Avatar billede beta Nybegynder
03. august 2003 - 16:20 Der er 23 kommentarer og
5 løsninger

Problemer med ny harddisk i Compaq 500Mhz

Sidder med Compaq 500Mhz, hvori der skal en 80Gb Seagate Barracuda 7200.7 i.

Disken er formateret i en anden PC, i 2 partitioner, og formateret, og den virker fint i denne pc, men når disken sidder i Compaq 500'ern, og Windows 98 skal installeres står der følgende (når pc'en tændes står der at 80Gb disken er detected) :

Scandisk kan ikke læse fra den sidste klynge på drev C.
Denne klynge er enten beskadiget, eller systemet er ikke konfigureret korrekt. Der skal muligvis aktiveres Logical Block Addressing (LBA) for at drev C for at kunne fungere korrekt, ellers vil diskpartitionerne muligvis fejlagtigt markeres som en ikke-LBA-partition. Tab af data kan forekomme, hvis LBA-indstillingen eller diskpartitionstypen for dette drev er konfigureret forkert.

Kontrollere computerens BIOS indstillinger.....

Jeg kigget i BIOS, men intet sted kan jeg se noget om LBA som man det kan i "almindellige" pc'ere, det eneste jeg kan se er at IDE33/66 er aktiv.

Er der en som har et bud på hvordan dette problem afhjælpes ?
Avatar billede 7degreez Praktikant
03. august 2003 - 16:24 #1
Formater den på din egen computer...
Avatar billede tgsj Nybegynder
03. august 2003 - 16:32 #2
Er du sikker på at BIOS kan håndtere 80 Gb harddisk?

Har du mulighed for at sætte den til i en anden computer ofr at se om du får samme fejlmeddelse?

Brug evt Compaq Serienummeret til at få nogle oplyusninger om comoputeren
Avatar billede halifax Nybegynder
04. august 2003 - 00:37 #4
Du bør muligvis bruge Seagate DiskWizard til at installere disken med på 500'eren.
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

Dernæst skal du måske igen igang med fdisk for at slette nuv. partitioner og oprette nye og bagefter formatere disse. (Hvis DiskWizard kan klare det under installetionen er det bare fint. Jeg ved det ikke)

Hvis ikke DiskWizard opretter partitioner skal du sikker bruge en anden fdisk end den, der følger med Win98, jfr. denne MS artikel
"Fdisk Does Not Recognize Full Size of Hard Disks Larger than 64 GB"
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044

hvorfra der kan downloades en anden udgave. Husk at vælge rigtig sprogversion.
Avatar billede masis Nybegynder
04. august 2003 - 02:29 #5
COMPAQ Pc’ernes Bios er låst.

1. Men kan ikke bar rediger en Compaq Pc’s Bios det er meget svært.
2. Compaq Pc’er kan ikke kører med en uoriginale hardware det skal helst vær original Compaq dele.
3. I meget sjælende tilfælde man kan sætte en uoriginale hardware i en Compaq Pc.
4. Måske din Compaq Pc bios understøtter ikke stor harddiske

Har du prøve med  at formaterer den ny Seagate 80 GB harddisk i en anden Fil system som
FAT eller FAT32 .
Fordi  din Compaq Pc originale harddisk er FAT eller FAT32  fil system.
Derfor den kan ikke understøtte en ny harddisk som er blevet formateret med de ny NTFS fil system.

Har du prøve med at skifte jumperen som sidder bag om din originale Compaq  Harddisk.
Jumperen  sidder bag om din harddisk ved siden af IDE stikket og strøm stikket.

1.Du skal sætte jumperen som MASTER så din Compaq harddisk er Master.
2.Du skal sætte jumperen som SLAV på din ny Seagate 80GB Harddisk.

Windows 95-98- 98SE-ME kører med  FAT og FAT32 fil system.
Windows 2000 og XP  kører med NTFS fil system.

Jeg har selv har haft en Compaq Presario pc Med 500 MHz  Celeron Cpu.
Jeg har haft det svært med at købe hardware til den.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. august 2003 - 13:48 #6
drjkdv - Det er noget af en smøre du leverer.  :) Jeg er ikke enig i alt, havd du skriver, fx.:

a. "Fordi  din Compaq Pc originale harddisk er FAT eller FAT32  fil system."
sv. Det kan godt passe, såfremt den er leveret med Win95/98/SE/ME. Men hvad skulle være i vejen for at den var leveret med Win2000 og formateret til NTFS filsystem.

b. "Derfor den kan ikke understøtte en ny harddisk som er blevet formateret med de ny NTFS fil system."
sv. Der nævnes ikke noget om, at den (måske) er formateret med NTFS. Og det forekommer meget lidt sandsynligt, da det oplyses at Win98 skal installeres.

Generelt er det forkert at antyde, at Compaq ikke kan bruge NTFS. Og dermed ikke bruge w2k eller XP på NTFS partition. For nye, store diske er filsystemet ikke hardwarebetinget, af fx. BIOS og/eller IDE controleren (hans IDE understøtter 33/66). Det er alene betinget af, hvilket filsystem man vælger at formatere til, dog kun NTFS til w2k og XP, som du korrekt nok skriver. Disse kan dog også køre på FAT32.
Avatar billede beta Nybegynder
04. august 2003 - 22:19 #7
Lige en kort note herfra, disken er formateret som FAT32, det med BIOS er jeg kun kommet frem at der står dette :'

System ROM date 11/05/99
System ROM family 686S1

Umiddelbart vil jeg mene at en BIOS fra '99 burde kunne læse en 80Gb harddisk, eftersom disken jo også bliver detected lige når pc'en startes op.

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøve Wizard programmet fra Seagate, men vil prøve det imorgen. Disken er formateret med Fdisk fra 98-2 disketten (det tog sin tid...). de andre "store" diske som jeg tidligere har formatert (80Gb og derover), har virket fint i andre PC'ere - men det var heller ikke en Compaq PC.

Der en kun 80Gb disken i computeren, og den er sat som master.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
04. august 2003 - 22:26 #8
Mener en gang at ha' hørt/læst, at FAT32 partitioner under Win98 ikke må være over en vis størrelse.
Måske det kan hjælpe, at lave flere mindre partitioner i steddet for 2 store.

/victor-1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
04. august 2003 - 22:28 #9
I øvrigt vil en bios-opdatering være på sin plads !

/victor-1
Avatar billede beta Nybegynder
04. august 2003 - 23:23 #10
victor-1 > i en anden PC (ikke Compaq), er der ingen problemer i at inst. Win98 på den nævnte HD. Jeg har 2 ens Compaq PC'ere stående, og begge har problemet.

Har du et bud på hvor en bios opdatering nærmere præcist kunne findes, gerne i form af et direkte link ?
Avatar billede kingsarl Nybegynder
05. august 2003 - 09:02 #11
Beta:
Prøv her:
http://h18000.www1.hp.com/support/files/deskpro/us/index.html

eller her hvor du kan vælge modellen først:

http://h18000.www1.hp.com/support/files/

men bliv ikke overrasket hvis der er ikke bliver opdateret mere.
Det er desværre en af ulemperne ved Compaq
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. august 2003 - 19:47 #12
Vil da gerne forsøge, men så må du komme med oplysninger om dit bundkort !

/victor-1
Avatar billede beta Nybegynder
05. august 2003 - 23:34 #13
victor-1 > det nemmeste ville være at bruge AIDA32 til dette, men Windows kan jo ikke installeres...hvor jeg ser jeg ellers yderligere info om bundkortet ?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. august 2003 - 08:16 #14
Din BIOS har et nummer, så må oplysningerne kunne findes hos Compaq.
Avatar billede masis Nybegynder
06. august 2003 - 17:19 #15
Prøv med at brug din originale Compaqs harddisk som (Master) og den ny Seagate 80GB som slav.
Det kan være måske en løsning på problemet!

Sådan skal du gøre:
1.Sluk for din Compaq pc.
2.Fjern den ny Segate 80GB harddisk fra din pc.
3.Sæt den originale Compaq harddisk i din pc.( Husk jumperen skal sættes i det samme sted som har været før, altså sådan som fabrikken har samle pc’en )
4.Tænd for din Compaq pc put Compaq Start Cd-rom i Cd-rom drevet  Installer Windows fra Compaq start Cd-rom sådan som du plejer at installer Windows før.
5.Nå du er færdig med installer Windows sluk for din Compaq pc.
6.Put den ny  Segate 80GB harddisk i din Compaq pc. ( Husk jumperne )
Din Compaq originale harddisk jumper skal sættes på (Master) og den ny Segate 80GB harddisk    jumperen skal sættes til (Slav).
7.Din  Compaq pc bios finder automatisk den ny harddisk (som Slav) drev og genstarter computeren.
8.Nå din computer er starte i Windows så gå du ind i på Denne computer marker den ny harddisk klik på højre mus knap vælg formaterer og vælg Fuld formatering og så klik på start formatering.
9.Nå formatering er afslutte så kan du brug den ny harddisk som Slav.

Husk DU MÅ ALDRIG FORMATERER COMPAQS ORGINALE HARDDISK!
Fordi Compaqs originale harddisk indeholder nogen filer som hjælper med at formaterer og geninstallere Windows fra Compaqs start Cd-rom.
Så vis du formaterer din Compaqs originale harddisk i en anden pc så det ikke sikkert at du kan installer Windows i din Compaq pc og få den til at virke.

Jeg håber at det kan vær en hjælp for dig!
Ellers kontakt eventuelt Compaqs kundeservice på tlf nr. 70 28 70 28
Avatar billede masis Nybegynder
06. august 2003 - 17:49 #16
Jeg har selv har haft en Compaq presario Model 5396 pc med 500 MHz Celeron CPU.
Jeg har også har haft det samme problemer med at putte en anden harddisk i den.
Men jeg løst problemet med at brug min originale Compaq harddisk som (Master)
Og den ny harddisk som (Slav).
Min Compaq originale harddisk var en 10GB Western Digital.
Og den ny harddisk var en 10GB Seagate.
Avatar billede beta Nybegynder
08. august 2003 - 19:49 #17
Det lykkes at få 80Gb disken til at virke i Compaq'en, men den skulle deles i 4 drev under 32 Gb for at det virkede, alt andet resulterede i, at Windows meldte om "ugyldig FAT tabel" og meget andet snavs.

På Compaq's side ligger der en bios, hvor der står at den er fra 2000, og at den vil supportere diske over 32Gb, men når den nye bios skal indlæses/flashes, så står der at den bios der er i Compaq'en er nyere end den der forsøges at ligge ind, begge bios er fra ´99 står der i flashprogrammet, med kun med 1 måneds forskel (!), så hvorfor der står '2000' på Compaq's side aner jeg ikke. Compaq'en er model 5726.

www29.compaq.com/falco/sp_result.asp?Model=1427&Os=8

Presario Desktops Specific Models System ROM Update #2
Supported Operating Systems: Microsoft Windows 98, Microsoft Windows Me

Version: 2.02 Rev. A 10/27/2000

Jeg har inst. Via 4-in-1 V4.43 Final, men når der kopieres en fil, så sker det i hak, hvad kan det skyldes ?

I enhedshåndteringen er det et gul udråbstegn ud for "PCI Communications Device", det kan jeg ikke helt gennemskue hvad det kan være ?

Det skal måske lige siges, at grunden til at der skulle en ny harddisk i, var at den orig. blev defekt, disken begyndte at 'klinge' voldsomt.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. august 2003 - 23:03 #18
"kopierer filer i hak" - Har du sat DMA for disk/ene.
Enhedshåndtering -> Diskdrev, marker din harddisk, vælg egenskaber og faneblad Indstillinger, sæt hak ved DMA.

"PCI Communications Device" - kunne være dit modem som mangler at få installeret driver.
Avatar billede beta Nybegynder
08. august 2003 - 23:34 #19
halifax > DMA for harddisken var ikke vinget af, men det underlige er, at selv om jeg vinger DMA af, og genstarter, så bliver indstillingen ikke husket - hvordan kan det lade sig gøre ?

Både DVD drev og brænder, er aut. blevet tilføjet DMA ved WIndows98-2 install.

Det var selvfølgelig modemmet som var 'spøgelset' i enhedshåndteringen, det har ikke være brugt i årevis, og var (lykkelig) glemt, det er nu taget ud af maskinen.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. august 2003 - 00:39 #20
Mærkelige Compaq!! - Jeg forstår ikke, hvorfor DMA falder ud for harddisken, der selvfølgelig understøtter DMA li'som IDE congtroleren gør.
Kunne bedre forstå, hvis det var et ældre cd-rom, der ikke kunne udnytte DMA.

Har ingen bud - har ej heller kunnet finde en forklaring på VIA's site vedr. IDE drivers.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. august 2003 - 00:52 #21
Category:
IDE Driver/Devices

Question:
How can I tell if the VIA IDE Bus Master Miniport driver installed correctly?

Answer:
Under Win9x/Win2000/Millennium/XP, the procedure is as follows:

1. Open "Control Panel" from "Start Menu -> Settings".

2.Open "System" in "Control Panel" and select the "Device Manager".

3. Select "Hard disk controllers" and check if the "VIA Bus Master PCI IDE Controller(Ultra DMA)" controller is listed or not.

4 If it is then your installation is successful.

Fra VIA Arena's FAQ
http://www.viaarena.com/?PageID=3&faq=3&Search=
Avatar billede beta Nybegynder
09. august 2003 - 09:42 #22
"VIA Bus Master PCI IDE Controller" er vist i harddisk controller, dog står der ikke noget om Ultra DMA.

Jeg har prøvet at aktivere begge IDE kanaler, uden nogen forbedring, DMA kan simpelthen ikke gøre aktiv.

Jeg må nok sige at Compaq langt fra er nogen nem PC at arbejde med, faktisk vil sige sige at det er en skod PC, forstår ikke helt at der meget ofte skal være så meget bøvl med mærkevare PC'ere, når disse problemer ikke er der med "bambus" PC'ere.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. august 2003 - 12:43 #23
På min med Via chipset står der heller ikke (Ultra DMA) til sidst, men det er aktiv for min disk, delt i tre partitioner.
Prøv at se hele FAQ'en igennem i ovenstående link - om det kan give dig yderligere tip.

Der skal benyttes 80-pins fladkabel. Har du det?

Kan der være en pin-setting på selve harddisken, som skal sættes? Se dette:
http://www.viaarena.com/?PageID=94

Hvilken "mode" står harddisken til? PIO eller UDMA?
Det kan du se, når pc'en booter (hvis ikke Compaq BIOS også er speciel her).
Fjern Windows opstartbillede ved at trykke ESC så du kan se, hvad der står på skærmen under start.
Tast Pause/Break for at stoppe vinduet i at rulle.

Her vises de forskellige "mode's" og deres overførselshastighed. Din skulle kunne klare ATA66

DMA Mode 0  =  4.16 MB/s
DMA Mode 1  =  13.3 MB/s
DMA Mode 2  =  16.6 MB/s
UltraDMA33  =  33.3 MB/s
UltraDMA66  =  66.7 MB/s
UltraDMA100 = 100.0 MB/s
UltraDMA133 = 133.3 MB/s

Ultra DMA 2 = ATA33  = 33MB/s
Ultra DMA 4 = ATA66  = 66MB/s (Er i Tvivl om den hedder DMA 3 i stedet for 4)
Ultra DMA 5 = ATA100 = 100MB/s
Ultra DMA 6 = ATA133 = 133MB/s

Ja, Compaq er skod på en række områder og ikke så tilgængelig som "Bambus". Anyway, håber du får det løst.  :)
Avatar billede beta Nybegynder
16. august 2003 - 14:48 #24
Ved blot at skifte IDE kablet fra et 40-pins til et 80-pins, satte W98 nu aut. DMA til!

Det undre jeg mig bare lidt over, for til brænder + DVD drev er det bare et alm. 40-pins IDE kabel, og der er DMA aktiv.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 15:05 #25
Det skyldes, at interfacet til brænder og DVD ikke understøtter højere overførselshastighed end max. ATA33, der kører på 40-pins kabler (se de forskellige "modes" ovenfor.)

Så snart man kommer til en disk med interface ATA66 eller højere, kræves 80-pins kabler.

Anyway, er dit problem nu løst, skal du lukke spørgsmålet ved at acceptere det svar, du vil tildele point.
Avatar billede beta Nybegynder
17. august 2003 - 02:13 #26
Det var også meningen at lukke spg., jeg skulle bare lige ha' det sidste på plads først.

Desværre viser det sig at Windows ikke selv lukker PC'en, til trods for at det er en ATX strømfors., under 'strømstyring' finder jeg intet ud over skærm og HD.
Avatar billede masis Nybegynder
18. august 2003 - 01:25 #27
Tak for pointet!
Avatar billede pc2 Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:32 #28
Hvis der er fejl i værdierne for LBA, kan de rettes blot ved at køre "Partition Magic". Det kontrollerer om der er sådanne fejl, og kan rette dem. Derefter forlades programmet og maskinen genstartes.