Avatar billede tje Nybegynder
24. juli 2003 - 12:35 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Spontan reboot

Jeg har problemer med at XP laver spontan reboot. Jeg kan frem provokere det, når jeg kører et af flg. programmer AD-Aware, Norton Antivirus og Speeddisk.
Der går ca. 4-5 min efter programmet er startet, til at maskinen rebooter.
Det forekommer også når jeg f.eks, download/surfer på internettet. Laver VCD'er i Nero.
Jeg har kørt alle windows updates.
Maskinen består af:
Aopen AK33 bundkort
Athlon AMD Thundbird 700MHz.
Asus V7700 pro grafikkort
IBM 30G harddisk
640MB ram

Hvad kan være galt?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
24. juli 2003 - 12:37 #1
samme problem her >> http://www.eksperten.dk/spm/379021

//akj
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 12:45 #2
Prøv at slå automatisk genstart ved systemfejl fra så du kan se hvilken fejlmeddelse den kommer frem med.

Start-indstillinger-kontrolpanel-system-avanceret-klik på indstillinger for start og genoprettelse og fjern hakket i genstart automatisk.
Avatar billede tje Nybegynder
24. juli 2003 - 12:50 #3
Har fjernet fluebenet i Automatically restart. Ved endnu ikke om det har nogen effekt.

Så har jeg kigget i eventloggen, og næsten alle errors relatere til ACPI...

Her er hvad der står i de fleste(adresse området variere dog)...
AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x71), which lies in the 0x70 - 0x71 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
Derudover er der nogle warnings på cd-rom..

Her er hvad der stpr i de fleste...
An error was detected on device \Device\CdRom1 during a paging operation.

Siger det noget?
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2003 - 12:55 #4
har du checket din køler samt ram??
Avatar billede tje Nybegynder
24. juli 2003 - 12:55 #5
Nej, hvordan gør jeg det?
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2003 - 13:03 #6
vi starter med dine RAM:  hvis du har flere blokke, prøver du at skifte/fjerne/bytte dem en for en.
Og så skal du have mål temperaturen på din cpu: her prøver jeg lige at finde et proggram der kan gøre det.  Hvis andre der deltager i emnet har et hurtigt link eller vejledning, er I meget velkomne til at komme frem.
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 13:06 #7
Ang at teste ram kan du bruge dette program

http://www.webguider.dk/info_artikler_vis.asp?id=103

Og omkring temparaturen kan du bruge programmet sandra (finder lige linket)

Men jeg tror det mere drejer sig om noget andet.
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 13:09 #8
Prøv at hante dette program det kan tjekke alt på maskinen.

http://www.tweak.dk/antileech.php?site=9&file=san2003-944-Win32-EN-OCS.exe
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 13:11 #9
Her kan du læse omkring sisoft sandra programmet.

http://www.sisoftware.net/
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2003 - 13:13 #10
Temperatur: prøv at kigge i din manual til dit bundkort. Der er typisk en funktion der hedder noget med PC Health Status Option  (eller lign.)
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2003 - 13:16 #11
resten>>> du overtager herfra, da jeg tror, du har meget mere check på det end jeg.
Jeg følger med, men holder mig tilbage(lænet)
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 13:20 #12
hehe næee nej så let slipper du ik :)
Men lad os klare det i fælles skab da jeg hurtig kommer på glat is hvis det er en hardvare fejl.
Avatar billede tje Nybegynder
24. juli 2003 - 13:55 #13
Ok. Jeg har gjort flg.
Installeret HW monitor fra motherboard producent. Den viser at CPU temperaturen er 0'c og blæseren kører med ca. 5100 RPM.
Så har jeg installeret Sandra, men jeg ved ikke lige hvilke test osv. jeg skal kører.
Og lige som jeg skulle til at skrive det her indlæg, fik jeg lige en reboot.
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 13:56 #14
Kommer den ikke frem med en bsod fejlmeddelse ?
Avatar billede tje Nybegynder
24. juli 2003 - 13:58 #15
Nej, den rebooter bare
Avatar billede resten Nybegynder
24. juli 2003 - 16:55 #16
Prøv at læse denne tråd igennem det er en med samme problem som dig.

http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/r1054017560
Avatar billede tje Nybegynder
24. juli 2003 - 22:48 #17
Jeg har kørt to MemTest. Der kom nogle fejl i test6, men da jeg kørte testen anden, havde disses adresse flyttes sig, så jeg tror ikke det er ram relateret.
Så har jeg prøvet at slå PAGING fra, som beskrevet i "resten"'s link, men det må vente til imorgen med at blive testet. Indtil videre skal I begge have tak..
Avatar billede tje Nybegynder
26. juli 2003 - 10:29 #18
Jeg har 2 ramblokke i. Et 128MB modul og et PQI 512MB modul. Jeg prøvede at hive PQI modulet ud. Og indtil videre ser det ud til at virke fint. Jeg har kunne køre alle de progammer jeg ikke kunne før. Så nu vil jeg lige prøve kun at have PQI modulet i. Men det bliver først imorgen.
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2003 - 10:44 #19
Det er altid en god ide at køre med samme ram-type, da forskellige ram-typer kan have tendens til at konflikte med hinanden.
Avatar billede tje Nybegynder
27. juli 2003 - 21:18 #20
Nu har jeg kørt en dag med PQI modulet, og en dag med ApAcer(128MB) modulet. Begge moduler har kørt i slot 1 og virker fint.
Men er der en der kan forklare mig flg.:
1: Hvorfor skal ram-blokkene være af samme type, og "type" er det producent eller?
2: Når jeg kigger Ram, på de forskellige forretningers hjemmesider, findes der åbenbart alm ram og REG/ECC. Hvad er forskellen?

>catbody, kan du ikke lave et svar, så det ikke kun er "Resten" jeg kan give point.
Avatar billede resten Nybegynder
27. juli 2003 - 21:30 #21
Windows xp er meget speciel hvad angår ram den mindste fejl laver den bøvl.

Men du kan læse lidt omkring div ram typer her

http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/arkiv_pcit/html/3524.all.html
Avatar billede tje Nybegynder
28. juli 2003 - 11:01 #22
Jeg mangler stadig forskellen på alm. ram og REG/ECC. Og hvad der sker, hvis den ene ramblok er det ene, og den anden noget andet.
Avatar billede hcma Novice
28. juli 2003 - 11:54 #23
her er et svar fra mig (som du bad om)
Avatar billede hcma Novice
28. juli 2003 - 11:57 #24
så vidt jeg ved er REG/ECC Ram lavet specielt til Compaq (alias Comcrash) og Compaq er lidt (for ikke at sige meget) for sig selv.
Avatar billede tje Nybegynder
28. juli 2003 - 13:49 #25
Det vil sige at man vælger alm. ram.!?
Når man skal køre med samme "type" ram, omfatter det så også om rammen er med eller uden buffer? og hvad er det lige CL2 og CL3 betyder og har det også indflydelse på om 2 ramblokke kan kører sammen?
Avatar billede hcma Novice
28. juli 2003 - 14:16 #26
CL = Cycle Length er et udtryk for cyklustiden for SD-Ram. Cyklustiden beskriver tiden mellem to læseenheder. Der findes moduler med 2 ns (CL2) og 3ns (CL3)  (ns=nanosekund)
Normalt vil BIOS altid anvende den højeste hastighed for begge moduler. Vær derfor opmærksom på at modulerne bør have samme værdi. Se evt. i manualen til dit Bundkort hvilken værdi der er den bedste.    PC100,  PC133,  PC 266  o.s.v.
Avatar billede tje Nybegynder
28. juli 2003 - 14:34 #27
Tak for hjælpen til jer begge!
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 10:40 #28
Det er højst sansynligt en RAM fejl/problem:
Du har flere forskellige RAM klodser og hvis man er uheldig med forskellige fabrikater mm. giver det ramfejl=reboot.
Prøv at køre med dem 1. ad gangen.
Har selv haft samme problem = noget bøvl, det smadrede på et tidspunkt hele styresystemet.
Avatar billede hcma Novice
04. august 2003 - 11:54 #29
pirok>>> hvis du har læst hele tråden, er det jo netop også konklusionen