Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 14:44 Der er 16 kommentarer

hente tekst fra mysql via php

Jeg har indtil nu brugt asp og access, men er nu gået over til mysql og php og har dermed lavet en php side som henter data fra mysql db. Det virker fint med phpsiden. og skriver jeg stien til phpsiden udskriver den dataene korrekt men hvad gør jeg galt. Der bliver ikke udskrevet noget i tekstfeltet i flash?...

onClipEvent (load) {
loadVariables("stinavn.php","this");
}

onClipEvent (data) {
    _parent.tekstfeltnavn.htmlText = variabel;
}

Er der nogen der kan komme med et eksempel eller et link til en flashfil, hvor der i et tekstfelt bliver hentet data fra en phpfil som igen henter data fra en mysql database?
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juli 2003 - 15:04 #1
hvordan ser din php fil ud?

husk at data skal skrives som

?var1=værdi1&var2=værdi2& osv...

---

skal lige finde link til et tidligere spm mig og "pyroman" har besvaret!

Morten
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 15:26 #2
min php fil er ok og skriver jeg stien i browseren virker det fint
http://www.vejengaestgivergaard.dk/php/takeaway.php

Nu mangler jeg bare at skrive det korrekt i flash. Skrifter jeg stien ud så den henviser til en aspside som henter fra en anden db virker det fint. Så man skal åbenbart skrive koden forskellig i flash om du tilgår en asp eller php
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juli 2003 - 15:31 #3
som det står der vil det ikke virke...

det skal være:

?takea=Dansk bøf med bløde løg, kartf, rødbeder og skysc......kr. 65,00

Morten
Avatar billede thulstrup Nybegynder
29. juli 2003 - 15:38 #4
Prøv at tilføje 'this', altså:
_parent.tekstfeltnavn.htmlText = this.takea (eller hvad din variabel nu hedder);

eller som dea_pg siger tilføje et ? (jeg plejer nu at bruge &):
print "&takea=" . utf8_encode($teksten);
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 15:44 #5
jamen jeg bruger jo kun php til at hente data med i selve php filen. Flash bruger vbscript.

Nu hvor jeg er vant til asp er det måske bedre at få hjælp til hvordan jeg connecter dreamweaver op mod mysql hvis jeg skal bruge asp. Det virker ikke som det gør med php.... Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 15:45 #6
ang. ?takea=Dansk bøf med bløde løg, kartf, rødbeder og skysc......kr. 65,00

flash henter jo tekst fra variablen takea så det dur vel ikke at det så hedder ?takea
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 15:48 #7
Vil du ikke prøve at lave en flashfil hvor du har et tekstfelt som henter tekst fra
http://www.vejengaestgivergaard.dk/php/takeaway.php

variablen er takea
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 15:54 #8
Er der nogen der vil lave en flashfil som har et tekstfelt der henter tekst fra
http://www.vejengaestgivergaard.dk/php/takeaway.php

variablen er takea

mail det til poul@pixit.dk
Avatar billede thulstrup Nybegynder
29. juli 2003 - 16:09 #9
Hvis du gør sådan her skulle det gerne virke:

ActionScript:

//
// opret tekstfelt til indholdet
createTextField("indhold_txt", 1, 0, 0, 700, 0);
with (indhold_txt) {
    autoSize = true;
    multiline = true;
    html = true;
    wordWrap = true;
}
//
// hent teksten fra databasen via loadVars
tekst = new LoadVars();
tekst.load("takeaway.php&nocache="+new Date().getTime());
tekst.onLoad = function(success) {
    if (success) {
        indhold_txt.htmlText = this.indhold;
    } else {
        indhold_txt.htmlText = "Ups! Det ser ud til at der er sket en fejl.";
    }
};

PHP:

<?php

// inkluder config filen (database detaljer)
include_once("config.php");

// inkluder funktioner filen (ofte brugte funktioner)
include_once("funktioner.php");

// opret forbindelse til serveren (fra funktioner filen)
openConnection();

// opbyg forspørgelsen
$query = "SELECT * FROM takeaway";

// udfør forspørgelsen
$resultat = @mysql_query($query);

// antal rækker
$antal = @mysql_num_rows($resultat);

// hvis forspørgelsen var ok og der er mindst en række...
if ($resultat && $antal > 0){

    // opret variabel der skal indeholder teksten
    $indhold = "";
    $indhold .= "<font face=\"verdana\" size=\"12\" color=\"#000000\">";

    // for hver række retuneret fra forspørgelsen...
    while($row = mysql_fetch_array($resultat)){

        // tilføj teksten til outputet
    $indhold .= $row['raekkeNavn'];
    $indhold .= "<br>";

    }

    $indhold .= "</font>";

    // fjern dobbelt mellemrum
    $indhold = ereg_replace("\r\n", "\n", $indhold);

    // send nyhederne tilbage til flash
    print "&indhold=" . utf8_encode(stripslashes($indhold));

}else{

    // fortæl flash at der ikke blev fundet nogle rækker
    print "&indhold=" . utf8_encode("Ups! Det ser ud til at der mangler at komme noget data i databasen.");
}

// luk fobindelsen til serveren (fra funktioner filen)
closeConnection();

?>
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 16:50 #10
har problemer med closeconnection på phpside
Avatar billede thulstrup Nybegynder
29. juli 2003 - 17:04 #11
closeConnection() er en funktion du selv skal oprette. Normaltvis ser det sådan her ud når du tilslutter til databasen:
$link = @mysql_connect($dbHost, $dbUser, $dbPass);

Og når du så vil lukke forbindelsen går du sådan her:
@mysql_close($link);
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 17:24 #12
kan ikke få det til at virke. Php filen udskriver kun &indhold= i browsere

Men er det ikke flashfilen det drejer sig om. Jeg har jo fået phpfilen til at udskrive data som min flash fil skal bruge.

min php fil udskriver følgende i browseren:
takea = Dansk bøf med bløde løg, kartf, rødbeder og skysc......kr. 65,00

min flashfil gør følgende:

onClipEvent(load){
loadVariables("http://www.vejengaestgivergaard.dk/php/takeaway.php", this);
}

onClipEvent (data) {
_root.polle.htmlText = takea;
}

Fortæl mig hvad der er galt. Det plejer at virke fint

er der en jeg må maile filen til som vil kigge på det og maile tilbage?
Avatar billede thulstrup Nybegynder
29. juli 2003 - 17:27 #13
send dem til rasmus@overdose.dk så tager jeg lige et kig på dem
Avatar billede pixit Nybegynder
29. juli 2003 - 18:52 #14
har sendt en mail til dig rasmus (cellb10ck)
Avatar billede pixit Nybegynder
31. juli 2003 - 18:57 #15
tak
Avatar billede thulstrup Nybegynder
02. august 2003 - 13:11 #16
Fik du det til at virke?