Avatar billede nicocarlos Nybegynder
03. august 2003 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cookies og Ip!

Hej! Mit spørgsmål lyder:
Hvor meget kan en hjemmeside finde duaf en ved hjælp af cookies og ip?? Og er det lovligt?

Takker!
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
03. august 2003 - 11:07 #1
Rettelse:
Jeg mener hvor meget kan de finde ud af om mig der bes'ger hjemmesiden...
Avatar billede krallecs Nybegynder
03. august 2003 - 11:09 #2
du har du cookies så tæller tælleren ikk er det det du mener?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
03. august 2003 - 11:23 #3
Øh de kan i princippet ikke finde ud af ret meget med cookies og IP.
De kan måske regne ud hvilken internet udbyder du har vha. af din IP, og eventuelt mere hvis du har domæner tilknyttet til den.
Cookies bruges ikke til at hente information fra klienten, men tværtimod det modsatte, at gemme information på klienten.
Så med cookies kan din færdsel på et givent site spores, så det kan tilpasses til din opførsel. Er du f.eks. vild med at klikke på sex-bannere, så får du nogen flere af dem i hovedet.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
03. august 2003 - 11:26 #4
http://www.spywarefri.dk/
Her kan du se nogle øjne. Under disse øjne kan du klikke på her. Så får du at vide hvad de ved om dig bare ved at smide en cookies på din maskine.
De fleste cookies er ufarlige, men flere og flere bliver solt til tredjepart som så kan se hvilke sider du besøger, hvornår du besøger dem, hvorlænge du er på siden osv. Alle disse oplysninger bliver gemt i en database og deres viden omkring dig bliver mere og mere omfattende. Ikke en særlig rar tanke at lade disse cookies blive liggende på ens computer.
Avatar billede perhaps Nybegynder
03. august 2003 - 11:33 #5
En cookie er et lille stykke kode, som sendes til browseren med mulighed for permanent lagring i en tekstfil på brugerens pc. Cookien kan indeholde værdier som er unikke for den pågældende bruger og computer.

Cookien kan være en stor hjælp for brugeren. Bl.a. kan den sørge for at gemme passwords, så du altid straks bliver lukket ind på en ønsket side. I værste fald kan en cookie være medvirkende årsag til, at din computer går ned. Det var yderpunkterne.

Den almindelige hjælpecookie er der ingen fare ved. Den såkaldte session cookie er heller ikke farlig. Den bruges til at fortælle systemet hvor langt du er nået i f.eks. en bestillingssituation (kunne være en indkøbskurv). Så kommer vi til den farlige. Det er den som benævnes tracking-cookie. Den kan sende oplysninger om din færden ud til andre personer, som så kan udnytte den viden de får. Efterhånden er den slags cookies så avanceret, at det er meget betænkeligt at have den slags liggende på pc'en.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
03. august 2003 - 14:28 #6
takker for point:)
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
03. august 2003 - 15:39 #7
nicocarlos >> Jeg forstår ikke helt din baggrund for at acceptere netop aovergaards svar og afvise resten.
(Ikke noget personligt mod dig aovergaard)

Jeg vil vove at påstå, at hans svar er det mindst rigtige, eller i hvert fald det mest misledende.
Jeg er sikker på perhaps og undertegnede overlever uden en del i dine udlovede points, men dit spørgsmål lød som følgende:
"Hvor meget kan en hjemmeside finde duaf en ved hjælp af cookies og ip??"

Alle de informationer du kan læse om dig selv på den side, som der bliver linket til, er ikke informationer fra cookies og din IP, det er informationer som din browser sender, når den udfører en forespørgsel, dvs. henter en webside, eller også er det "målt" vha. javascript, som f.eks. din opløsning.
Et website kan skrive en cookie, og kan læse den igen. Dvs, at der kan kun hentes information fra cookies, som andre har placeret.
Ergo har de ikke fået de informationer om dig - "ved at smide en cookies på din maskine."

Som der faktisk står på den omtalte side:
"En cookie er informationer, som et website gemmer på din computer, så den kan huske noget om dig på et senere tidspunkt. Informationerne kan kun læses af det website, der har afsendt cookie'en og kun, når du er inde på sitet.
En cookie er ikke farlig for din computer. Det er ikke et program eller en virus og kan derfor ikke udføre selvstændige operationer på din computer."

Jeg knytter som sagt denne kommentar, for at du ikke skal misforstå begreberne og ikke for at pege fingre af nogen.

Mvh. Jakob
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
03. august 2003 - 16:41 #8
Hej jakob, jeg accepterede hans svar, da jeg følte at jeg fik en masse ud af det link han havde givet mig, i forhold til ren forklaring, du kan jo eventuelt selv prøv linket. Håber det er okay ;-)