Avatar billede cj84 Nybegynder
13. december 2000 - 15:56 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

IBM 45 gb 75gxp - DMA enable ??

Hej
Da jeg den anden dag sad og rodede lidt med min bærbare pc, fandt jeg ud af at hvis jeg satte DMA til, (under Kontrolpanel; System; Egenskaber for disk; Indstillinger) så blev dens hastighed faktisk fordoblet, ifølge SiSoft Sandra\'s Harddisk Benchmark.
Da jeg så her den for en uges tid siden købte mig en IBM disk (45gb 75gxp) så tænkte jeg at det kunne være at jeg kunne få en del ekstra ud af den hvis jeg også satte DMA til, på den. Men når jeg sætter det til, så skal den genstarte og når den så starter op igen, så er det slået fra igen !?...
Er det muligt at slå DMA til på en eller anden, anden måde ?...
Og giver det overhovedet noget i hastighed ?..

/CJ
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. december 2000 - 16:01 #1
Når Windows slår DMA fra, betyder det at harddisken ikke understøtter funktionen. Jeg ser ikke nogen anden mulighed for at aktivere det.
Avatar billede sen8or Nybegynder
13. december 2000 - 16:17 #2
Hejsa CJ84,

I din BIOS kan du også aktivere UDMA - bare sæt den på AUTO og gå derefter ind i Windows og genaktover.

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede cj84 Nybegynder
13. december 2000 - 16:21 #3
Kan det passe at en ny IBM disk ikke understøtter det ??....
Og..på den bærbare var den slået fra som standard...og kunne godt sættes til !...
Avatar billede cj84 Nybegynder
13. december 2000 - 16:22 #4
Sen8or:

ooh...okay..
det vil jeg da lige prøve !...
Avatar billede claust Nybegynder
14. december 2000 - 11:47 #5
Du skal sætte PnP OS til \'Yes\' i din BIOS og derefter aktivere DMA i windows - så kører det !
Avatar billede claust Nybegynder
14. december 2000 - 11:49 #6
Glemte lige, hvis det er en UDMA100 (som din) og du har UDMA100 controller på bundkortet skal du bruge et 80 leders UDMA100 kabel, og huske at det sorte stik skal på MASTER, det grå på SLAVE og det blå på bundkortet.
Avatar billede cj84 Nybegynder
14. december 2000 - 16:54 #7
clasust > okay... jeg vil lige prøve det med PnP OS til Yes...
De andre forslag virkede nemlig ikke...!
Avatar billede msmows Nybegynder
15. december 2000 - 10:22 #8
Du kan på IBM\'s hjemmeside finde et værktøj der stiller harddisken om fra ATA33(udma33) til ATA66 (udma66) og vice versa. Du kan være i den situation at din maskine ikke kan tumle en ATA66 rigtigt, derfor kan det blive nødvendigt at stille harddisken om. Ibmatasw.exe er hvad du skal kigge efter.
Avatar billede msmows Nybegynder
15. december 2000 - 10:24 #9
Glemte at nævne din disk endog understøtter ATA100, så kan det være endnu mere nødvendigt at stllle om.
Avatar billede cj84 Nybegynder
15. december 2000 - 22:30 #10
Yeah !!!
Nu virker lortet fandme !!! :-)
Jeg var inde på IBM\'s side og hente det prog som msmows omtalte, og der satte jeg så disken til det den skulle stå til og genstartede...
Så har den selv slået DMA til og det kører bare som en drøm !!!
Takker !...
Jeg har valgt at give point\'sne til msmows da de andre forslag faktisk ikke hjalp...
Avatar billede msmows Nybegynder
16. december 2000 - 00:45 #11
Takker ærbødigst
Avatar billede zycho Nybegynder
16. december 2000 - 19:24 #12
spændende debat, da jeg har en HD magen til cj84.

cj84 >> Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde Ibmatasw.exe !!!!!!!! Kan du ikke give et link??
Avatar billede cj84 Nybegynder
16. december 2000 - 20:57 #13
zycho > yesyes...smider den lige op på en ftp...og poster linket herinde om lidt !!

/CJ
Avatar billede cj84 Nybegynder
16. december 2000 - 20:59 #14
http://home.worldonline.dk/~cj84/ibmatasw.exe
Værsgo... De diske kører bare for godt mand...jeg har lige fået mig en til... kører RAID nu ...

/CJ
Avatar billede zycho Nybegynder
17. december 2000 - 10:39 #15
cj84 >> Tak for linket, og held og lykke med RAID-systemet. Jeg køber snart en 60 GB oven i den 45GB ;-)
Avatar billede zycho Nybegynder
20. december 2000 - 13:03 #16
cj84 >> har lavet en IBM boot disk. Jeg kan gøre følgende på min HD i programmet: Set UDMA 2, Set UDMA 4, Set UDMA 5.

Hvilket skal jeg vælge?????Dårlig der ikke er nogen forklaring til. (hvorfor kaldte de det ikke bare UDMA 33 | UDMA 66 | UDMA 100 ???????????)
Avatar billede cj84 Nybegynder
20. december 2000 - 13:34 #17
Zycho > hmm... ja jeg ved sgu heller ik rigtigt hva jeg skal vælge *hehe*
men før jeg fik den der raid ctrl, da havde jeg kun udma33 og der valgte jeg den første af dem, og min overførsels hastighed gik fra 4 mb til 30 mb....så det var vist den rigtige...
jeg gætter på at det er henholdsvis: udma 33 | 66 | 100....kunne da faktisk være jeg skulle ind og ændre det til noget højere nu hvor jeg har skiftet !...har helt glemt det igen !...
Avatar billede msmows Nybegynder
21. december 2000 - 22:41 #18
UDMA 2 = UDMA 33
UDMA 4 = UDMA 66
UDMA 5 = UDMA 100
Avatar billede zycho Nybegynder
22. december 2000 - 22:39 #19
Godt jeg valgte Set UDMA 5 :-) Men det har bare ikke hjulpet (den var nok på det i forvejen)

Jeg ved ikke hvad det er der gør at min opstartstid tager helvedes lang tid, men det er nok fordi jeg har en 4200 RPM HD som sløver den (UDMA33) i computeren (6,4 GB).