har virket fint og startede op i win2000. Nu lige pludselig starter den op i en eller anden diagnoserings tilstand som det første. "Compaq hjælpeprogrammer" kalder den det. Den når slet ikke at komme til win2000 opstarten og når jeg afslutter hjælpeprogrammet genstarter den bare og går ind i samme program igen.

Har prøvet at boote den op med en bootdiskette, men uden held.

Hvordan får jeg den til at starte normalt?
Avatar billede kenp Novice
04. august 2003 - 19:09 #1
Den mener jo nok der er fejl i systemet prøv at får det program til at fortælle dig hvor den/de fejl som der er !

ellers prøv at køre en repair på din win2k
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:11 #2
Jeg har været inde i alle menuer men intet kunne fortælle mig noget og der er ingen indstillinger jeg som jeg kan ændre.

Hvordan kører jeg sådan en repair?
Avatar billede kenp Novice
04. august 2003 - 19:13 #3
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom men du kan også bare vælge
at putte din cdrom i drevet mens din nuværende indstalation er igang hvis den altså kan starte op og så vælge en ny indstalation og gøre som beskrevet længre nede..

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på R.

6:Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger
og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar da denne skal bruges da det jo er en "nyindstalation" og under indstalationen skal du sætte
det hele op igen og her tænker jeg på netværk og dit tastatur + div.

8:Men du skal passe på hvis det er en preinstalleret OEM version uden at have indstaleret sp1.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparering eller opgradering af Windows XP,
hvis den er preinstalleret OEM version. Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og
Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:16 #4
Jeg har prøvet at sætte min win2000 i men den booter ikke op på den. Jeg kan heller ikke komme ind i bios for programmet er det første den viser.
Avatar billede kenp Novice
04. august 2003 - 19:21 #5
starter den ikke op med en compaq skærm for så er det der du skal trykke på en af følgenge knapper
F1
F2
Esc
Del
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:21 #6
Hvad skal man trykke på for at komme ind i bios? Den viser ikke noget.
Avatar billede kenp Novice
04. august 2003 - 19:22 #7
Du skal trykke på en af de knapper som jeg skrev før ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 19:22 #8
F10 eller ALT-F10 på en Compaq
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:26 #9
Jeg har prøvet at trykke på hver en knap når compaq logoet kommer frem, men lige meget hvad så går den ind i det der program.
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:28 #10
bertie-> det virker heller ikke desværre
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 19:31 #11
Det skulle det ellers gerne være ifølge http://bizforums.itrc.hp.com/cm/QuestionAnswer/1,,0x65b9506d69a7d711abdc0090277a778c,00.html
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:37 #12
Det virker bare ikke, har prøvet at trykke F10 mange gange men den er ligeglad. Den vil kun ind i diagnose-programmet.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 19:38 #13
Hmm lyder underligt men hvad kan du så i diagnoseprogrammet?
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:41 #14
Jeg kan oprette nogen disketter til diagnose, men det har jeg prøvet for den vil ikke boote op på dem. Så kan jeg gå ind "Computeropsætning" men her genstarter den bare og går ind i samme program. Så kan jeg gå ind og se en masse information om enhederne og de alle fungerer perfekt. Og så kan jeg ikke så meget mere..
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 19:45 #15
Lyder ikke godt, jeg har fundet noget her som minder om dit problem http://h18000.www1.hp.com/support/askdocs/cpq0459.html ...men du skal ringe til compaq for det kan ikke løses sådan bare lige :-(
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. august 2003 - 19:52 #16
Det lyder ik´ godt, forstår godt hvorfor de går under navnet Scumpaq. Ellers tak for hjælpen.