Avatar billede anrs Nybegynder
30. juli 2003 - 15:35 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

valg af harddisk til bærbar

Jeg skal inden længe kører Linux på halvdelen af min dell inspiron 8200. Jeg har kun 20 Gb harddisk og skal opgradere. Jeg er i tvivl om hviken løsning jeg skal gå efter. Jeg ser følgende løsninger:
1: køb ny intern harddisk (og sælg den gamle)
2: køb ekstern harddisk
hvad kan I anbefale - evt. andre muligheder.
anrs
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 15:57 #1
Kan du overhovedet tilslutte en ekstern disk til den? Ved ikke om den har USB.
Avatar billede anrs Nybegynder
30. juli 2003 - 16:00 #2
2x USB haves
Avatar billede krusell Nybegynder
30. juli 2003 - 16:04 #3
2 USb stik eller USB2?
Hvis det ikke er USB2 (eller firewire) vil det gå udlideligt langsomt og kan næppe betragtes som en holdbar løsning.

Men (og nu har jeg ikke checket priser) en ny harddisk til din DELL bærbare bliver nok meget meget dyr.
Men det kan du jo lige checke og se om du har råd :)

Så sådan som jeg ser, kan ingen af tingene betale sig.
Avatar billede anrs Nybegynder
30. juli 2003 - 16:11 #4
60GB intern = 5.131kr - det havde jeg ikke lige regnet med!
det er til gengæld USB2 / & firewire
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 16:13 #5
Ekstern 20 GB disk hos Dell ca 3600-3700. Intern 30 GB disk ca 4600-4700 og 60 GB disk ca 5100-5200. Så det bliver dyrt. Dell har vistnok lavet det således, at du ikke bare kan købe den første den bedste disk og bruge, men du skal bruge deres egne. Ellers ville du kunne få 40 GB for ca 1000.
Avatar billede anrs Nybegynder
30. juli 2003 - 16:15 #6
den bedste løsning er måske en anden?
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 16:24 #7
Prøv at høre hos Dell, om det ikke er muligt at bruge andre diske. Nogle påstår man kan andre at man ikke kan. Hvis du kan bruge andre diske end Dell's så prøv på edbpriser.dk, der kan man få 40GB til ca 1000, 60 GB til ca 1500 og 80 GB til ca 2500.
Prøv eventuelt at spørge forhandleren af harddiske om de duer til Dell. Muligvis ved de det.
Avatar billede anrs Nybegynder
30. juli 2003 - 16:33 #8
hvad med muligheden med den eksterne harddisk - er det for langsomt? Jeg er umiddelbart mest lun på denne løsning da harddisken kan få en seriøs størrelse.
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 16:40 #9
Hvis det er USB2 du har på den bærbare, så kan du såmænd få en godt ydelse. Faktisk bedre end fra den interne disk. Så kan du få sådan en svend på 250GB for mindre end 2500.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608020
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 16:43 #10
Men er det kun USB 1.1 du har, så kan der maks overføres ca 1MB/s, det er meget langt fra de ca 45 MB/s USB 2 kan klare. Disken kan nok ovenføre noget der ligner 30-40MB/s.
Avatar billede anrs Nybegynder
30. juli 2003 - 16:53 #11
er lidt i tvivl om USB - USB2
Firewire = 1394 lille 4-kantet stik?? man kan vel bare bruge dette istedet
Avatar billede the_collector Novice
31. juli 2003 - 09:02 #12
Det kan du sagtens, bare kabinetet hvor drevet sidder understøtter Firewire.
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. juli 2003 - 09:12 #13
Jeg kan ikke forestille mig, at DELL anvender andre diske en alle andre. Det er i hvert fald standard 2½" IDE diske. De producerer dem ikke selv, så hvis de har "DELL" diske, så er de lavet hos Maxtor, Seagate eller en anden med en OEM firmware.

Hvad sider info om disken under Enhedshåndtering?
... eller hvis det er linux, så ... øh ... der hvor man nu udlæser det :-)
Avatar billede anrs Nybegynder
31. juli 2003 - 09:22 #14
Harddisk: HITACHI_DK23EA-30
USB:
Intel(R) 82801ca/cam USB Universal host controller - 2482

Intel(R) 82801ca/cam USB Universal host controller - 2487
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. juli 2003 - 09:26 #15
Så vil jeg tro, er det da bare at smutte ud og købe en ny.
Det er en standard disk. Hvis du søger på google, vil du se, at den har været anvendt i Compaq, Toshiba osv....

Dog skal du lige passe på, hvor meget varme den nye udvikler... Spørg en *kompetent* forhandler, om den nye du kigger på udvikler mere eller mindre varme (vær opmærksom på om det er 4200 eller 5400 RPM diske).

Desuden skal du være opmærksom på, hvor stor disk du kan sætte i maskinen. Hvis dell sælger en 60GB, så kan du naturligvis også bruge det.

JP
Avatar billede anrs Nybegynder
31. juli 2003 - 09:29 #16
størrelsen af disken - gælder der også en begrænsning for eksterne diske?
Avatar billede arentoft Nybegynder
31. juli 2003 - 09:42 #17
Jeg har selv en Dell Inspiron 8200, og den har firewire stik - så den eksterne løsning er absolut en mulighed.