Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 13:29 Der er 37 kommentarer og
4 løsninger

fejl ved lokal netværk

Goddag Eksperter!

Vi har 4 computere sat til et switch og vores adresser er:

resten er ikke sat..

Det burde ikke være nødvendigt og er det egentlig heller ikke, men en af computerne kan de andre ikke finde, og denne computer kan heller ikke finde de andre...

Det vil sige at de 3 af computerne (med henholdsvis
Windows 2000
Windows XpPro
Windows XpHome) godt kan finde hinanden...

Den sidste har også Windows XpHome, men kan som sagt ikke finde de andre... Hvorfor??

Vi har ikke internet og derfor er netværket sat op som det er..

>Jeg har et kabelmodem, så jeg har lige hurtigt skiftet netkabel for at kunne oprette dette spørgsmål..<

Hvad er der galt??

Svar hurtigst muligt..
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2003 - 13:33 #1
Du har sat i dem i samme arbjedsgruppe ikk!
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 13:37 #2
(ja)
Hans netværksti er ikke tilgængelig, står der...

Hvad gør vi?
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2003 - 13:45 #3
Du har ikke nogen router ? (og hvor mange ip-adresser får du tildelt
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2003 - 13:47 #4
kan den Computer komme på nettet!
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 13:59 #5
Vi har ikke internet, og nej vi har switch...

Læs hvad jeg har skrevet i spørgsmålet...
Avatar billede langthjem Nybegynder
26. juli 2003 - 14:00 #6
Du skal gå ind i: Kontrolpanel > Netværk > Min forbindelse (Eller hvad den nu hedder) > Egenskaber > Avanceret og fjern så krydset i boksen med firewall.
9 ud af 10 gange er dette grunden til at du ikke kan danne et lokalnetværk.
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2003 - 14:04 #7
Det var nu mere for at teste om netkortet virkede!!
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 14:19 #8
Det virker ikke.. alt firewall er sat af så vidt vi kan se.. der er stadig ikke adgang til hans computer (netværkstien blev ikke fundet osv..)

Den computer med win2000 kan godt finde arbejdsgruppen men kan ikke komme ind..
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 14:19 #9
Kan det være netkortet det er galt med?
Avatar billede langthjem Nybegynder
26. juli 2003 - 14:21 #10
Næste forsøg er at du aktivere gæstekontoen på den maskine der ikke vil være med.
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2003 - 14:22 #11
ja der kan godt være fejl på netkortet! det var derfor jeg ville om i kunne sætte det til nettet.

Det med at win2k ikke kan komme ind på de 2 andre comoputere er fordi at brugere på win2k ikke er oprettet på xp computerne
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2003 - 14:23 #12
langthjem -> mener du ikke nærmere på alle de andre computere!!!! for ellers gør det da ingen nytte
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 14:39 #13
langthjem- jeg kan ikke tjekke netkortet på andre måder kan jeg?

det er fordi at mit internet kun er aktiveret på min egen com..

Hvad gør jeg?

Det med gæstekontoen, hvad skal det hjælpe?
og skal jeg aktivere den på alle computere?
Avatar billede langthjem Nybegynder
26. juli 2003 - 14:39 #14
Jeg mener bare at siden det er den eneste der ikke kan komme på, er det højst sandsynligt at den (gæstekontoen) er slået fra på denne, men ja, den skal være slået til på alle maskinerne. Tjek lige om der er aktivitet på det netkort som ikke vil forbinde!
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 14:45 #15
Der er aktivitet på netkortet..
Avatar billede langthjem Nybegynder
26. juli 2003 - 14:48 #16
Hmm... nu begynder det at blive tricky, har du prøvet at dele nogle mapper på den "dårlige" maskine? Alternativt, se om du kan forbinde til \\[ip-adresse]\c$ med administrator kontoen... (Mangler erfaring med XP Home, så jeg ved ikke om den har en sådan!)
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 14:56 #17
Vi fandt ham ved at bruge Total Commander...
Nu kan vi godt finde hans com, men den er ikke tilgængelig?
Vi har oprettet en gæstekonto..

Hvad nu?
Avatar billede langthjem Nybegynder
26. juli 2003 - 16:35 #18
I skulle ikke oprette en gæstekonto, der er en indbygget konto, det er den som skal aktiveres.
Avatar billede kim Nybegynder
26. juli 2003 - 17:55 #19
du kan tjekke om ip protokolen er sat rigtig op på den maskine som ikke kan se de andre ved at skrive ping 127.0.0.1 om se om du får svar.
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 18:08 #20
langthjem - vi aktiverede kontoen, undskyld for dårlig formulering.
kim - hvad skal der stå for at den er rigtig sat op?
Avatar billede kim Nybegynder
26. juli 2003 - 18:14 #21
der skal stå "svar fra 127.0.0.1"
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 18:17 #22
det gør der..

den svarer 3 gange eller sådan noget..

derefter går beskeden væk.. virker det så?
Avatar billede kim Nybegynder
26. juli 2003 - 18:19 #23
Ja så er tcpip sat rigtigt op
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 18:20 #24
ok..
er du på icq? (det er fordi du virker som om at du har forstand på det her, så det kunne være rart med mere direkte hjælp) :)
Avatar billede kim Nybegynder
26. juli 2003 - 18:22 #25
Den Windows XpHome som du ikke kan se logger du ind på den uden password ?
hvis ja så prøv at sætte et password på
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 18:24 #26
ok nu har jeg sat password på.. jeg prøver lige at se om vi kan komme ind på hans com nu..
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 18:28 #27
virker stadig ikke...

"Netværkstien blev ikke fundet" og
"... er ikke tilgængelig"
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 19:18 #28
står der når vi prøver at komme ind på den..
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 20:12 #29
Det er som om at der stadig er en slags firewall (på den fjerde com) på, selvom vi har taget den af...?

Vi kan godt finde den 4 com nu, men kan ikke komme ind på denne...
-Hvad kan der være galt når der står det med "netværksstien er ikke tilgængelig osv" ??
Avatar billede kim Nybegynder
26. juli 2003 - 20:28 #30
Den bruger og password som du logger ind med på Den Windows XpHome skal du prøve at logge ind med på en af de andre maskiner og se om du så ikke har adgang.
Avatar billede ladze Nybegynder
26. juli 2003 - 23:08 #31
jeg tror ikke helt at jeg forstår..?
Avatar billede kim Nybegynder
26. juli 2003 - 23:15 #32
Du skal oprette brugeren fra Windows XpHomeén på alle maskinerne og logge ind som brugeren fra Windows XpHomeén.
Avatar billede ladze Nybegynder
27. juli 2003 - 12:05 #33
Jeg har gjort det med brugeren på 1 anden com, og nu kan den fjerde com finde denne ene... Men den fjerde com kan ikke komme ind under den anden com nu?
og hvorfor kan den fjerde com heller ikke finde den anden com i spil..?

Jeg behøver vel ikke at gøre alt det med brugerne på samtlige computere hvis jeg bare vil tjekke det med en?

Jeg forstår det bare ikke... Hvorfor virker netværket med de 3 andre computere (uden alt det med brugere..) og så ikke lige med den sidste?? vi har jo taget firewall af..

????
Avatar billede kim Nybegynder
27. juli 2003 - 12:14 #34
Prøv så at oprette brugeren på alle de andre.
Avatar billede ladze Nybegynder
27. juli 2003 - 13:00 #35
vil det hjælpe? hvis ja, hvorfor?
Avatar billede bapnol Nybegynder
27. juli 2003 - 20:38 #36
Du siger at der på 2 af computerne er Windows XpHome !
Er det den samme Windows XpHome der er brugt ?
Avatar billede ladze Nybegynder
28. juli 2003 - 18:31 #37
Nej, det er det ikke..
Avatar billede bapnol Nybegynder
29. juli 2003 - 14:31 #38
ok ladze ! her skulle gerne være løsningen på dit problem !
på din Windows cd er der en mappe som hedder NETBEUI !
(Din XP CD:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI)
i den ligger der 2 filer NETNBF.INF & NBF.SYS !
Kopier NBF.SYS til C:\WINDOWS\system32\drivers\
&
Kopier NETNBF.INF til C:\WINDOWS\inf\
Du skulle nu have fået NETBEUI-protokol !
Det spøjse er at det skulle ikke være nødvendigt at installere protokollen !
men det skulle være nok at kopier de 2 filer som nævnt !
Avatar billede ladze Nybegynder
31. juli 2003 - 13:48 #39
tak bapnol... og undskyld at jeg først svarer nu..
ham vi skulle ordne det du skrev ved, tog desværre hjem inden og en ny kom til.. men næste gang vil jeg da prøve det...
Avatar billede ladze Nybegynder
31. juli 2003 - 13:49 #40
Bapnol får størstedelen af poinene fordi hans løsningen nok ville have virket, da jeg (vi) havde prøvet alt andet..
Avatar billede bapnol Nybegynder
31. juli 2003 - 17:48 #41
Takker !
Jeg skal nok lige tilføje at der efter min egen mening ikke logik i mit forslag ! (men ok ! som sådan er det jo tit med F...... Windows)
Men det var for mig selv det eneste der fik et netværk tilbage til en tilstand hvor alt virket igen !(Hmmmmmmm ?)
Mit problem var at pludseligt efter kort tids brug af en router kunne min 98se-98me godt se og bruge xp´s filer ! Men xp var blind/døv/osv.(Hmmmmmmm ?!!!)
Så efter i flere dage at have pillet ved opsætning-protokoller prøvede jeg det som sagt & vupti !!! XP KUNNE NU SE OG HØRE IGEN !!!
Men som sagt for mig selv at se ingen logik !?! men det virker !!!