Avatar billede morten_01 Nybegynder
23. juli 2003 - 09:42 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Afvikling af dos-program på win2000

I forbindelse med udfasning af en maskine skal vores gamle navigator-database flyttes fra en w95 til win 2000 pc hvor databasen afvikles lokalt.

Jeg har forsøgt at kopiere databasen og den tilhørende genvej, følgende besked fremkommer i et vindue ved aktivering af genvejen.

16-bit MS-DOS-undersystem

Et program har forsøgt at få adgang direkte adgang til hardisken, hvilket ikke kan understøttes. Det kan få programmet til at fungere forkert. Vælg "Luk" for at afsluttet programmet.

Hvis jeg vælger luk - afsluttes programmet
Hvis jeg vælger ignorer - startes programmet

Jeg har derfor 2 spørgsmål

1. Kan programmet afvikles på win 2000 uden at skade eksisterende data mv. ?

2. Kan man ændre indstillingerne således at ovenstående fejlmeddelelse ikke fremkommer ?

På forhånd tak
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juli 2003 - 09:48 #1
1. Det kan ikke skade eksiterende data. Men det kan formodentligt ikke afvikles korrekt.

2. Kender ikke Navigator. Det kan være en opstarts paratmeter til programmet, der bevirker, at der ikke forsøges med direkte hardware adgang.

Generelt: Du skal IKKE afvikle et program under Windows 2000 der forsøger at få direkte adgang til harddisken. Windows 2000 tillader det ikke, og du ved ikke hvad effekten i programmet bliver.

Navigator lyder også rigtigt gammelt :-)

JP
Avatar billede zorro9 Nybegynder
16. august 2003 - 01:45 #2
Jeg bruger Navigator i XP og får samme melding.

Selv om det er irriterende med fejlmeldingen, så virker
Navigator upåklageligt. ... og det gør det vel også i win2000, jeg har også brugt programmet i win95 og win98 uden problemer (bortset fra udskrivningsproblemer)

....og ja ... det er et gammelt program, men det er enkelt og der virker, jeg har skrottet en nyere windows-baseret regnskabsprogram, som kun gav bøvl og ærgelser.

Konklusion:  Bare forsæt med at bruge det
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. august 2003 - 20:57 #3
Jeg ved at Navision 3.5x til DOS var kendt for at lave database fejl under NT4/2000. Om det var "Navision vil sælge NT udgaver" eller sandhed ved jeg ikke, men det kostede da lige kr. 7.500,- dengang.

JP