Avatar billede hyperman Nybegynder
24. juli 2003 - 22:57 Der er 8 kommentarer

MRTG config fil

Hej alle

Jeg har fået installeret mrtg på min debian server, og det virker også fint. Problemet er bare at jeg ikke har kunne finde ud af at lave min egen configurations fil.... altså selve de statestikker de skal generere.

Jeg har læst noget med snmpwalk som man skal køre for at få de OID man skal bruge, passer det ?
Når jeg kører snmpwalk syntes jeg ikke at der kommer noget brugbart.

Kan i hjælpe mig igang med at lave mine egen statestikker, evt give mig et lille eksempel, som kan sætte mig lidt i gang...

:: Min snmpwalk -> http://www.piraten.dk/snmpwalk.txt

Hyperman
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. juli 2003 - 11:09 #1
nu har jeg kun prøvet det på windows, hvor man skal installere perl først.
derefter bruger man det program der følger med mrtg som hedder "cfgmaker"

jeg eksekverer den sådan her:
perl cfgmaker public@10.10.10.1 --global "WorkDir: c:\www\mrtg" --output mrtg.cfg
Avatar billede hyperman Nybegynder
25. juli 2003 - 12:54 #2
selve konfigurationen er i orden, og jeg har brugt cfgmaker, men det jeg skal bruge er hvordan man opbygger configurationen yderligere til at checke harddisk forbrug, ram forbrug og processor forbrug... Lige nu har jeg nemlig kun 1, hvor jeg har hugget config fra nogle andre...

Jeg ved at jeg skal have et OID fra SNMP, men hvordan får jeg fat i det ?

:: Min mrtg http://www.piraten.dk/mrtg/
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. juli 2003 - 13:04 #3
du kan ihvertfald læse lidt her: http://snmpboy.msft.net/
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. juli 2003 - 13:09 #4
jeg kan prøve at beskrive hvordan jeg gjorde da jeg ville overvåge en windows2000 server med en windows2000 pc:

på pc'en havde jeg et overvågningsprogram kaldet Whats Up fra Ipswitch. i det program var en grafisk SNMP browser. ved først at importere win2000 MIB filerne (downloaded fra http://snmpboy.msft.net/) til SNMP programmet kunne jeg grafisk browse mig frem til de relevante punkter (OID'er).

derefter tilpassede jeg en mrtg config fil udfra eksempler fra http://snmpboy.msft.net/ og de OID'er jeg havde fundet selv.
Avatar billede hyperman Nybegynder
25. juli 2003 - 13:52 #5
Jeg takker for svaret.... Jeg vil checke når jeg kommer hjem, om jeg kan finde nogle MIB's til min linux maskine og så prøve mig frem derfra, men det bør virke...
Jeg vender tilbage og giver point hvis det virker....
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. juli 2003 - 13:53 #6
helt i orden :-)
Avatar billede hyperman Nybegynder
25. juli 2003 - 19:06 #7
Jeg kan vel loade MIB har jeg fundet ud af, men jeg skal have fat i de forskellige OID's som jeg kan smide i min konfigurationsfil...
Nogen der har en måde jeg kan skaffe dem, for det er det eneste jeg mangler... resten af konfig kan jeg sagtens klare selv..
Avatar billede lopper Nybegynder
10. februar 2004 - 11:58 #8
Ja det er let nok du skal bare bruge en mib browser.
Her er en Getif kan du hente her fra du kan også læse lidt om hvordan du får dine oid´s
http://www.wtcs.org/snmp4tpc/snmp4w2k.htm

Håber det hjælper dig.

ps der er flere gode tools på den side...