Avatar billede magus Nybegynder
13. december 2000 - 09:03 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

*** HJÆLP - AKUT*** - 15 minutter om at åbne et dir...

Jeg sidder med en NT IIS4 som er begyndt med at tage op til 10/15 minutter for at loade et program eller åbne et libr.
virus er kontrolleret, mailserver etc. er stoppet, performance er ok, mht. processorkraft er der kun anvendt ca. 15- 20 % - mht. user.dat og system.dat anvendes af serveren og kan ikke kopieres....

Da jeg skal have kopieret flere ting fra regedit/IIS over på anden hdd, vil det på den måde tage flere dage.
1. hvad kan der være galt mht. den lange tid (hdd fejler ikke noget)?
2. hvordan kan jeg overføre data fra regedit f.eks. usermgr., dns, IIS etc. uden at skulle ind i regedit.?
Det skal siges, at serveren har kørt i ca. 3/4 år med samme konfiguration uden problemer, men i søndags havde en af vore kunder besøg af hackere som ændrede hans forside mv. og siden har det været galt.

Håber på hurtig respons
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 09:23 #1
med henhold til at overføre data fra regedit. så kan det ikke lade sig gøre! du skal ind i regedit hvis du vil have noget pillet ud!
Har du prøvet at genstarte den? det kan være pga den har et eller andet hængende.
Hackeren kan godt have lavet noget ved serveren, men det er ikke sikkert.
Avatar billede magus Nybegynder
13. december 2000 - 09:30 #2
Jeg er godt klar over at jeg normalt skal ind i regedit, men jeg håbede at der måske var en anden mulighed.
Det er nu 12 minutter siden, at jeg satte en søgning igang (DNS) på hkey_local_machine og den søger stadig...
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. december 2000 - 09:42 #3
Der findes programmer som kan læse NTFS, som startes fra en boot-disk. Så kan du kopiere filerne ud, som på W95/98. Jeg husker ikke hvad programmet hed som jeg anvendte, men :

Nogle kan hentes her:
http://www.forensics-intl.com/suite9.html

Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 09:42 #4
så skal du se om der findes et program til det! du kan prøve at kigge på www.tucows.com!
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 09:43 #5
der er et program der hedder ntfs for win98 og ntfsdos hvis du vil kopiere gennem win98!
Avatar billede k_la Nybegynder
13. december 2000 - 09:53 #6
Har du mulighed for at komme til serveren via en anden Windows nt over net ? - hvis ja kan du så åbne disken c$ (eller d$) volumen ? - tager det lige så lang tid at åbne en fil andre steder fra ?.

Avatar billede magus Nybegynder
13. december 2000 - 10:21 #7
Hvis jeg sætter den pågældende disk som slave med en anden master-hdd med NT styresystem, så er der ingen problemer med den oprindelige disk - den kører perfekt, men når jeg sætter den tilbage som master så går det galt igen.....
Avatar billede k_la Nybegynder
13. december 2000 - 10:29 #8
Tager det lige så lang tid at åbne en fil over net, når disken er master som når du tager fat i den via en anden disk ?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 10:44 #9
har du prøvet at køre chkdsk på disken???
Avatar billede magus Nybegynder
13. december 2000 - 10:53 #10
jeg har prøvet både chkdsk + chkdsk /f - men nu har vi fået lokaliseret hvad der er galt - det er lsass.exe som hackerne har sørget for bruger al den CPU-time som er ledig efter services etc. er brugt - nu skal vi så bare have fundet ud af hvad jeg skal gøre for at stoppe det som de har efterladt sig......;(
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 10:56 #11
er du sikker på at det ikke er en fejl i et eller andet program, og at det er det der gør det! men ellers gå ind i regedit, HKEY_LOCAL_MACHINE\\Software\\Microsoft\\Windowsnt\\CurrentVersion\\Run eller Runservices der kan du sikkert finde den! mener stien hedder det! men ellers er det noget lignende!
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 11:00 #12
det kan også være at det er en service der kører. Gå ind i kontrol panelet og vælg services, derfra kan du så slå services fra hvis det er der den er galt!
Avatar billede magus Nybegynder
13. december 2000 - 11:11 #13
Både og, så vidt indtil nu, så regner vi med, at hvis vi i første omgang slår RPC fra i services, skulle vi kunne arbejde på serveren og få de nødvendige data ud og så må vi få strippet maskinen for hvad vi kan se ikke skal køre og derved håbe at vi får ram på det som hackerne har efterladt sig.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 11:12 #14
ja det må vi håbe i får! men en af de 2 steder er det med 80% chance at der er sket noget!
Avatar billede magus Nybegynder
13. december 2000 - 11:41 #15
Kan du sige mig hvorfor det ikke er muligt at stoppe: RPC service? - det går fint med RPC Locator..
Avatar billede k_la Nybegynder
13. december 2000 - 11:42 #16
Held og lykke med arbejdet, når i nu har lokaliseret problemet
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. december 2000 - 11:48 #17
højst sandsynlig da det er en vigtig service! prøv istedet at gå ind og sætte den til disabled i startup og så genstarte!
Avatar billede burningice Nybegynder
13. december 2000 - 19:29 #18
Well.. jeg tjekkede lige på min Win2k maskine (der er jo den smarte dependencies funktion)... Provides the endpoint mapper and other miscellaneous RPC services.
Hvis jeg kunne stoppe den, ja... så ville min computer sgu gå ned, that\'s for sure. Der er 17 andre services der er afhængig af RPC.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
14. december 2000 - 08:51 #19
jotak! det forstår jeg godt nu! :) så nu ved vi hvad MS gør når de vil have en blå skærm frem! :oþ
Avatar billede burningice Nybegynder
14. december 2000 - 14:25 #20
:D
Avatar billede magus Nybegynder
20. december 2000 - 19:22 #21
Hej igen
Vi gav op - efter at 25 af vore kunder fik besøg af Hackere (se bl.a. EB/side 47 fra i fredags) og hvor de efterlod vores server i en ubrugelig stand satte vi en ny Windows NT 5.0 op istedet og så håber vi, at den er lidt mere sikker den den \"gamle\" var - vi har da lov at håbe ;)
Tak for rådene, det var ikke din/jeres skyld at vi ikke kunne gøre brug af dem.

Med venlig hilsen
DK Web Online