Avatar billede paaabilsen Nybegynder
01. august 2003 - 17:07 Der er 9 kommentarer

Kabinet kølere

Jeg har just indkøbt en ny computer i løs dele og kaster mig gladeligt over samlearbejdet, da jeg pludseligt kommer til at tænke på hvordan man placere kabinet kølere optimalt. Der er plads til en foran og en bagtil og jeg har to stk. Har I noglen holdning til indsuging kontra  udblæsning?
Avatar billede streetniki Nybegynder
01. august 2003 - 17:10 #1
indsuging fra fronten,  udblæsning bagtil..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. august 2003 - 17:26 #2
der er et billede lidt længre nede på siden, der viser optimalt airflow

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
01. august 2003 - 17:26 #3
Tjah... Jeg kører med udblæsning på alle leder og kanter, med det resultat at min CPU holder en fornuftig temperatur og der er intet støv i mit kabinet.

Min P4 NW 2@2,7Ghz kommer sjældent over 55º under fuld belastning, selv her i sommervarmen. Den er for øvrigt placeret i et microkabinet, propfyldt med ledninger, to harddiske og et GF4 ti4200 der er clocket en del også.

Jeg ville satse på udsugning alene for at undgår støvproblemer og hvis du kører med standardopsætning på en AMD-CPU, vil jeg såmænd tro kølingen er tilstrækkelig.

Den hidsigste blæser i mit kabinet er min 80mm Papst (19dB) der sidder og suger luften væk fra køleprofilen på min P4 :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
01. august 2003 - 17:38 #4
Men... Den optimale løsning, hvis man altså har varmeproblemer (har jeg ikke), er at have en konstant gennemstrømning af luft, som på link'et fra rkhdk.

Dog skal du prøve at hæve maskinen en smule (2-5cm fra gulvet) og sørge for den ikke står direkte på et gulvtæppe. Ellers kan du lige så godt vænne dig til at støvsuge den med jævne mellemrum :o)
Avatar billede minimo Nybegynder
02. august 2003 - 11:47 #5
streetniki -> Har lige et spørgsmål? Har du aldrig nogensinde tænkt på at der lisom kommer skidt ind fra fronten hvis der er plads til en blæser i bunden? Jeg vil sige at du skal ha indsugningen oppe bagerst og så udsugningen nederst i fronten.. så laver du kabinetryk derinde og det hjælper jo altid lidt. :) Nu ik fordi jeg selv har varmeproblemer.. har faktisk lige fået min 1200 MHz AMD Duron ned på 26.8 grader C sååå det er jeg pænt stolt af.. :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. august 2003 - 11:52 #6
minimo => du ved godt varmluft stiger til vejrs ikke? ;o)
så hvis du tager kold luft ind oppe og luft ud nede, så teoretisk så fjerne du det kold luft der ligge nede..

Men ellers findes der jo støvfiltre ;o)
jeg bruger selv sådanne nogle engange vaskeklude (sådanne nogle tynde "klude") som støvfilter og de er bare gode!!
jeg har næste ikke noget støv/snavs mere inde i mit kabinet, også er det billigt ;o)
Avatar billede minimo Nybegynder
02. august 2003 - 12:08 #7
jo joooo det har du jo så inderligt ret i.. men hvis han nu ikke står i den heldige situation at han har en sådan foranstaltning så er den anden løsning altså den mest renlige. :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. august 2003 - 12:20 #8
disse engang klude, koster ikke mange penge i matas

her er et billed efter ca 1måned
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/filter.jpg

også er det bare lige at bruge en støvsuger, så er de rene igen ;o)
og ja det er ikke kønt, men mine er gemt bag front dækslet
Avatar billede paaabilsen Nybegynder
03. august 2003 - 22:38 #9
Tak for svaret. Jeg tror jeg vil køre med indsugning for neden og så købe et filter.