Avatar billede -sofus- Nybegynder
24. juli 2003 - 18:56 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Strøm i anteneledningen ?

Ved godt det er lidt uden for IT, men jeg var lige igang med at rode med antenne installationen, og konstatere at når der er en kort slutning, så laver det gnister.

Er det menningen der skal vøre strøm i antenne kablerne ?
Der sidder nogle antenne forstærkere hist og her, er det dem som smider strøm i ledningerne ? og er det menningen ?
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juli 2003 - 19:02 #1
Kort svar Ja.*S*
Ellers kan der jo ikke blive transporteret signal.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juli 2003 - 19:08 #2
Man forsyner sommetider antenneforstærkeren med strøm gennem antennekablet. Så måske derfor?
Avatar billede soreno Praktikant
24. juli 2003 - 20:05 #3
formsej:

Lad os også få den "lange" forklaring. Det er jo et nørd forum :-)

(Jeg får også stød når jeg roder med fordelerboksen)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juli 2003 - 20:09 #4
Men det giver større og sjovere gnister når du roder
med antenneledninger i tordenvejr.
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juli 2003 - 20:22 #5
Soreno>>Det må vente til der kommer en der kender den.*G*
Avatar billede -sofus- Nybegynder
25. juli 2003 - 00:33 #6
Hvis man bare sætte en antenne til, så er der jo ikke strøm, det er bare et stykke metal med en ledning i.

Er det forstærkerne som smide strøm i ??
Avatar billede fromsej Praktikant
25. juli 2003 - 00:44 #7
I og med at der bevæger sig et signal i antennekablet, er der strøm i, hvor stor afhænger af signalstyrken.*S*
Avatar billede schellerup Nybegynder
25. juli 2003 - 22:51 #8
Et godt antenne signal ligger på ca 70-100 mikrovolt,så det er ikke derfor det gnister.Det er højst sansynligt fordi at der på kablet på vej til dig sidder en strømforsyning,der forsyner din antenne forst. med 24V/120mA.Det er årsagen til det gnister,som altså er helt normalt.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
11. august 2003 - 14:23 #9
Et alm. antennesignal er der normalt ikke strøm/spænding nok på til at kunne trække en gnist. Et kabel mellem en Parabol og parbolmodtager delen ved fjernsynet kan derimod godt trække en gnist, da parabolhovedt ude på skærmen modtager strøm igennem "antenne"-kablet.
Avatar billede klaro Nybegynder
20. september 2003 - 18:46 #10
Som erik.... siger så har du sikkert en antenne forstærker et eller andet sted. Man fører 12V - 24V igennem antenne kablet fra en stømforsyning op til forstæerkere for at undgå flere kabler, det samme gælder for lejligheder hvor der sidder et splitter filter (fordeler i mellem tv og radio), disse filtre får også strøm den vej. Derfor er der tit spænding på antenne kabler.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. september 2003 - 18:49 #11
Klaro>>Tak for info. ;o)
Men Sofus har ikke givet lyd fra sig siden 25/7 , så det var nok skønne spildte kræfter, men jeg er da glad for at få det at vide.
Avatar billede klaro Nybegynder
23. september 2003 - 07:56 #12
fromsej >> Nåh ja, men så er der i hvert fald en der kiggede med :-).
Avatar billede fromsej Praktikant
23. september 2003 - 16:01 #13
*S*
Avatar billede teamleader Nybegynder
23. september 2003 - 16:09 #14
Jamen så må vi jo finde på en forklaring *S* - Skærmen på antenneledningen er jordet gennem anlægget, dvs. at al spænding fra f.eks. fjernsyn (lækspænding) afledes den vej igennem, putter man pølserne imellem så fungerer man selv som jordelektrode, og så kan man få en over labberne. (PS: B&O fjernsyn er klart de værste....)
Avatar billede teamleader Nybegynder
23. september 2003 - 16:10 #15
Nåh ja, ovenstående gælder selvf. kun for kabeltv anlæg *S*