Avatar billede platonia Nybegynder
14. december 2000 - 08:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvordan får jeg nt til at genkende mere end 4 gb på den primære partition?

Jeg vil gerne udnytte hele min harddisk i windows nt 4.0 men den vil kun tillade mig 4gb på den primære partition jeg ved at det kan lade sig gøre med en eller anden fil jeg kan bare ikke huske hvordan?
er der nogle af jer derude der kan give mig en udførlig vejledning i hvordan man gør?

/platonia
Avatar billede snowball Novice
14. december 2000 - 09:37 #1
FAT partitioner kan max være 4gb, men lav en NTFS partition. NTFS partitioner kan max være 16EB !

Snowball
Avatar billede platonia Nybegynder
14. december 2000 - 10:09 #2
Det forstår jeg ikke noget af......
Min partition er ntfs og der får jeg stadgvæk kun lov til at lave 4bg.......
Avatar billede strax Nybegynder
14. december 2000 - 10:14 #3
Det er rigtigt at NTFS part. teoretisk kan være 16EB, dog praktisk kun 2TB, men for den primære partition, vil den ikke lave størrere end 4 GB. Den eneste måde at lave det om på er ved at tage et image af din 4GB NTFS part. med GHOST og så restore det image til en størrere part. Det skal dog nævnes, at NT for det meste lave BSOD ved primære partitioner større end 7,8 GB. Hvis din primære part. derfor skal være større end det, får du højst sandsynligt et problem.
Avatar billede snowball Novice
14. december 2000 - 10:16 #4
aahh, overså lige det var den primære partition, sorry ;(

Snowball
Avatar billede burningice Nybegynder
14. december 2000 - 14:29 #5
anden mulighed er at bruge partition magic til at rezise partitionen efter du har indstalleret NT.
Avatar billede faidros Nybegynder
19. december 2000 - 23:04 #6
Vil ikke anbefale at ændre på den primære partions størrelse. Opret i stedet en ny partion på resten af harddisken (primær eller sekundær er ligegyldigt) og læg programmer og data der og lad den primære være reserveret til systemfiler.
Kan tilgængæld anbefale at lave ekstra mindre partion på en halv giga reserveret til swapfilen. Det giver hurtigere og mere stabil installation af windows.
Avatar billede platonia Nybegynder
21. december 2000 - 08:58 #7
Jeg lukker spørgsmålet, jeg ved at det kan lade sig gøre det.
Avatar billede burningice Nybegynder
21. december 2000 - 16:51 #8
har du prøvet mit forslag??? Det virkede for mig...