Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 17:14 Der er 29 kommentarer og
3 løsninger

Win2000 nægter at installere skærmkort/Acer77c

Jeg har installeret Win2000 på en maskine med en Acer77c skærm.

Jeg har hentet skærm-driverfil fra BenQ's hjemmeside (som har overtaget supporten af Acer-produkter) og har ved selvsyn konstatetet at 77c-modellen står i driveren.

Jeg har prøvet alle omveje for at få skærmdriveren installeret men, Windows vil ikke acceptere at driveren dur til skærmkortet, og Windows vil åbenbart heller ikke plug&play-installere skærmen med en standarddriver.

I enhedshåndtering står skærmkortet med gult ! og med med resourcekonflikt. Konflikten er med ALI M1541 PCI to AGP Controller.

Skærmbilledet er generelt ok men opdatering af musen på skærmen halter meget bagefter når maskinen skal "lave meget", og det er ret irriterende. Muse-driveren bør være ok.

Problemet har uløseligt drillet mig længe derfor de 100 point.
Avatar billede linvale Nybegynder
27. juli 2003 - 17:21 #1
"ALI M1541 PCI to AGP Controller"
Det jeg vil forslå er at flytte dit skærmkort til en anden slot på dit bundkort. I mange tilfælde kan det være nok.
Fjern driver-->flyt skærmkort-->installer driver igen.

Det kan i de fleste tilfælde klare det.

Håber det virker, men leder efter andre løsninger
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 17:26 #2
linvale: det kan godt være jeg spørger lidt dumt nu...

så vidt jeg ved (det er min brors maskine) så er det ikke et løst grafikkort men et skærmkort som sidder (fysisk) i skærmen, og dermed ikke flytbart.

Er jeg helt forkert på den ud fra din mening ?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 17:34 #3
Har i så fået installeret driverne til bundkortet?
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 17:42 #4
fromsej: ja det mener jeg men du gør mig nu aligevel lidt usikker
:-) på om de er opdaterede, så jeg må hellere checke med bundkortets hjemmeside.

Bær over med mig hvis det varer lidt inden jeg kommenterer jeg igen, så er det fordi jeg har været lukket ned.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 17:47 #5
Du kan slå Plug and Pray fra under administration->Tjenester, det kan måske hjælpe.
Fjern derefter skærmen i enhedshåndtering, genstart, nu leder windows ikke efter P&P hardware, hvilket burd give dig mulighed for at installere driveren manuelt.
Ellers skal du nok i BIOS og se om du kan flytte en af enhederne over på en anden IRQ.
Avatar billede linvale Nybegynder
27. juli 2003 - 17:58 #6
"linvale: det kan godt være jeg spørger lidt dumt nu...

så vidt jeg ved (det er min brors maskine) så er det ikke et løst grafikkort men et skærmkort som sidder (fysisk) i skærmen, og dermed ikke flytbart.

Er jeg helt forkert på den ud fra din mening ?"
så er det driveren til dit bundkort det er noget galt med. den skal måske opdateres. men eller det fromsej har fat i, med BIOS og flytte enhed.
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 18:25 #7
fromsej> jeg kan ikke slå P&P fra i adm./tjenester (STOP er ikke high-lighted) og jeg er logget på som administrator !
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 18:29 #8
Klik dig frem til tjenester find P&P igen, højreklik på P&P vælg deaktiver.
Jeg måtte også lige prøve for at kunne huske det.*S*
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 19:37 #9
fromsej> det går s.. ikke så godt
fandt P&P's deaktivering under "starttype" et par faneblade længere inde end din vejviser *S*. Havde store problemer med efterfølgende at genstarte og nu er "Enhedshåndterings" fuldstændig tom !
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 19:43 #10
det var også umuligt at starte Tilføj/Fjern nu ... !

så jeg har nu sat P&P til manuel aktivering og startet den igen.

Det brugte enhederne frem igen enhedshåndtering
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 20:35 #11
Øv, det var også et langskud, det skulle jeg vist have sagt til dig, min fejl.
Har du kigget i BIOS?
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 20:45 #12
Inden jeg roder med BIOS har du så evt. på forhånd et råd om hvilken enhed jeg skal flytte og/eller hvilke enheder/IRQ jeg bestemt ikke skal pille ved ?
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 20:50 #13
Jeg har jo hentet en BIOS + Flashprogram. Hertil har jeg fra bootdisk.com downloaded en 98SE-disk (W2K-disken var i 4.exe-filer uden vejledning !, derfor 98) men der ligger så meget på at der ikke er plads til den nye bios og flashprogrammet.

På bootdisken ligger en SETRAMD.BAT på 1,38K - den har jeg da ikke brug for til opdatering af BIOS - vel ?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 20:51 #14
Det bedste råd i BIOS er "Kun en ændring inden genstart."
Hent programmet Aida.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Kør det, klik dig frem til Enheder->Enhedsresourcer, der kan du se hvilke IRQér der bliver brugt af hvad, det kan måske hjælpe dig videre.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 20:55 #15
Rolig nu.
Den bootdiskette skal du fjerne alt fra undtaget command.com, IO.sys og Msdos.sys, derefter lægger du flashprogram og BIOS filen over på disketten.
Husk at tage backup af din gamle BIOS, hvis du får chancen.
Omdøb evt BIOS filen til et nemt navn.
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 20:56 #16
Har i øvrigt opdateret bundkortets AGP-driver uden at det hjalp.

Jeg regner ikke med at sounddriver, IDEdriver og PowerManagerUnit har noget som helst med dette problem at gøre - eller ..... hva siger du/i ?
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 21:03 #17
Okay ro på og koldt vand i blodet, indtil jeg evt. får brug for den BIOS-backup som jeg evt. ikke fik mulighed for at lave ... *S*.

Nå, til bidet - jeg hopper af lidt nu og kigger først på AIDA og IRQ'erne. Hvis ikke det hjælper krydser jeg nok fingre og prøver BIOS-updatering.

Tales ved senere - måske fra en anden maskine *G*
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:08 #18
*S*
Det er bare farligt at flashe BIOS, så lad det være sidste mulighed.
Det kan godt være du skal prøve at installere/opdatere de drivere du nævner, det er altid svært at finde den præcise årsag til den dumme fejl der.
Sidst jeg oplevede den var det et netkort, det hjalp at flytte kortet til en anden sokkel.
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 21:22 #19
Hov der var jo måske noget...

Hele molevitten startede med en opgradering af netforbindelse med et nyt netkort, sååå... måske er du inde på noget der.

Jeg lover dig at jeg prøver både opdatering af de andre bundkortdrivere samt flytning af diverse kort, inden jeg lever livet farlig.t

Måske go'nat fra min side i dag - jeg ved ikke hvor meget jeg orker mere i aften, der er en lang arbejdsdag i morgen.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:24 #20
Bare tag det roligt, jeg hører fra dig når du er nået lidt længere.*S*
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 21:33 #21
Der er forøvrigt ingen IO.SYS eller MSDOS.SYS på 98BOOT-disken !
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2003 - 21:35 #22
De er der, de er bare skjulte :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:36 #23
Jo der er, slå vis alle filer til, slå vis ikke systemfiler fra, så er de der.
de er skjulte, men så bare flyt alle filer undtagen Command.com fra disketten.
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 21:48 #24
ja det vidste jeg jo godt hvis jeg havde tænkt mig lidt om, det er vist på tide at tænke alvorligt i gonat-baner inden det bliver helt gonat for PC'en !! *s*
Avatar billede martintin Nybegynder
27. juli 2003 - 22:24 #25
Har opdateret alle bundkortets drivere. Forsøgte bagefter igen at få Windows til at acceptere skærmdriveren ... og nu skete der noget nyt.

Windows nægter stadig pure at godkende driveren hvis jeg forsøger at opdatere enhedsdriveren direkte valgt som en skærmdriver men,...

hvis jeg forsøger at opdatere som "en anden enhed" vil Windows godt - for første gang - åbne den valgte Acer-driverfil og jeg kan vælge modellen Acer 77c, men ... installationen afbrydes med meldingen at der ikke er valgt en "funktionsdriver" til enheden ..!!

Hvad s.... er nu det for noget ?
Avatar billede martintin Nybegynder
28. juli 2003 - 21:50 #26
Statusrapport: Problem ikke løst.

Har prøvet alle de gode råd. Opdateret drivere, flyttet IRQ'ere, flyttet/byttet kort i slots osv.

Situationen er stadig den at Windows stopper installationen af skærmkortdriveren med meldingen "Installationen mislykkedes fordi der ikke er valgt en funktionsdriver til enheden" !!!

Har pt. opgivet kampen, men optager den igen for ellers gir min bror ikke aftensmad og -kaffe igen, så jeg er stadig meget interesseret i gode råd.
Avatar billede fromsej Praktikant
28. juli 2003 - 22:09 #27
Det var sa.... til problem, så må der desperate metoder til.
Alle kort undtaget skærmkortet ud af maskinen og fjernes i enhedshåndtering.
Fjern også skærmkortet i enhedshåndtering, genstart og se om den så æder det.
Avatar billede martintin Nybegynder
28. juli 2003 - 23:38 #28
Har pt. forladt den "synkende" PC-flåde, men næste gang jeg entrer skuden igen prøver jeg desperado-metoden *S*

Foreløbig tak for interessen.
Avatar billede martintin Nybegynder
14. november 2004 - 14:44 #29
fromsej: vil du ikke lige lægge et "svar".

Jeg er ved at rydde op på min konto.
Problemet blev ikke løst, men i mellemtiden har min bror fået anden maskine.

Jeg vil dog gerne takke jer for ulejlgheden med 10 p til linvale og 40 p til dig - håber det lyder rimeligt i jeres hoved.

mvh
martin
Avatar billede fromsej Praktikant
14. november 2004 - 14:46 #30
Det gør jeg da lige så.*S*
Avatar billede martintin Nybegynder
14. november 2004 - 14:54 #31
afsluttende pointfordeling
Avatar billede fromsej Praktikant
14. november 2004 - 15:32 #32
Takker for point.*S*