Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 15:59 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

IBM Hardisc fra 8.4GB til 2.1 GB

Greetings

And so the story goes....

Jeg har en hardisc i en skuffe på 8.4 GB.
(Det var den på før nu.)

Den havde 3 partitioner. Så jeg fik den ide
at ophæve dem og bare have 1 stor disc.

Vil lige sige at jeg kører 98SE på begge af de maskiner jeg har brugt til at fixe den med:)

Jeg fdisk\'ede den ude i dos\'en og den svandt fra 8 til 2 gb :(

Hmmm, så jeg prøvede at gå ind i bios på maskine01 og skrive dens data manuelt CHS 16383/16/63. Og derefter lave lowformat.

Maskine 01 :K6300,epox motherboard
Maskine 02 :D600, Asus motherboard A7V
(Kunne ikke finde lowformat i bios på maskine 02 ??)

Det hjalp ikke ;(

Jeg har før haft formateret en 5gb på windows 95. Den svandt ind til 2 gb. Men så skrev jeg manuelt data\'erne ind i maskine 01 bios og windows98 så den igen som en 5gb.

Det virkede ikke her. Windows kunne slet ikke se harddisken efter manuel indskrivning på maskine01 bios. Suk

IBM model DTTA-350840

Vise ord modtages med glæde :)

Most humbly
Story
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. december 2000 - 16:04 #1
Slog du understøttelse af store diske/FAT32 til?
Avatar billede strax Nybegynder
13. december 2000 - 16:06 #2
Fra dos kan du ikke formatere en primær partion til mere en 2 Gb. Tror du kan gøre det ved at åbne en dos prompt fra windows og køre fdisk. Den spørger så om du vil køre fdisk med support for store diske hvortil du svarer (Y) ... derfra skulle du så kunne lave en primær partion af 8 Gb størrelse, hvis ikke så opret evt. en extended partion og opret ét logisk drev i denne. Dette løser også en masse drev-bogstavsproblemer ved brug af flytbare diske.
Avatar billede strax Nybegynder
13. december 2000 - 16:06 #3
Det var et svar
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. december 2000 - 16:26 #4
strax> Det kan man nu altså godt, det var i \"Gamle\" dage man ikke kunne gøre det.
Det med og køre fdisk fra windows = ikke godt!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 16:37 #5
Fdisk fra win98, start - kør - fdisk.
Vælg understøttelse af store diske.
Slet alle partitioner, primære, logiske, osv.
Forlad Fdisk (for en sikkerheds skyld)
Genstart maskinen.
Start fdisk fra windows, som ovenfor og opret en stor partion, denne skal formateres inden den kan bruges, men dette kan du først gøre når du har genstartet.
Lowformat burde ikke være nødvendigt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 16:40 #6
Det var vist også en slags svar, men det minder jo meget om det de andre siger.

Men hvad siger Bios\'en, siger den 2 GB eller 8,4GB
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. december 2000 - 16:45 #7
james_t_dk> Lige et spørsmål!
Hvordan h..... vil du køre fdisk fra Windows, slette alle partitioner også \"Starte op i windows igen og køre fdisk\" ???
Det kan du ikke, for når du sletter alle partitioner sletter du også alt indhold på harddisken!
Du skal derfor i stedet bruge en bootdisk _ja_ ;)
Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 16:46 #8
Yo

Xtom> understøttelse af store diske/FAT32 var sat til:)

Strax> Jeg er ikke så glad for at køre fdisk fra win98. Jeg prøvede for sjov
at gå ind i fdisk. Det så udmiddelbart ud til at hvis jeg slettede den eneste partition kunne jeg kun få en 512 mb hardisk ud af det bagefter. Det har jeg ikke lyst til at prøve :)

Story
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 16:48 #9
Ja som du laver med Win98, så den understøtter dit CD-rom drev, nej jeg troede da jeg lige suste forbi med 180 og en hjerneblødning, at det var en sekundær disk.

Men lad Biosen auto finde disken, og lad os så høre hvad den siger til det.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. december 2000 - 16:50 #10
Det skrev du jo ikke vel ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 16:52 #11
Storyteller>> Lav en windows98 startup disk, den indeholder vist Fdisk.

Sæt drevet i en maskine, hvor du for en sikkerheds skyld tager alle andre diske ud.

Disken sætter du på IDE0 controlleren, som master.

Så booter du fra din boot disk, og fdisker der fra.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 16:53 #12
maniacdog>> undskyld uklarheden, det har været en lang dag (på arbejde på 11 time)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. december 2000 - 16:53 #13
:)
Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 16:55 #14
Yo

James t dk> bios\'en siger 2.2gb på autodetect.

Men det jeg tænker på er: ligger der på en hardisc
en fil om hvad den er for en\'. Hvis sådan en den fil eksister og bliver ødelagt
kan man få en ny. ( Lidt lomme filosofi).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 16:56 #15
Nej der ligger ikke en fil.

Siger bios\'en i begge maskiner det samme?
Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 16:58 #16
bios\'en i begge maskiner siger det samme.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 17:01 #17
Har du andre diske i? Jeg har lidt svært ved at tro det er disken, det er derfor jeg spørger så dumt.

Er disken sat op som master?

Sidder den på master IDE controlleren.
Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 17:04 #18
Jeg har ikke sat den som primary master men som secondary master.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 17:05 #19
Hvor stor er din primary master?
Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 17:10 #20
Den er på 30 gb 2 partitioner. IBM
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 17:11 #21
Det jeg tænker er at der måske et eller andet sted er en forveksling, mellem diske, hvis du ikke har nogle secondære drev, er dette nok tvivlsomt, men hvis du har så kan det jo ske.

Noget andet er at når du bruger fdisk så kan du jo ændre hvilket drev du arbejder med det gør man i menu 5 så vidt jeg husker. Standart drevet er Primary master.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 17:12 #22
Alle diske ud problem disken i som primary master
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 17:15 #23
Disken har virket før, men har du prøvet med en BIOS update? Måske, det er set før, er der nogle diske der ikke detekteres ordentligt, selvom at de har virket før.
Avatar billede pbrun Nybegynder
13. december 2000 - 17:26 #24
hos www.storage.ibm.com kan du hente et installationsprogram der hedder DriveGuide, det kan måske hjælpe dig med installationen af
Avatar billede Pawel Novice
13. december 2000 - 17:26 #25
Yo james t dk

lyder som et godt forslag, ved at skrive opgave ;(
så jeg piller den fra hinanden en af dagene :)

Most Humbly
Story
Avatar billede killerdog Nybegynder
14. december 2000 - 11:03 #26
Gå ud i dos og kør fdisk husk endelig at vælge y når den store lange smøre med understøttelse af store diske og opret din partition og formater så dit c drev og \"voila\" så skulle det meget gerne virke
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. december 2000 - 12:03 #27
killerdog>> også når BIOS\'en ikke ser den rigtigt?
Avatar billede Pawel Novice
31. december 2000 - 00:36 #28
Tak for Hjælpen allesammen.

Den er ikke blevet sig selv ligemeget hvad jeg har
forsøgt. Så jeg prøver en anden dag :)

Godt Nytår

Story