Avatar billede mulbo Nybegynder
01. august 2003 - 11:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp mig med at valge

Da jeg nu har besluttede mig for at hoste min egen server så skal jeg lige have nogle tips!

Hvad skal jeg valge?
FreeBSD (inc fuld guide helst)
Linuz (SuSu/RedHat/Debian)

Jeg skal hoste:
Web: 80 (apache inc: php mysql)
ftp: 21 (ikke noget bestemt)
mail:  (har domain skal bare have en mail server der er let at sætte op.
eggdrop: (bruger ligenu windrop... så jeg ved godt hvordan det fungere!)
BNC (irc, har ikke helt styr på det!)

Hvis i har andet der er vær at hoste så skriv også lige det :D
Avatar billede zeled Nybegynder
01. august 2003 - 11:25 #1
Vælg redhat.

Den er ret let at gå til hvis du bruger den grafiske layout.

Jeg bruger den selv, og har fundet det relativt let at gå til.
Avatar billede mulbo Nybegynder
01. august 2003 - 11:32 #2
den skal også være router...
Hvis i kender nogle guides så vil jeg meget gerne have dem!
Og hvor mange cd'er det er jeg skal bruge.
Vil gerne have mange forslag... men det er nok lidt svært, når klokken ikke er mere end halv 12
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
01. august 2003 - 11:56 #4
Hvor meget kender du til linux? Skal du køre med grafisk brugerflade på din server?

Hvis du skal køre med grafisk brugerflade og du ikke kender så meget til linux og det hardware der sidder i din server, så vælg Red Hat, Red Hat er nem at få hjælp til, da der er mange der bruger den, den kører samtidig meget stabil og er nem at installere (den finder langt de fleste gange dit hardware selv).

Hvis du der imod kender til linux i forvejen, kender det hardware der sidder i din computer, så ville jeg vælge debian. hvorfor? debian er nem at have med at gøre (når man altså lige er lidt inde i linux verdenen) når først debian er installeret på dit system, (den nøjes med at installere det absolut mest nødvendige, hvilket er en fordel, hvis du sidder med en lille harddisk) og du skal installere programmer, er det bare at skrive:

#apt-get install apache

og apache er installeret.

hvis du vælger debian, så tag et kik på debianguiden ( www.debianguiden.dk )

Jeg kender desværre ikke noget til mandrake, men den skulle minde en del om Red Hat, freeBSD må du også spørge en anden om ;o)

et par andre nyttige links:
webserver/mysqlserver: http://lws.dk/kategori/3
mailserver: http://lws.dk/kategori/4
ftp-server: http://lws.dk/kategori/7

og du kan bruge iptables som router...

http://iptables.1go.dk/

Spørg endelig ind til noget, hvis det er...

Det skal måske lige siges at jeg selv startede med en Red Hat 7.2, men nu kører server med debian (mySQL, apache (incl. php4), qmail, samba, + lidt mere) (den står forøvrigt også og fungere som router via iptables)

mvh.
Gonza
Avatar billede mulbo Nybegynder
01. august 2003 - 13:25 #5
jeg kender lidt til linux har mandrake 9.1 men jeg sytnes ikke om det...
Jeg har valgt debian, da jeg har hørt meget godt om det!
Tak for hjælpen :D
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
01. august 2003 - 15:31 #6
når du kender lidt til linux i forvejen er jeg overbevist om at du bliver rigtig glad for debian ;o)

takker for points.