Avatar billede hien Nybegynder
01. august 2003 - 15:54 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Overclocking af RAM

Hej, min lillebror har pillet i BIOS på sin computer. En AMD Thunderbird 1333mhz, på bundkortet Acorp 7KTA1.

Efter at have sat FSB eller sådan noget i afdelingen af RAM fra 133 til 150 vil den ikke vise noget på skærmen mere. Computeren kan sagtens tændes, men der kommer intet frem på skærmen. Hvad skal jeg gøre for at få den til at virke? er der en måde at sætte instillingerne i BIOS til standard igen? Jeg kan ikke finde disketter/cd-rom til computerens bundkort.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede human Nybegynder
01. august 2003 - 15:59 #1
Du skal resette din CMOS. Det gøres ved at flytte en jumper på bundkortet. Kig i din manual til bundkortet.
Avatar billede jfkj Nybegynder
01. august 2003 - 16:00 #2
Det lyder som om du er lidt på skideren
Avatar billede the_collector Novice
01. august 2003 - 16:00 #3
Fjern strømstikket, åbn computeren og fjern batteriet på bundkortet. Vent et kvarter og sæt det i igen. Nu skulle bios gerne være nulstillet.
Avatar billede human Nybegynder
01. august 2003 - 16:00 #4
Det han har gjort er at han har overclocket CPU ved at sætte FSB'en fra 133 til 150. Det har den så ikke kunne klare, og for ikke at ødelægge noget starter den simpelthen ikke.

At resette din CMOS nulstiller du alle indstillinger i BIOS og computeren kan starte igen.

// Human
Avatar billede human Nybegynder
01. august 2003 - 16:02 #5
Men som the_collecter siger virker det med batteriet også nogle gange. Men kig i din manual efter den jumper.
Avatar billede hien Nybegynder
01. august 2003 - 16:24 #6
Jeg har fjernet batteriet.. prøver med det først, vil ikke risikere at lortet gå i stykker, for så har jeg en grædende unge.

Jeg har fundet placeringen på jumperne på bundkortet.. men skal jeg bare bytte rundt på pladsen på jumperne? så fx jumper nr 1 bliver sat i jumper nr 2 og modsat?
Avatar billede the_collector Novice
01. august 2003 - 16:31 #7
Måske du skulle sætte password på bios'en, så han ikke kan komme ind og rode i den. I hvert fald indtil han bliver stor nok til at kunne forstå at den slags handlinger er farlige for computeren ;)
Avatar billede hien Nybegynder
01. august 2003 - 16:38 #8
Hurra.. nu har jeg et stk. glad barn. :) Tak for hjælpen, tricket med at fjerne batteriet virkede. Forsat god sommer!
Avatar billede the_collector Novice
01. august 2003 - 16:42 #9
Tak for point.
Godt at lillebror blev glad igen, men måske du skulle overveje password på bios'en. Han kan i værste fald riskere at brænde pc'en af, hvis han roder for meget.
Avatar billede human Nybegynder
01. august 2003 - 19:31 #10
Yea, takker også. Mht. til jumperne. Hvis du engang skulle bruge tricket med at flytte jumper for at resettet CMOS, så husk at sætte den tilbage på den "normale" placering efter du har flyttet den. Altså ikke tænde maskinen imens den sidder der hvor du flytter den over for at resettet CMOS.

Synes lige det skulle på plads :o)
Avatar billede hien Nybegynder
02. august 2003 - 18:11 #11
Okay bare i orden.. mange tak! Jeg har sat password på så han ikke kommer til at pille mere.. haha kunne godt forestille ham i ansigtet hvis den brændte sammen. ;-)