Avatar billede hnoer Praktikant
12. december 2000 - 00:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gør et ark aktivt fra opstart!

Mon ikke dette er lige ned ad Nerøs boldgade?!?! Jeg mangler en nem og hurtig måde, hvorpå jeg automatisk (uden brugerindblanding) kan gøre lige nøjagtigt ét bestemt ark i mit regneark til det aktive! Jeg har læst en del om det (VBA), men er ikke blevet meget klogere! Kan nogen herude hjælpe???
Avatar billede nerøs Nybegynder
12. december 2000 - 00:59 #1
Læg følgende ind i THISWORKBOOK objektets open event, hvor <navn> er navnet på sheetet:

Det har den svaghed at hvis brugeren ændrer navnet kommer der en fejl hvis navnet ikke længere findes.
Alternativt kan man bruge nummeret som har den svaghed at hvis brugeren flytter arket åbnes det forkerte.
Endelige kan man bruge CodeName som ikke ændres..
Men hvordan? Skal man loope gennem alle codenames?

Her er mit forslag til en enkel løsning (Uden codename):

Private Sub Workbook_Open()
  ThisWorkbook.Worksheets(<navn>).Activate
End Sub
Avatar billede hnoer Praktikant
13. december 2000 - 22:55 #2
Og alt dette foregår uden brugerindblanding? Starter brugeren blot regnearket op, og mit primære ark er det aktive? Det må afprøves - vender tilbage uanset resultat.
Avatar billede hnoer Praktikant
14. december 2000 - 00:18 #3
Hej nerøs - jeg har lige afprøvet det, men det virker tilsyneladende ikke!
Jeg har 17 forskellige ark i min Workbook, og jeg vil gerne have, at brugeren - ved opstart af \"UK VL 00-01\" får præsenteret arket \"Status\" fra begyndelsen!
Avatar billede nerøs Nybegynder
14. december 2000 - 16:19 #4
Har du lagt koden det rigtige sted?

ThisWorkbook.Worksheets(\"Status\").Activate

Lægges ind i ThisWorkbook eventet der hedder Workbook_Open
ThisWorkbook finder du du i projectwinduet i VBA editoren (CTRL R) (Vær opmærksom på der er et ThisWorkbook objekt for hvert regneark du har åbent)
Vælg Objektet
Vælg \"workbook\" i venstre liste i kodevinduet
vælg \"open\" i højre vindue
Læg koden ind
Gem og luk (Eller prøv at trykke F8  flere gange mens du har cursoren over teksten du lige har sat ind.)
Det skal virke!

VH nerøs
Avatar billede smoothj Nybegynder
19. december 2000 - 18:31 #5
Indsæt denne kode i et modul

Private Sub auto_open()

    Sheets(\"UK VL 00-01\").Select

End Sub

Mvh/

Svend Jensen