Avatar billede anykey Nybegynder
26. juli 2003 - 19:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Wine x11drv.dll problemer

Jeg har kompileret mit winex med --enable-opengl og --prefix=/usr/local/
Problemet er, at når jeg prøver at wine'e noget kommer den med følgende fejl:
#wine hl.exe
fixme:cdrom:CDROM_GetIdeInterface CDROM device major ID 11 not supported
err:module:BUILTIN32_dlopen failed to load .so lib for builtin x11drv.dll: /usr/local/wine/lib/libx11drv.so: undefined symbol: XRRConfigSizes
Could not load graphics driver 'x11drv'
err:win:GetDesktopWindow Wine init error: either you're trying to use an invalid native USER.EXE config, or some graphics/GUI libraries or DLLs didn't initialize properly. Aborting.
Den første fejl med cdromdrevet tror jeg godt, vi kan se bort fra - selve problemet ligger i x11drv.dll'en, som den åbenbart ikke vil loade, men hvorfor??
Andre har haft lignende problemer fx:
http://www.winehq.com/hypermail/wine-users/2001/11/0660.html

Håber på snarligt hjælp!
Avatar billede jenzian Nybegynder
29. juli 2003 - 12:45 #1
Først:
  Check din gcc version og din linker

Husk at bl.a. at opdatere din /usr/bin/gcc (et symbolsk link) til gcc-3.2 eller 3.3
Når du har gjort det så check at gcc -V giver den nye version
eventuelt: apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade

har du husket at køre en "make uninstall" først?

Derefter:
  Der kan være fejl i din wine distribution. Jeg benytter altid den nyeste fra wine cvs.
  Der står på downloadsiden hvordan du får fat i den ... Hvis du har mod på det, kan du også downe den nyeste WineX - du bliver desværre også nødt til at compilere denne fra source hvis du ikke vil betale.

Sidst men ikke mindst:
  wine.config er roden til alt ondt :)
  Hvis du gransker den igennem og ikke finder nogen fejl, kan jeg godt prøve at fremsende min egen, btw. jeg kører Debian Unstable hvis det gør noget.

PS: Husk at checke dine libs - i filen /etc/ld.so.conf skal der være to linjer der hedder /usr/local/wine/lib og /usr/local/lib. Disse er meget vigtige. Hvis du bliver nødt til at tilføje dem, så husk, som altid, at køre ldconfig.

Happy Gaming
Avatar billede jenzian Nybegynder
30. juli 2003 - 21:17 #2
Lige en lille ting:

Nogle gange kan wine uninstall godt være lidt drilsk. Så bliver du nødt til at slette filerne manuelt... Men det er heller ikke noget problem :)

I en shell:
#cd /usr/local/lib <- Dette er her hvor den plejer at installere libs
#rm -rf wine*

så skulle libs være slettede - nu kan du så tage den spritnye fra winecvs:

(stadig i et konsol vindue)

#cd /home/snotabe
    ^^^^^^^^^^^^^  Udskift dette med dit eget homedir

#export CVSROOT=:pserver:cvs@cvs.winehq.com:/home/wine
#cvs login

så spørger den om et pass, her skriver du bare "cvs" (uden klytter) og trykker på enter. Tilbage igen ved prompten:

#cvs -z 0 checkout wine

Nu tager det en rum tid hvor den downloader wine...

...

Jaah endelig færdig - nu skal den bare kompileres og installeres

#cd wine <- Dette directory lavede cvs selv da den downloadede

#make depend && make

Så skulle den crunshe nogle c og c++ filer... - Det tager omkring 20-25 min. på en athlon 1800+... Det er meget sjovt at se på at filerne fiser af sted nedover skærmen (hvis du ikke finder dette så interessant kan du jo altid gøre som INSTALL filen siger: Take a lunch or two :)

Sidst, men slet ikke mindst skal det jo også installeres:

#make install    (Bør jeg sige at man skal være root ? :)

Nu kan du wine alt det du vil (eller whine i cs - men det er noget ganske andet ;)

PS: Til dem der ikke kan huske hvordan man starter cs rigtigt så er her hvad man skal skrive: (smid det ind i en "startcs.sh" og chmod +x "startcs.sh" - så kan du jo altid lave en genvej til det i KDE eller GNOME)

#/bin/sh
cd /home/viggo/spil/Half-Life    # <--- Erstat dette med dit HL directory
wine hl.exe -- hl.exe -console -game cstrike

Det var det - Happy Gaming - Noch Ein Mal

besøg endvidere http://lhl.linuxgames.com/ - de har et fedt forum - spørg om alt angående wine og hl