Avatar billede kentj Nybegynder
12. december 2000 - 19:14 Der er 12 kommentarer

Recover flash BIOS

jeg har en maskine med en Phoenix bios  ver 4.04 det er et micronics rev 09-00210 bundkort.
mit problem er at min bios er blevet ødelagt da jeg skulle opgradere min bios der kom et strømsvigt så min bios er helt væk jeg har set at man med en diskette kan recover sin bios men kan man også gøre det med flash bios
Avatar billede tk-xylen Nybegynder
12. december 2000 - 19:21 #1
Øøøh det lyder sgu lidt somom at du er udei noget skidt der! Du kan kun restore din BIOS på én måde og det er ved at flashe den fra DOS. Så hvis du ikke kan komme ind i din DOS er du totaly fucked!
Avatar billede fido82 Nybegynder
12. december 2000 - 19:49 #2
du skal ud at have fat i en ny BIOS, eller en der har en brænder, så han kan flashe din BIOS, med den rigtige fil...
Mener at en ny BIOS ligger omkring 2 - 300 Kr.
Avatar billede jj2 Nybegynder
12. december 2000 - 20:20 #3
>>kentj

Prøv at overvej følgende muligheder hvis du ikke kan boote med en start-diskette i FDD på din computer:

1. -Hvis din BIOS-Chip er loddet på bundkortet, skal bundkortet muligvis indsendes til fabrikken? -Du kan altid spørge efter en ombytningspris, hvis de tilbyder denne mulighed?

2. -Hvis BIOS-chip sidder i en sokkel kan den udskiftes forholdsvis let. -Så skal du blot have bestilt en ny. -Måske kan din lokale service-værksted hjælpe dig. -Husk altid at spørge efter prisen på reparation, hvis det betyder noget for dit valg?

3. -Undersøg din bundkortmanual for oplysninger om bios. -Eller kontakt forretningen, hvor du købte computeren.

Håber det hjælper?

MVH
jj2

Avatar billede msmows Nybegynder
13. december 2000 - 17:04 #4
Fortvivl ikke. Fjern alle kort og drev, undtagen diskettedrevet, sæt et gammel ISA skærmkort i, og der er en god chance for at du kan komme i kontakt med maskinen.
Ellers kan man lave en bootbar diskette indeholdende flashprogrammet og biosfilen. Kald flashprogrammet i autoexec.bat. Se evt. nærmere på bundkortsfabrikantens hjemmeside.
Avatar billede fido82 Nybegynder
13. december 2000 - 18:02 #5
hvorn vil du gøre det, hvis BIOS er smadret, ka den jo ik finde FDD, eller ISA portene
Avatar billede msmows Nybegynder
13. december 2000 - 21:19 #6
Faktisk kan den det. I hovedparten af moderne bios er der det man kalder en bootblok (et par kb der ikke berøres af en opflashning eller fejlflashning), netop til at løse det omtalte problem.
Avatar billede caf_exe Nybegynder
14. december 2000 - 12:47 #7
msmows har ret:
det er det enste at gøre og der vikre for det medste
Avatar billede hhp Nybegynder
29. marts 2001 - 00:32 #8
Hvis han nu havde kunnet boote op, havde vi ham ikke her, så havde han bare flashed igen.
Ny bios eller nyt motherboard, er selv i samme situation, tillykke med det!!!
Avatar billede jeri Nybegynder
29. april 2001 - 18:12 #9
Hvad hvis der ikke er ISA slot men kun AGP/PCI i maskinen?
Avatar billede hhp Nybegynder
29. april 2001 - 19:29 #10
Jeg redede mig selv med en del held, jeg fandt et bundkort mage til, tog biosen ud, satte den i mit eget bundkort, startede comp. op med en startdisk. med aflash, tog biosen ud, satte min egen ødelagte i og flashede, et såkaldt hotplug, og det virkede, ellers er det bare at henvende sig til producenten og købe en ny biosklods
Avatar billede jeri Nybegynder
29. april 2001 - 19:59 #11
Jeg har fået løst det, På mit ASUS K7V-T bundkort er der en jumper hvor man kan sætte den til at bruge \"manuel\" opsætning. Den satte jeg til og så startede maskinen op hvorefter jeg fashede bios og så var den i vinkel.
Avatar billede hhp Nybegynder
29. april 2001 - 21:18 #12
Tillykke med det!!