Avatar billede fischer Nybegynder
31. juli 2003 - 08:58 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Langsom tilgang til netværksdrev

Jeg har en Win2000 server med 3 SCSI diske i Raid og 1.7 GB Ram.
Den er sat op som bl.a. filserver på et netværk hvor der kun er 2 andre maskiner som begge kører Win XP Pro.
Alle maskiner kører i døgndrift.

Problemet er at den ene klient (som jeg vil kalde XP-maskinerne fra nu af) efter at have kørt et døgnstid pludselig får en MEGET langsom tilgang til netværksdrevet på serveren.
Det kan tage 1-2 min at åbne et almindelig word-dokument.
Hvis man lader maskinen køre forsvinder fænomenet af sig selv efter adskillige timer (f.eks. hvis det er sidst på dagen, og man lader maskinen stå til næste morgen).

..?!?!?

Er der nogen der har hørt om noget lignenden?

Jeg har prøvet at tilgå samme dokument fra den anden klient når den første giver problemer, og den åbner det lige så hurtigt som den plejer.

Serveren ser ikke i samme periode ud til at være synderligt belastet, CPU-forbruget er kun 2-10%, og ramforbruget omkring 1GB (serveren kører også Exchange så ramforbruget er altid lidt højt)

Jeg har set at man kan sætte en timeout på netværksdrev, og har på serveren sat denne til "uendelig", så det skulle ikke være dér der er problemer.

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. juli 2003 - 09:04 #1
Hmmm... det kunne lyde som et nærværksproblem. Jeg har aldrig hørt om noget lign. der skyldes software.

Er der installeret SP1 på XP?

Når problemet er der, så må du prøve at teste hastigheden på anden måde.

Har du evt. mulighed for at forbinde til en anden klient og overføre noget derfra? Hvis det også er langsomt, vil jeg gætte på en halvdefekt port i hub/switch - alternativt netkort.

Hvis I har Intel eller 3COM netkort findes der testværktøjer der kan teste om netværkspakker sendes/modtages korrekt. Dette kunne nok være en god idé at anvende, når problemet opstår næste gang.

JP
Avatar billede fischer Nybegynder
31. juli 2003 - 09:12 #2
Begge klienter har installeret alle servicepacks og andre sikkerhedsopdateringer.
Jeg har forsøgt at teste på anden måde, f.eks. ved at tilgå samme fil fra den anden klient og den oplever ikke problemer.
Begge klienter er sluttet til en switch der er sluttet til en hub i serverrummet som serveren er sluttet til.
Jeg har prøvet at tage et andet netværkskabel fra klienten og sætte i et andet stik i switchen, og det er samme resultat...

Hvilke værktøjer er der tale om? Har du et link?
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. juli 2003 - 11:44 #3
Jeg bruger kun Intel kort (lidt dårlige erfaringer med 3COM). Intels værktøj hedder ProSet II.

Der er et issue vedr. XP SP1 og SMB signing, men jeg mener ikke umiddelbart, at det er det, der modsvarer dine problemer.

JP
Avatar billede msskov Nybegynder
06. august 2003 - 14:01 #4
Jeg har haft et ligende problem, dog med windows 2000 Pro. Begge ws'er var tilsluttet en switch og switchen var tilsluttet en hub til vores novell server. Problemet forsvandt efter at jeg havde erstattet switchen med en hub. Der var ingen fejl at se når de 2 ws'er snakkede sammen !

MS
Avatar billede pkb Nybegynder
19. august 2003 - 13:33 #5
prøve at opdater driver til netkort og tænd/sluk switch
Avatar billede fischer Nybegynder
19. august 2003 - 13:43 #6
Jeg har fjernet switchen fra netværket og nu drøner det derudaf.
Meget mærkeligt at en switch og en hub ikke kan køre fornuftigt sammen
-ikke lige hvad jeg har læst mig til :-)