Avatar billede henrikk Nybegynder
13. december 2000 - 15:43 Der er 7 kommentarer

Excel - pivot - hurtig framarkering af poster

I Pivot-tabeller oplever jeg tit, at jeg skal framærke adskillige poster/kategorier - hvis jeg vil skjule mange underkategorier af data indeholdt i række- eller kolonnefeltet.

Kan man ikke fra- (eller til)markere det hele og så blot markere det, jeg har brug (eller ikke brug) for?
Avatar billede janvogt Praktikant
15. december 2000 - 13:43 #1
Via guiden \'Pivottabel\' bestemmer man vel selv hvad det er man har brug for at vise.
Er der nogen felter du ikke har brug kan man vel bare lade være med at inkludere dem i visningen.

Så vidt jeg ved er der ingen begrænsninger på antallet af felter i en pivottabel - udover Excels begrænsning på 256 kolonner og 65.536 rækker.
01. februar 2001 - 14:42 #2
Guiden \'Pivottabel\' fåes ved at højreklikke på pivottabellen og vælge guiden i den fremkomne menu.
Avatar billede henrikk Nybegynder
01. februar 2001 - 14:56 #3
Problemet er, at det ikke er en pivot, som jeg selv har lavet - dvs. jeg kan ikke ændre, hvad der er inkluderet i rækker- og kolonnefelter. Jeg kan selv designe selve sammensætningen i pivottabellen (altså typer af rækker- og kolonnefelter) men ikke hvad de indeholder.
01. februar 2001 - 15:04 #4
Det kunne jo være, at du skulle lave dig en ny pivottabel, så du selv kan bestemme lidt.
Avatar billede henrikk Nybegynder
02. februar 2001 - 09:03 #5
datawarehousing med faste udtræk vha pivot giver desværre ikke den mulighed...
Avatar billede d_warma Nybegynder
12. august 2001 - 19:02 #6
Hvis jeg forstår dit problem ret, så fravælger du data ved at dobbeltklikke på headeren (eller hvad den hedder) og markerer en ad gangen...
Det kan gøres lidt nemmere, ved at markere de data du ikke ønsker og \"slette\" dem via at alternativ menuen (højreklik)..de bliver ikke slettet men fjernet fra dit datasæt.
Hvis du ikke kan gemme ændringer i pivottabellen, og den har et fast format, så er det måske muligt at indspille en makro til det.
Håber jeg forstod spørgsmålet korrekt...ellers er det bare en masse bavl...
Avatar billede henrikk Nybegynder
13. august 2001 - 09:26 #7
Warma

Ja, jeg kan kun enten tilvælge eller fravælge en ad gangen - altså ikke alle på een gang. Det ville være lettere, hvis jeg f.eks. bare skal tilvælge f.eks. tre variable, og der er 50 i alt.

Normalt ville man prøve at dobbeltklikke - men det hjælper ikke...

Henrik