Avatar billede jones Nybegynder
29. juli 2003 - 13:32 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Projektor hvad skal jeg kigge efter ?

Hej.....

Mit fjernsyn røg en tur den anden dag... øv..
har i længere tid tænkt på at anskaffe en projektor...

Men hvad skal jeg kigge efter hvis jeg gerne vil havde en kvalitet der er præsentabel og op af de gode fjernsyn vi har i dag..... der er en del fremmedord når man kigger på diverse sider... men ved ikke helt hvor jeg skal være kritisk....
og hvad skal man ca. gi af penge for at få en i god kvalitet ?
Høre gerne fra nogen som selv har en projektor og bruger det som fjernsyn...
På forhånd tak.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 13:41 #1
Det afhænger af hvad du skal bruge den til.
Hvis du også vil projicere et skærmbillede far en computer, skal den f.eks. kunne klare ægte XGA.
Hvis du skal bruge den i dagslys, og uden at gardinerne er trukket for er lysstyrken vigtig.

Nogle kommer med en lille indbygget højttaler, men den lyd er altid for ringe, og er ikke til at holde ud at høre på.

Hvis du kun er interesseret i TV, så køb en SVGA projektor med en rimelig stor lysstyrke. De kan fås helt ned til 10000 kr. plus moms.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 13:45 #2
Hvis det kune er til film, er opløsningen ikke noget problem.

De to væsentlige faktorer er:

- Lumens - Dvs. hvor meget lys de projicerer. En lav lumensværdi betyder, at du kun kan se film i mørklagte rum og helst på "ægte" lærred. Har du en høj lumensværdi, kan du se klare billeder i fuldt dagslys. Vælg en projektor på mindst 1400 lumens.

- Støj - Projektorer udvikler meget varme. Dvs. de skal køles. De fleste projektorer larmer ganske forfærdeligt grundet de heftige blæsere. Langt de fleste - specielt billige - projektorer, egner sig IKKE til hjemmebiografen, med mindre man kan have den i en lydisoleret kasse. Sørg for den er UNDER 30db.

Umiddelbart vil jeg anbefale en Philips bSure SV2. Den har 1500 Lumens og larmer med 27db. Prisen er iflg. edbpriser.dk 18.413,-
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 14:10 #3
Der er i øvrigt for tiden msnge, der udskifter deres SVGA-projektorer med XGA-projektorer. Man kan derfor rede sig en god billig brugt projektor mange steder.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 14:16 #4
Pas på med at købe brugt. lyskilden på brugte projektorer kan ofte være så ringe, at den ikke engang leverer halvdelen af det lys den burde.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juli 2003 - 20:55 #5
Disse krav vil jeg anbefale at den projektor du køber skal overholde:
Ansi Lumen: Min. 1000 - helst 1500.
opløsning: 800x600 - helst 1024x768.
Støj: ikke over 30 Db.

P.s. husk på at hvis pæren ryger i en projektor så er prisen 4 - 5000 kr. for en ny.

P.s. støtter nanoqs forslag om bSure SV2 :) (som MINIMUM)
Avatar billede asfgsf Nybegynder
21. august 2003 - 12:29 #6
Og det er vigtigt at du køber at ordentligt filmlærred, jeg har købt et Black-Line fra www.qualityscreen.dk, det er bare fedt, det må gerne være stort men ikke for stort øjene skal jo også følge med.
Avatar billede andersvrist Nybegynder
08. februar 2004 - 17:39 #7
panasonic pt-ae500